• Minnie L

traditions brytande?

Några synpunkter på om man kan ha ringarna i en kedja runt halsen istället för på fingret...tycker detta är mer romantiskt men kan tänka mig att det skapar ganska mycket uppståndelse bland släkt och vänner...någon annan som gjort på detta sätt???

• Svar på tråden traditions brytande?
  • WhiteBride

Menar du efter viseln eller?

För min svågor och hans fru har det i halsbandet och jag känner fler som har det och det har inte varit något anmärkning på det inte.

• micropop

Jag har hört att man har sina vigselringar i en kejda runt halsen är man är änka/änkling. Men det kanske inte alls stämmer, eller så var det så förr i tiden. Men ha det om ni vill, ni vet ju själva vad det betyder för er!

• ika (fd höst05)

Mina föräldrar har bekanta som gifte sig på 80-talet. Det var andra äktenskapet för bägge och de var lite alternativa. De valde att skaffa vigselörhängen istället för ringar. Det är ju underbart att det går precis lika bra att strunta i ringar, eller ha tåringar, näsringar, örhängen eller precis vad man vill! Det är ju bara för att man vill ha ett fysiskt bevis på att man är gift, väl? Ni kommer säkert att få kommentarer och få förklara VARFÖR för folk i tid och otid, men orkar ni med det så ser jag verkligen inget hinder!
    /Ika, som längtar efter en JÄTTEtraditionell ring med bling bling

• ISLA

Jag tycker inte att det är något konstigt med det, alla gör precis som de vill. Men, jag kan tänka mig att många tror att ni är änka/änkling om de ser att ni har en vigselring runt halsen. Många som bär sina ringar på det viset när de blivit änka/änkling och det är kanske inte så kul när folk tror det.

• digital

Ring i kedja runt halsen kan även betyda att man gått upp eller ner i vikt och inte längre kan ha den på fingret (vissa ringar kan man ju inte ändra storlek på). Det är i alla fall vad jag skulle tro, om jag såg det på någon

Min fästman är skeptisk till att bära ring (han tror att det kommer att vara bökigt) så jag har faktiskt föreslagit för honom att han har den i en kedja runt halsen om han tycker att den blir jobbig.

• Helena V

Jag ser ofta människor som har vigsel/förlovningsringar i halskedjan ibland, kanske pga tillfälliga fukt-eksem som behöver torka, eller vid graviditet etc, har aldrig tänkt på att det skulle betyda att de var änka/änkling.

Då är det iofs helt klart vanliga fingerringar som de bara hängt upp på en halskedja tillfälligt, kanske är det vanligt att änkor gör om vigselringen till ett hängsmycke som är tänkt att mer permanent bäras om halsen?

Jag minns att Pernilla Wahlgren och Emilio Ingrosso förlovade sig med diamantörhängen någon gång på åttiotalet. Jag tyckte att det var såååå romantiskt!

Svar på tråden traditions brytande?