• Amanda Lee

Litet bröllop, 20 pers! Kyrka&lokal?

Hej!

Någon mer som bara ska bjuda närmsta familj och vänner? Vi kanske kan bolla idéer ihop!

Vi vill ha ett litet bröllop med närmsta kretsen. Om vi bjuder vännerna är vi genast uppe i minst 60 personer, så det får bli familjen + våra allra bästa vänner (2 par).

Min blivande man och jag har inte hittat någon liten kyrka i Stockholm ännu. Någon som har tips på kapell eller mysiga små kyrkor, helst på Söder eller söder om Stockholm? Har hört att Allhelgonakyrkan och Taxinge slott är mysiga, så det ska vi bl a kolla upp.

Vi letar även efter en liten festlokal, helst nära vatten med insyn i naturen, kanske i ett lusthus/punschveranda. Inget stort pampigt slott..

Vi hoppas kunna gifta oss redan om ett halvår, i aug-05!!

Tacksamma för alla tips vi kan få!

• Svar på tråden Litet bröllop, 20 pers! Kyrka&lokal?
  • tussan72

Hej!
    Vi ska också bara ha ett litet bröllop, blir ca 25 pers. Det känns alldeles lagom och det kostar ju en del att gifta sej trotts allt...
    Lycka till!

• Lillfruffe

Vi ska ha bara föräldrar, syskon + deras respektive. Totalt blir vi ca. 25 personer.
    Middag på Edbacka krog, inte så dyrt som man kanske tror, men väldigt fint mot parken/vattnet.
    Gifter oss där(borgerligt), utomhus alt. inne om dåligt väder. Känns toppen!

• hbn00002

Hej!

Likadant hos mig. Föräldrar, syskon med respektive och far och morföräldrar. Vi blir max 16 (18 inklusive oss).

Vi har letat lite men inte varit ute och tittat på ngt ännu. Sundbyholms slott utanför eskilstuna ligger precis vid mälaren och har ett mysigt slottskapell som rymmer 30 gäster. Sen har de salar som lämpar sig för mindre antal gäster. Sen fick vi förslag på ett litet kapell som normalt används vid begravningar (men ser ej ut som begravningskapell) som ligger mitt emot Täby kyrka. Det var en präst som hade haft en bröllopsgudstjänst där som föreslog det.

Sen kan man gifta sig i sacrestian i en större kyrka, beroende av personalen där om man känner extra starkt för en viss kyrka.

Men vi har precis börjat leta, det är svårt att få till det bra! Vi vill ha ett exclusivt bröllop och speciellt. De ska passa våra personligheter. Min kille ville helst gifta sig i iskyrkan i Jukkasjärvi, jag i New York. Jag har bott i Kiruna och finner inte iskyrkan speciell och han har bott i Washington och vill inte "tvinga" sina föräldrar på en tripp till New York där de alla har varit flera gånger (jag har dock aldrig varit där!). Och Melbourne i Australien där man också kan gifta sig har jag bott i och känner inte så starkt för den kyrkan. Dessutom blir Australien så dyrt för gästerna och Johan vill helst ha med närmsta familjen.

Svårt det här. Men fortsätt och tipsa!!! Vi vill ha massor av förslag som vi kan bolla. Vi kan tänka oss att gifta oss i trakterna runt Stockholm eller Göteborg.

Tacksamma för fler tips!!!

• N&J

Amanda Lee,
    Vi gifte oss i Ulriksdals slottskapell. Det är litet, intimt och mysigt. Sen hade vi festen på Ulriksdals wärdshus som ligger precis vid vattnet. De har flera olika rum i olika storlekar. Vi bokade kyrkan och wärdshuset med den ursprungliga planen att vi skulle vara 12 personer (bara familjen), sen ändrade vi oss (av olika skäl) och blev 50. Vi tyckte alltså att slottskapellet och wärdshuset var perfekta även för det "mindre" på bröllopet. Lycka till med allt!

• Karamella

Hej! Vårt bröllop var litet, med barn,föräldrar,syskon med familjer (totalt 17 pers) Vi gifte oss i Djursholms kapell, det rekommenderas starkt! ( Middag på djursholms värdshus) Innan vi bestämt oss fick jag en del tips om mindre kyrkor/kapell t.ex. : Ulriksdals slottskapell (som N&J nämnde) S:t Eriks kapell, Djurgårdskyrkan. Allhelgonakyrkan på Söder är också liten men den förknippade jag med begravning så den gick bort...och Ersta kapell (eller kyrka)också på söder lär vara litet. hoppas Ni kan finna vad Ni söker i något av dessa tips!

• Amanda Lee

Tack för bra tips! Har idag besökt Allhelgonakyrkan på Söder - jättefin! Hade nog trott att den var mindre, men det kanske inte gör så mycket..

Har nu kollat in Ulriksdals & Djursholms kapellens hemsidor - verkar jättefint!! För att inte tala om värdshusen..Det blir till att åka ut och titta! Möjligen ska vi försöka hitta något söder om Sthlm eftersom vi bor där. Ska till Nyckelviken i helgen och kika! Någon som varit där?

Svar på tråden Litet bröllop, 20 pers! Kyrka&lokal?