• nano

OT- ta bort födelsemärke

Är det någon som har tagit bort födelsemärken? Jag har två på ryggen som jag skulle vilja ta bort, men skulle vilja veta lite mer om hur lång tid det tar att läka, om det är något man måste tänka på, om det gör ont, vad det kostar, och om det är många läkarbesök man måste göra?
    Det är två utbuktande saker som ska bort, både av skönhets och hälsosjäl, men jag vill inte kontakta läkare innan jag vet lite mer vad det innebär, så jag skulle verkligen uppskatta om någon med erfarenhet kunde berätta.

• Svar på tråden OT- ta bort födelsemärke
  • Lindis79

Jag tog bort någta när jag var yngre, det är ett lättare ingrepp. Några få stygn som man tar bort efter 10 dagar. Jag har en väninna som tog bort några för ett tag sen, hon gjorde det på vårdcentralen. Jag gjorde det på kirugen men det var säkert 13 år sedan, så det är nog enklare nu..

• Popcorn

Jag har tagit bort totalt fem stycken i olika omgångar, främst för att jag har jättemånga märken och på grund av att det hela tiden kommer nya och de jag redan har växer och ändrar sig ständigt.

Om man väljer att ta bort dom via ett traditionellt snitt, så är det en litet operativt ingrepp med lokalbedövning. Hur stort såret/ärret blir beror naturligtvis på hur stort födelsemärket är. Jag har fått mellan två och nio stygn (vid nio stygn var det ett rejält stort märke). Stygnen tas som sagt bort efter tio dagar och under tiden ska man naturligtvis vara försiktig med hur man rör sig, dvs. inte anstränga/vrida den kroppsdelan alltför mycket. Detta på grund av att det ska läka bättre, men också för att man ska få så smala och fina ärr som möjligt. För att hålla ärren så tunt som det går är det också bra att tejta huden kring ingreppet, både under själva läkningstiden och en tid därefter.

Om man väljer att ta bort märket genom laser, får man bort det utan ett (fult?) ärr efteråt. Den uppenbara nackdelen är dock att då kan man inte analysera märket eftersom det ju liksom inte blir något kvar att analysera. Om man vill kolla märket så att det inte är några cellförändringar är detta alternativ därför inte rätt väg.

• Rainred

hejsan!
    jag har tagit bort en levermärke under bysten på VC och jag måste varna att ärren kan bli stora och fula... levermärkn var ca 1 cm bred och ärret är 4 cm bred.... så satsa på att komma till en riktig hudklinik eller liknande och låt experterna ta bort den på en snyggt sätt...

• mrs.

Hej,
    jag har tagit bort min stora när jag var 10år :)

Om dom är två mindre så kan dom göra det på en undersökning är de större så beställ tid t läkaren och säg att du är "orolig" så får du remiss och de blir borttagna.

Viktigt att tänka på?!
    Sola inte första tiden så blir de mer naturlig färg. Dvs ju snabbare du får bort dom innan somaren, läks de bättre och det är inte sommar månad, och lappar/stygn på ryggen.

Det är inte så svårt, min make tog bort tre leverfläckar under en undersökning och dom är jätte fint läkta på ryggen.

• Lenchen

Har också tagit bort två födelsemärken. Det gick jättebra, men det blev ganska stora ärr efteråt. Nu var märkena små, så ärren blev egentligen inte så stora, men större än födelsemärket var.
    Jag tyckte att det gjorde relativt ont dagen efter de tog bort märket, men det var helt klart överkomligt. Det som var svårast var att duscha. Men tydligen kan man tejpa över det så att det inte blir blött. Men det tänkte inte jag på.

• Ingefära

Jag har tagit bort några stycken och det enda som blev fult var ett som satt bak på axeln (mot skuldran). Det området rörde sig hela tiden när jag rörde armen, så ärret blev brett och fult. På kroppsdelar som är mer stilla brukar det bli snyggare.

• Molban

Hej! Jag har tagit bort både med laser och genom traditionell "karvning" och måste ju säga att laser absolut är att föredra om det är ett vanligt födelsemärke som inte ser konstigt eller uppseendeväckande ut. Tycker nog att du bör gå och kolla det hos någon sköterska först för säkerhets skull. 100% säker kan man ju aldrig vara förstås. Men vanliga runda som inte är olikfärgade osv är nog inte så farligt. Skönt att slippa ärren också.

• Missy

Jag tog bort tre st leverfläckar hos vårdcentralen och det skulle jag inte vilja rekommendera. Jag var där av en annan anledning och ställde bara frågan hur jag skulle göra för att ta bort fläckarna. Då säger läkaren att det kan vi ta nu direkt, och så tar han fram en stor SAX och säger att jag ska sätta mig ned så jag inte svimmar!!!

Jag var helt paff så jag kom inte för mig att protestera. Sen tar han helt enkelt och klipper bort dem utan att sy efter. Ett av märkena var ganska stort, och där har jag nu ett stort fult ärr (på axeln), som "står ut" nästan lika mycket som märket innan (dock hudfärgat istället för nästan svart).

Jag är visserligen glad att vara av med märkena, men hade föredragit ett annat sätt...

Svar på tråden OT- ta bort födelsemärke