• johansson

Frystorka blomblad sjäv?

Något som har provat att köpa rosor och sedan frystorka bladen själv?

• Svar på tråden Frystorka blomblad sjäv?
  • Johanna = en lat kock

om du har en frystork så går det nig

men att bara slänga in i frysen och tro att de ska bli fint frystorkade är ingen idé

• johansson

Inga floristkunskaper här... Men om man styckfryser dem och sedan tinar dem på hushållspapper - kan inte det funka?

• ika (fd höst05)

Nä...som Johanna säger, då blir de ju bara frysta och tinade...och blöta...inte torkade också! Skulle nog snarare välja att bara torka dem om du absolut vill göra det själv. Har hört nåt om att hårspray ska funka för att bevara torkade blomblad lite finare...

• johansson

Hmmm. Ville spara pengar på att fixa själv.

• Katten Jansson

Du behöver ju inte just *frys*torka dem. Det borde väl gå bra att torka i ugnen? Vi torkar mat (allt från tomat & paprika till lövbiff & köttfärs) på det sättet inför våra fjällvandringar. 50 grader med en stekspade i luckan så att fukten kommer ut. Varmluftsugn är bäst, men det går med vanlig också.

• Tjejen i Läjet

Vi tänkte köpa rosor och plocka av bladen själva. Får hjälp av familj ocj vänner. Bara att köpa dagen innan och så fixar någon detta samma dag som bröllopet är

• Johanna = en lat kock

har inte heller några floristkunskaper

men frystrokar man måste man få bort all vätska - och det får man ju inte i en vanlig frys.

I kemin frystorkade vi mat i ngn underlig glasklocka som var vaccum i och som stod i ett specialfrysskåp. (läste livsmedelskemi )

• Katten Jansson

Det går finfint att bli av med *all* fukt i ugnen! Efter en snabb googling fann jag att blad och örter ska torkas vid max 35 grader (frukt & grönt vid 50) i ugnen -något som kan vara svårt att få till med en vanlig ugn.

• johansson

Kanske skall ge mig på ett försök med ugnen. Ett test i liten skala. Någon som vet hur länge bladen skall vara i ugnen?

• f.d. Svart brud

Ursäkta mig en dum fråga. Men VARFÖR torka bladen? Vad ska du med torkade blad till?

Att slänga på brudpar = funkar inte.
    Särskilt snyggt på bord som dekoration är det inte heller. I sådana blir färska blad _mycket_ finare och de håller sig från en eftermiddag genom hela kvällen. Bara de förvaras svalt och lite vattensprayade i plastpåse tills de används...

• Beachy

Måste bara tillägga att torka bladen i ugn går bra, men de blir då som torkade (ihopskrynklade) och inte som frystorkade som ser väldigt färska ut.

Torkade kan man slänga som konfetti, men det blir inte så snyggt på bord eller i altargång. Då skulle jag välja frystorkade (som om man ställer de i badrummet-ej duschen-med varmvattnet på, mjuknar och blir ännu mer som färska.

Tycker det blir för mycket stress etc med färska då de verkligen måste vara färska för att vara snygga. De torkar också snabbt ihop (vissnar). Speciellt om man vill ha dem på borden.

Bara min åsikt, smaken är ju som baken...

Svar på tråden Frystorka blomblad sjäv?