• Solskinet

Söker kunnigt träningsfreak!

Halloj!

Har två frågor:

-Hur mycket ska man äta efter träning egentligen? Skiljer sig mängden åt om man tränat styrka resp. kondition?

-Vanligtvis brukar jag träna lågintensiv träning efter att ha styrketränat. Går det att träna med högre intensitet eller tas bränsle från musklerna då?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Söker kunnigt träningsfreak!
  • Ekka

Är inte så kunnig själv, men har tidigare ställt samma frågor till ett proffs som hjälper mig med min viktminskning. Han sa såhär:

Ungefär 0,5 gram kolhydrater per kg kroppsvikt + 0,2 gram protein per kg kroppsvikt direkt efter passet (vid hårda träningspass). Vill man gå upp i vikt genom att lägga på sig muskler får man öka intaget. Det där gällde viktminskning.

Behovet är lika stort efter konditionsträning och styrketräning förutsatt att man tränar hårt.

Det går att träna högintensivt efter styrketräningen om du orkar utan att du bryter ner musklerna, om du äter bra under dagen och framförallt direkt efter passet.

• Solskinet

Tack för svaret! Hur vet jag hur mycket mängden gram kolhydrater och protein är motsvarande i råvarorna? Alltså, ska jag ta en macka med skinka efteråt, eller två bananer o mjök, eller hut ska jag tänka?

• Ekka

På vissa livsmedel tex mjölk står ju innehållet på. Annars får du titta på ex livsmedelsverkets hemsida där det finns tabeller på näringsinnehåll.

• Solskinet

Det innebär alltså att jag måste köpa en våg.... fast de kanske inte är så dyra.

Svar på tråden Söker kunnigt träningsfreak!