• Östgöta brud

Engelsk titel på herr och fru

Hej!
    Jag blev helt förvirrad nyligen då jag gjorde våra inbjudningar. Ni kan nog hjälpa till. Jag ska skriva herr & fru Johnson till ett par i England. Ska det vara Mr & Ms Johnson eller Mr & Mrs Johnson? De är gifta. Hoppas ni kan räta ut detta frågetecken för mig!

• Svar på tråden Engelsk titel på herr och fru
  • eja

Mr & Mrs, Ms är en titel som inte säger något om ifall man är gift eller inte.

• Mich@el

Jag har sett att det är vanligt att man även skriver förnamnet på mannen, exempelvis Mr. and Mrs. Michael Johnson. På Bröllopstorgets engelskspråkiga systersajt theknot.com finns en hel del exempel om du letar under "Standard Invitation Wording".

• Leone

Ms ar en titel som mer och mer ersatter miss och mrs, for de (oss!) moderna kvinnor som inte vill eller behover skylta med var giftas-status. Mr ar ju 'neutralt' vad galler om en man ar gift eller ej, sa Ms ar den (ratt nya) kvinnliga varianten.(Bra aven om man skriver till en kvinna nar man inte vet om hon ar gift eller inte)

Ar det dock ett par du skriver till ska det vara Mr & Mrs Johnson.

Det dar med att satta mannens fornamn men inte kvinnans kanns for mig valdigt forlegat, vada, jag ar val inte Mrs Michael Johnson heller? Om nagot ar jag val i sa fall Mrs Anna Johnson.

Aven om det ar 'korrekt' enligt vett och etikett ar det ett uttryck for ett paternalistiskt samhalle dar mannen var familjens overhuvud. Sa jag skulle kora pa Mr & Mrs J, enbart.

• anne på grönkulla

Håller helt med Leone! Har dessutom en känsla av att Ms är vanligare i USA än i England (utom det som redan sagts om att Ms är medvetet "neutralt" - jag tror t o m att det först användes av t ex skilda kvinnor och arbetande kvinnor, vid en tidpunkt när både var mindre vanliga) - men Mr & Mrs ska det absolut vara till ett par - aldrig Mr & Ms (skulle någon skriva det till mig skulle jag uppfatta det som väldigt okunnigt/slarvigt, alternativt vagt ogillande över att jag var sambo - dvs att den visste att jag hörde ihop med min resp men ville, lite näbbigt, markera att vi minsann inte var gifta på riktigt - rätt onödigt i min mening...).
    Ms kan du däremot använda till vilken kvinna som helst, oavsett om hon är gift eller inte (men inte i ett uttalat parsammanhang eller hur man ska kalla det).

• Mich@el

Jag uppfattade Östgötabruds fråga som hur man skriver _formella_ inbjudningar och där hör tyvärr inte egna tolkningar eller åskådningar hemma. Det är Mr. and Mrs. Efternamn som gäller. Att skriva ut mannens förnamn är lite mindre formellt, tidigare var det helt utselutet att använda förnamnet - det ansågs ohyfsat.

Det här är en sammanställning av vad jag har hittat på nätet, men jag vågar inte skriva länkarna här eftersom de är så många och alla inlägg med många eller långa länkar verkar filtreras bort:

Ms. används inte i inbjudningar, utan endast i formell affärskorrespondens eller om kvinnan själv valt att börja använda Ms.

Det är också i de fall där kvinnan själv valt att behålla sitt flicknamn som användningen av hennes förnamn hör hemma. Då kan man välja att skriva

Mr. Hansefternamn and Mrs. Hennesefternamn

eller

Mr. Hansförnamn Hansefternamn and Mrs. Hennerförnamn Hennesefternamn

Om man är mycket nära vänner och inte vill vara formell kan man mycket väl använda bådas förnamn, men då hör inte heller de sociala titlarna Mr. and Mrs. hemma. Även efternamnet kan strykas. Om man använder efternamnet skrivs hennes namn först. Det har inte med jämlikhet att göra, utan att mannens för- och efternamn inte får separeras om båda används:

Hennesförnamn and Hansförnamn Efternamn

Jag kan tänka mig att om han har valt hennes efternamn så blir det tvärt om, då är det hennes för- och efternamn som inte får separeras.

Det är upp till dig som skriver inbjudan att välja hur formell du vill vara, men det är aldrig fel att sätta ribban enligt vedertagna etikettregler i mottagarens land/kultur och låta den tilltalade på eget initiativ sänka den till en bekvämare nivå. I brist på egen praktisk erfarenhet av englskspråkig ettikett föll jag tillbaka på de regler som gäller istället för att riskera plumpa misstag.

Den viktigaste regeln är dock att gästerna känner sig välkomna.

Lycka till,

Mich@el

• LisaML

Mich@el:

Jag lider däremot inte brist på erfarenhet av praktisk brittisk etikett! Om man VET att paret är gifta är det vattentätt att skriva Mr & Mrs Johnson. I mer formella och traditionstyngda kretsar är det vanligt att men dessutom lägger till makens förnamn, dvs Mr & Mrs Andrew Johnson, detta anses dock inte som modernt på något sätt och jag har mer än en gång hört kvinnor som blir stötta av en sådan inbjudan, de tycker att det låter som om de enbart är ett bihang. Vet du inte om kvinnan i fråga är gift eller ej skriver du Ms., jag undviker alltid att skriva Miss, det finns ingen anledning att skylta med om en person är gift eller ej, och min uppfattning och erfarenhet är att Ms blir mer och mer vedertaget.

Östgöta Brud; skriv Mr & Mrs xxx, det blir alldeles säkert rätt!

• BMP

Vi har skickat 60 inbjudningar till vänner och familj i England.

Gifta par addresserade vi

Mr & Mrs Andrew Smith

Ogifta par

Mr Andrew Smith and Miss Angela Turner

Denna addressering används även för unga par, i vårt fall ner till 17 åringar.

B

Svar på tråden Engelsk titel på herr och fru