• mallan79

Hur ska vi skriva i inbjudan?

Vi har bestämt att vi skall önska oss pengar istället för presenter. På in bjudan har vi skrivit en liten dikt om det, men hur gör man med kontonummer? Ska man skriva ut det i inbjudan också? Kan detta tolkas som girigt? Har någon gjort eller ska göra på samma sätt som vi? Hur har ni tänkt?

• Svar på tråden Hur ska vi skriva i inbjudan?
  • Majsan55

Åh denna tråd skall bli kul att följa. Den frågan kom förra året. Och väldigt mycket åsikter om att önska sig pengar blev det. Vi önskade oss presentkort på en resebyrå. Jag har inget alls emot att man kan önska sig pengar, men det låter lite konstigt...

• Wih

Svårt det där. Som inbjudare skulle jag definitivt känna mig girig om jag satte ut kontonummer, men som mottagare av inbjudan skulle jag nog inte reagera över det.

• Anna Klara

Rent spontant tycker jag inte ni ska skriva ut kontonumret redan i inbjudan, det känns lite för "på" liksom. Folk som hörsammar er önskan om att få pengar istället för presenter lär säkert fråga om såna detaljer ändå

• mmmajzannn

NOPE!!!
    Det tycker jag inte att ni ska göra! Det vore verkligen "sniket" eller vad man ska kalla det! Men önska er gärna pengar men skriv absolut inte kontonumret!

• G-gumman

Varför inte be alla gästerna vända sig till någon nära i er familj (förälder eller likn.), tärna/marsalk, som kanske kan samordna allas insättningar och "redovisa" dem till er när det är dags för er att ta emot presenter? Jag var på ett bröllop för något år sedan, och var som toastmadame även ansvarig för att samla in pengar till brudparet som önskade sig pengar till bröllopsresan. Fungerade jättebra!

• mallan79

Tack för snabba svar! Ja det känns som det blir lite sniket med kontonummret! Förslaget att toastmaster (i vårt fall) tar hand om det kanske är bäst. Vi får fundera lite mera.
    Är det ingen bra ide med pengar?? Är det bättre att man skriver att man önskar sig resecheckar/presentkort på nått speciellt ställe?

• UllaBulla

Kuvertavgift är det ju en del som har, och då har jag sett att man skriver ut kontonummer...Själv tycker jag det är rätt bra att få betala en del av sin mat i stället för att ge present. Fast jag har också förstått att många här inne inte tycker om detta med att "ta betalt".

Känn efter vad som känns bra för ER! Kanske kan ni prata med några av era gäster och höra efter vad de verkar tycka om det där med kontonummer...

• Bebbsen05

Men det beror, enligt mig, på VAD pengarna ska gå till. Är dte till en resa, så skriv det. Det låter 100 gånger bättre än att bara säga att man vill ha pengar!

• Coco

Tycker inte du ska skriva kontonummer på inbjudan. Känns det dumt att låta folk komma med en slant i fint kuvert på det gamla hederliga sättet ? Då har de ju också något att överräcka annars kanske de känner sig nödgade att ha paket med sig OCKSÅ liksom...

• Gotlandsbrud

Ska era gäster O.S.A. till ngn eller är det till er?
    I annat fall kan den som tar emot osningen meddela att då brudparet redan har allt ett hem kräver så önskar de sig ett bidrag till en bröllopsresa.
    Det skrev vi i våran och jag vet flera.

Nu för tiden har dom flesta bott ihop länge och behöver inte fler te-serviser så det är nog ingen som tycker att ni är giriga

• Lina_2

Vi ska också önska oss pengar och kommer att göra om en låda till "spargris" och sätta den i kapprummet så får den som vill ge ett valfritt belopp och den som inte vill ge något alls kan strunta i det.

• Malin1979

Vi var på ett bröllop förra året där brudparet önskade sig pengar till en bröllopsresa. Detta hade dom skrivit i inbjudan och dom skickade även med kuvert för dom som ville ge pengar som present. Alla kuvert gick i samma färgton så att dom som ville lämna anonymt hade möjlighet att göra det.
    Sen tog värden och värdinnan (dom hade ingen toastmaster) hand om alla kuvert vid ankomst och la dom i en urna som ställdes på presentbordet.
    Tyckte inte att det kändes sniket eller konstigt.

• Tolin

Jag skulle aldrig skriva något om presentönskemål i en inbjudan. Vare sig man önskar sig pengar eller presenter. Möjligtvis i ett info-brev som skickas ut vid ett senare tillfälle, men i en inbjudan ser det allt lite girigt ut.

• Tolin

Det bästa tycker jag är om man kan hålla sig med att ange sina önskemål till gästerna frågar...

• Tjoho

Vi har precis skrivit ihop ett utkast till vår inbjudan och funderade på samma sak.

Kontonummer ratade vi direkt, ser inte snyggt ut tyckte vi.

Ett tag tänkte vi som Tolin att det ser fel ut att kommentera presenter i inbjudan, men vi tog med det endå. Om jag fick en inbjudan som förtydligade att brudparet inte önskar sig prylar så skulle jag tycka att det var helt OK, så då tycker säker andra det också.

• Larry

Varför skulle man INTE kunna skriva ut kontonummer?? Har varit med om det vid ett flertal bröllop och jag som gäst har inte reagerat alls över det. Ni ska önska er precis det ni vill ha och göra precis som ni själva vill.Lycka till!

• Kirsto

Tycker att Linas förslag med spargris är ett utmärkt sätt om man önskar sig pengar som present. På det sättet behöver ingen gäst känna sig dum för att ha gett "för lite" och man behöver inte bli jämförd med vad andra har gett. Och man brukar väl inte ge bort presenter med prislapparna kvar?

Svar på tråden Hur ska vi skriva i inbjudan?