När jag var 10år (alltså lite äldre) fick min pappa cancer. Han var sjuk, dödsjuk. Dödsrisken var beräknad till 85%...
Han överlevde och är idag helt frisk.
Jag och mina föräldrar kommer aldrig någonsin förlåta min lärare som totalt iognerade denna situation. Okey, jag grät inte öppet i skolan men har ens förälder en sådan sjukdom mår man dåligt och likaså föräldren och dens partner.
Försök att inte vara rädd gentemot föräldrarna. Tala om för dem att du känner med dem och fråga dem hur de vill att du/ni ska hantera situationen med deras son. Det är deras rätt att få bestämma om de vill att ni ska prata om det eller inte. Dvs, jag anser inte att det ligger på ditt bord...
Det vikigaste med det hela är som sagt att du har en totalt öppen diskussion med föräldrarna. Mamman vet om att hon är sjuk och jag kan inte tänka mig att hon bryter ihop för att du vill prata om det. Visst kommer många tårar att fällas, men är det konstigt?
Min lärare slutade att se mig i ögonen och de andra föräldrarna gömde sig när vi träffade dem. Ingen vågade prata med mig eller mina föräldrar om vår situation. Hade de varit öppna hade vi kankse kommit ur denns situation snabbare men nu blev såren djupa och det tog många år innan de läkte. Många av de som en gång var våra bästa vänner har vi inte kunnat släppa in igen p g a deras respektlösa betende. Var aldrig tyst!!!
Men, det allra viktigaste i din situation är att låta föräldrarna bestämma, då har du din rygg fri...