Jag uppfattade Östgötabruds fråga som hur man skriver _formella_ inbjudningar och där hör tyvärr inte egna tolkningar eller åskådningar hemma. Det är Mr. and Mrs. Efternamn som gäller. Att skriva ut mannens förnamn är lite mindre formellt, tidigare var det helt utselutet att använda förnamnet - det ansågs ohyfsat.
Det här är en sammanställning av vad jag har hittat på nätet, men jag vågar inte skriva länkarna här eftersom de är så många och alla inlägg med många eller långa länkar verkar filtreras bort:
Ms. används inte i inbjudningar, utan endast i formell affärskorrespondens eller om kvinnan själv valt att börja använda Ms.
Det är också i de fall där kvinnan själv valt att behålla sitt flicknamn som användningen av hennes förnamn hör hemma. Då kan man välja att skriva
Mr. Hansefternamn and Mrs. Hennesefternamn
eller
Mr. Hansförnamn Hansefternamn and Mrs. Hennerförnamn Hennesefternamn
Om man är mycket nära vänner och inte vill vara formell kan man mycket väl använda bådas förnamn, men då hör inte heller de sociala titlarna Mr. and Mrs. hemma. Även efternamnet kan strykas. Om man använder efternamnet skrivs hennes namn först. Det har inte med jämlikhet att göra, utan att mannens för- och efternamn inte får separeras om båda används:
Hennesförnamn and Hansförnamn Efternamn
Jag kan tänka mig att om han har valt hennes efternamn så blir det tvärt om, då är det hennes för- och efternamn som inte får separeras.
Det är upp till dig som skriver inbjudan att välja hur formell du vill vara, men det är aldrig fel att sätta ribban enligt vedertagna etikettregler i mottagarens land/kultur och låta den tilltalade på eget initiativ sänka den till en bekvämare nivå. I brist på egen praktisk erfarenhet av englskspråkig ettikett föll jag tillbaka på de regler som gäller istället för att riskera plumpa misstag.
Den viktigaste regeln är dock att gästerna känner sig välkomna.
Lycka till,
Mich@el