Risotto!
Är det någon som vet hur man gör risotto? Jag menar då den sorten som är krämig. Jag tror att det kanske kan vara matlagningsgrädde`i den.
Om man inte har risottoris kan man använda någon annan sort då
Är det någon som vet hur man gör risotto? Jag menar då den sorten som är krämig. Jag tror att det kanske kan vara matlagningsgrädde`i den.
Om man inte har risottoris kan man använda någon annan sort då
vanligt ris går utmärkt
Millan
Jag har testat att göra med vanligt och det blev inte alls lika bra som med avorioris. De krämiga risottos jag har gjort har det varit buljong och till viss del en klick smör som har gjort de krämiga. Ingen grädde.
Avorioris brukar finna på hälsokosthyllan. Tog ett tag för mig att hitta det...
Parmesanost i massor! :) Har bara gjort risotto själv en gång, har för mig att man kokade riset lääänge i buljong (typ en liter men bara lite i taget, fyllde på efter hand) och sen hade man i parmesanost på slutet så det fick smälta ner. Åsså vad mer man vill smaksätta det med.
Men det finns garanterat någon här som har bättre koll. :)
Är det ont om avorioris i din affär kan det gå bra med grötris, inte riktigt lika bra, men det duger till en ondsdagkväll.
Jag använder helst arborioris (inte detsamma som aviori, men de är likartade). Det kokas i buljong, typ en dl vätska i taget för två portioner (3 dl ris, 6 dl vätska). Anledningen att det blir krämigt är att riset suger åt sig mycket mer vätska än vanligt ris.
Jag steker först finhackad lök och finskurna tomater, sedan häller jag i riset och därefter buljongen (företrädesvis kyckling- eller hönsbuljong). Det är gott att ha någon deciliter vitt vin också. Om jag gör paella gör jag det i en flat form och häller i all vätska på en gång.
Det går att byta ut arborio- eller avioriris mot långkornigt ris, men det blir torrare.
steg för steg gör man en "riktig" risotto såhär
*hacka lök
*svetta i olivolja
*koka upp buljong i en annan kastrull
*i med arborioris i löken och oljan(alternativt avorio eller grötris)
*rör runt så riset blir glansigt och varje riskorn får en hinna av olja
*häll på 1 dl kokande buljong i taget - tills riset har lite tuggmotstånd kvar.
*häll i mangder med riven parmesanost och ev en klick smör
Jag brukar hälla på drygt 2/3 av vätskan direkt - så slipper jag passa hela tiden och kan fixa med annat.
istället för parmesan och smör (för att få det lite nyttigare) brukar jag ta bara lite parmesan och smältost som passar den smaksättning jag har i risotton
Okej, så med andra ord så ska jag inte börja experimentera med grädde. Känns bra.
Jag tänkte göra det med getostinbakad kycklingfilé.
Då blir det ju lite extra krämigt eftersom lite av osten gärna rinner ut.
då kan du slänga ner lite getost i risotton på slutet så gifter den sej fint med kycklingen
Smaksättningar som kan vara goda att ha är bland annat tryffelolja och örter av de flesta slag.
Det ska jag göra Johanna.
Tack alla för era tips. Ni verkar rätt så samstämmiga så det känns bra. Det kan ju inte gå fel då.
Jag gör ungefär som "Johanna = en lat kock" gör.
Jag måste säga emot flera ovanstående inlägg att man INTE behöver mängder med parmesanost. Det krävs faktiskt bara lite ost för att det skall bli krämigt och smakrikt. Sedan är det ju upp till var och en att bedöma hur mycket man "behöver", men jag vill bara framhålla att klibbigheten inte enbart kommer av osten.
Jag har inte i smör (tycker inte att det behövs).
Ibland har jag i lite rivet citronskal.
Kom ihåg att rör hela tiden, annars så fastnar det och klumpar sig.
/Risottoälskaren .
EhjärtaK
nej vissst måste man inte ha mängder med parmesan - krämigheten kommer från stärkelsen i riset som "reder" vätskan...
Men i originalet är det ju både mängder med smör och mängder med parmesan
Och sen är det ju så gooooott med parmesan. :D
Johanna:
hoppas du förstår att mitt inlägg inte var riktat enbart till dig .
Jag vet dock att en del tror att klibbigheten kommer från osten, därför försökte jag vara snäll och informera de som inte känner till fakta!
Sedan är det självklart en smaksak om man tycker det är godare med massor av ost och smör, men de flesta av oss måste tänka på häsan och vikten (oavsett vad grundrecepten säger) .