• Majlo

Natten före brölloppet

Har ni tänkt på hur ni ska ha det kvällen före den stora dagen? Jag funderar på att vi ska sova på varsitt håll och ses först till vigseln. Hur ska ni göra?

• Svar på tråden Natten före brölloppet
  • vintertid

Vi kommer att ses innan och sova ihop natten innan. Jag förstår inte varför jag ska plåga mig och längta ihjäl mig efter honom en dag när allt ska vara så underbart, man är så nervös och behöver varandras stöd! Det här ska vi göra tillsammans, precis som allt annat stort.

• skratt-maja

Vi kommer att sova tillsamamns på hotellet som vi ska ha även bröllopsnatten.
    Jag vet att jag kommer att vara nervös en aning orolig och den personen som får mig lugn är min blivande och jag tror att det är vikigt att man försöker sova så gott som möjligt så att man är utvilad. Skulle vi sova på olika platser skulle jag inte sova bra. Att det blir på hotell och int ehemma beror på att vi gisfter oss i en annan stad och det kan vara härlig tmed hotellfrukost även på själva bröllopsdagen

• Vinterbrud2004

Vi sov ihop natten innan, vi hade så mycket att fixa och packa där hemma att det bara hade blivit rörigt och ont om tid för våran del att sova på var sitt håll.

+ att jag på morgonen skulle till frissan som ligger kanske 2 minuter från oss och min man hade ingen annanstans att sova så det fick bli så här.
    Var mysigt att ligga och fundera på den stora, kommande dagen tillsammans de sista timmarna som ogifta

• ISLA

Nej vi kommer inte att dela på oss natten innan. Vi vill ju ligga och mysa, längta och vakna till den stora dagen tillsammans.

• Ojob

Vi ska sova på var sitt håll. Ingen av oss kommer att sov hemma, för där kommer det vara fullt av släktingar. Var vi ska sova har vi itne bestämt än, men på var sitt håll blir det.

• Wih

Nej vi sover ihop. När jag var yngre och funderade på bröllop så var det självklart att jag skulle sova hemma hos mina föräldrar natten innan bröllopet, men nu känns det bara löjligt. Jag har bott hemifrån i nio år, är vuxen, och har valt att leva ihop med Magnus oavsett om vi är gifta eller inte.

• novia 050505

Jag kommer att sova på hotell med min tärna och mannen stannar hemma med dottern.

• loppran

Om jag inte hade levt ihop med min blivande make före bröllopet skulle jag nog vilja hålla på traditionen och sova även denna natt på varsitt håll. Men nu, när vi är sambo sedan länge och t o m har barn ihop känns det ju lätt överdrivet att leka oskulder. *ler*

Så vi sover alldeles säkert ihop även denna natt - vi sover så bra hos varann.

• Norren

Vi har bestämt att inte sova tillsammans natten innan. Jag sover hos tärnan och han hos sin Best man. Sen ses vi inte förrän i kyrkan då jag förs fram av min pappa.

Jag tror att det kommer att vara otroligt nervöst och spänt att göra så här, och jag gruvar mig lite. Har också påpekat att jag förmodligen kommer att brista ut i gråt när jag ser min blivande.

Samtidigt som det verkar lite jobbigt så är det också otroligt spännande att göra så här. Sen att det är tradition gör ju inte saken sämre. Jag vill verkligen inte att han ska se mig innan heller.

Ohh, vad jag längtar!

• vintertid

Norren: Vad är det för tradition egentligen? Alltså sedan när och var?

• EhjärtaK = sant

Har aldrig hört talas om att det skulle vara tradition att inte sova tillsammans sista natten. Traditionen säger väl snarare att man inte skall ha bott ihop innan man gifter sig (och då blir det ju naturligt att man inte sover ihop natten innan bröllopet).

Vi har varit sambo i flera år, och kommer självklart att sova tillsammans som vanligt. Har aldrig kommit på tanken att göra på något annat sätt .

