• P u t t e
    Äldre 6 Mar 21:56
    5264 visningar
    5 svar
    5
    5264

    Opolitisk vigselförrättare (borgerligt)

    Vet någon om hur man kan välja vigselförrättare om man inte vill ha en domare eller politiker? Jag tycker att det känns helt fel att ha en politiker från något parti.
    Jag är ungefär lika politiskt som kyrkligt aktiv (inte mycket...)
    Det skulle vara svårt att stå för att jag lovar inför gud. Jag lovar för mig och min blivande brud. Det skulle heller inte kännas bra med en politiker som jag inte tror på och skulle jag tro på denne så har jag ingen lust att skylta med det.
    Det bästa vore någon person som har gjort något bra och är en reko och fin människa. Astrid Lindgren skulle ha varit perfekt, som har glatt så många.

    För att sammanfatta, vet någon hur och vad som gäller för att välja?

  • Svar på tråden Opolitisk vigselförrättare (borgerligt)
  • Julibr­ud 40+
    Äldre 7 Mar 11:57
    #0

    De flesta vigselförrättarna från kommunen är politiskt tillsatta. Vissa kaptener har ju vigselrätt. Nu är det ju så att vid en vigsel lovar man inget till partiet, eller annat politiskt snack överhuvudtaget. Kolla annars med din kommun vad de kan erbjuda för alternativ.
    Vid vårt bröllop gick vi på rekommendationer och fick en fantastiskt fin vigsel förrättad av en varm och engagerad person. Han var faktiskt Kds:sare - och varken min man eller jag har sympatier åt det hållet. Vi gick på personen helt enkelt.

  • pooh
    Äldre 7 Mar 15:40
    #0

    Länstyrelsen har listor som går att beställa över förrättare. Jag vet inte om alla de är "opolitiska" men det finns helt klart de som är det. Flera är anställda av sin kommun, dvs de har vigselrätt vid sidan om sina "vanliga" arbeten. Vi letade här på BT och fick tips om en person vi fastnade för. Sedan var det bara att kontakta personen i fråga och se om han var intresserad av uppdraget. Man måste inte kontakta någon från sin hemkommun, vissa förrättare åtar sig även vigslar i andra kommuner. Lycka till!

  • Äldre 13 Aug 18:41
    #3

    Det finns partipolitiskt obundna som har fått förordnande som vigselförrättare. Det handlar om någon ansökt om det och hur personens hemkommun resonerat och svarat på länsstyrelsens fråga om kommunen tillstyrker att personen får förordnande.
    Du kan söka på olika kommuners webbsidor och se om kommunen förordnat någon som inte är partipolitiker och ta kontakt med hen. Jag själv har t ex ansökt om att få vara vigselförrättare och har nu fått ett sådant förordnande.  http://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/varfor-vill-du-viga-brudpar/

    http://www.trelleborg.se/sv/kommun-politik/kommunens-organisation/fortroendevalda/linge-helena-/

  • TFA
    Äldre 15 Aug 19:18
    #4

    Hej!


    Jag är borgerlig vigselförrättare, men inte politiker, förordnad av länsstyrelsen i Östergötland. Jag vistas mycket i Stockholm, där jag också har bostad.
    Jag viger alltså helt utan politiska eller religiösa inslag. Uppdraget som vigselförrättare är ideellt, och det känns oerhört positivt och meningsfullt att få vara med och bidra i en så viktig stund. Så om det handlar om vigsel i Stockholm eller Norrköping med omnejd, och tidpunkten för vigseln funkar för mig så hjälper jag gärna till. Vigseln kan hållas på svenska eller engelska och är alltid kostnadsfri. Eftersom den obligatoriska delen i vigselakten bara tar några minuter brukar man ofta fylla på med lite innehåll för att ceremonin ska kännas lite mer högtidlig och minnesvärd. Det finns i stort sett inga gränser för hur en vigsel kan läggas upp. Brudparet självt, eller vid behov i samråd med vigselförrättaren, väljer innehåll och utformning utifrån sina önskemål. Vissa förutsättningar och förberedelser gäller dock förstås för att den vigseln ska vinna laga kraft: se https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskappartnerskap/forevigselnhindersprovning.4.76a43be412206334b89800020477.html


    Hälsningar!
    Tommy, tel 0727-0757 00

  • Äldre 15 Aug 20:03
    #5

    Ni har inte märkt att tråden är från 2005 och att de som skrivit och sökt i tråden är gifta och borta härifrån sen länge? 


    Man får inte använda sidan för att marknadsföra sig själv heller.Då får man skaffa ett företagskonto...

Svar på tråden Opolitisk vigselförrättare (borgerligt)