• Norren

Traditionen säger snarare att man inte ska ha bott ihop innan precis som EhjärtaK skriver. Vi har bara moderniserat den lite.

• Dallandra

Från början var det tänkt att vi skulle sova var för sig eftersom vi inte ska gifta oss i den stad vi bor i. Planerna var att jag skulle sova hos mina föräldrar(som bor där vi ska gifta oss) och gå till en frissa i närheten.

Men nu ska jag gå till en frissa här i stan där vi bor i stället och det känns jättemysigt att få vakna ihop på bröllopsdagen och äta en god frukost ihop för att sedan inte ses förrän vid fotograferingen :)

• Helena V

Vi sov tillsammans, det hade känts ganska konstlat att inte göra det när vi varit sambor i fem år och har barn tillsammans. Minsta dottern fick dock sova hos mormor för att vi skulle få sova ut ordentligt.

På morgonen hann vi dock inte träffas, för jag drog iväg för fixa lite saker innan maken ens hunnit vakna och sen åkte jag direkt till frissan. Så vi sågs för första gången den dagen när han hämtade mig på salongen.

• ika (fd höst05)

Vi ska sova tillsammans på bröllopsnattshotellet! Natten efter bröllopet kommer vi nog att dråsa i säng sent och inte hinna njuta av lyxen och varandra, vi vill suga ut mesta möjliga av kalaset. Därför lyxar vi till oss med en extra förberedande natt. Känns utmärkt bra. Vi bor för övrigt inte nästgårds till där vi gifter oss, och det känns inte så hett att sova hos föräldrarna, på extrasängar

• Majlo

Norren, mina tankar går åt samma håll som dina. Jag skulle tycka att det var roligt att se varandra först i kyrkan, men med tanke på att vi gifter oss först vid fyratiden så kommer vi ha tid att fixa till oss utan varandras sällskap i alla fall.

• UllaBulla

Usch vad jag blir avundsjuk på alla som verkar sova så bra tillsmmans. Jag snarkar så ruskigt så min sambo o jag tvingas turas om att sova i gästrummet. Vi försöker då o då få till en natt tillsammans men då sover jag jättedåligt för jag vill försöka låta bli att snarka o min sambo somnar inte för han bara väntar på att jag ska dra igång. Fy så okvinnligt av mig.
    Enda trösten är att på bröllopsnatten ska vi väl i alla fall inte sova

• prickig

Min blivande ar mycket traditionell av sig nar det handlar om brollopet (vet inte om det beror pa att han ar ifran Kanada). Han kommer absolut inte se mig fore brollopet och kommer darfor tillbringa natten hos sin best man (store bror, som forovrigt tillbringade natten fore sitt brollop hos oss). Han har inte sett klanningen eller nan annan del av min kladsel heller for den delen och han ar sa installd pa att inte veta nat om hur jag ser ut att jag inte ens kan tala om blommor/make up/haruppsattning i narheten av honom. Hans bror var lika dan nar han gifte sig sa jag antar att det ar nan familjetradition eller nat. Lite gulligt tycker jag!

Daremot kommer vi inte sluta ha sex innan brollopet (trot eller ej men det ar inte helt ovanligt har att par haller upp med sex ett par manader innan brollopet. Sjalv tycker jag det ar jattekonstigt, jag menar har man bott ihop i flera ar och haft sex och sen ska man plotsligt inte ha sex pa ett halvar eller sa bara for att man ska gifta sig...?)

• Tolin

Vi sov tillsammans. Kan dock förstå de som vill ha "överraskningsmomentet". Nu passade det dock inte vårt upplägg, men jag tycker att det låter lite kul. En del fördelar med att sova tillsammans var att det var en hel del tankar som for omkring som var sköna att kunna dela med mannen, vi övade på våra löften hela kvällen och en del av natten innan, det var skönt att ha maken att prata med när man var som mest nervös innan vigseln.

Svar på tråden Natten före brölloppet