• Emmis 05

Bra präst...Skåne/Småland

Hej,
    vi söker en bra präst till vårt bröllop den 18 juni i år. Vi gifter oss utanför Älmhult och har ännu inte någon präst bokad vilket börjar kännas lite akut...
    Hjälp!
    Vill ha en bra präst som inte bara står å "rabblar innantill"...
    Några tips?

• Svar på tråden Bra präst...Skåne/Småland
  • Martaina

akta er för Jan-Åke Karlsson bara, det är allt jag kan säga!

• LisaML

Jag har varit på två bröllop och flera dop i Stenbrohults kyrka strax utanför Älmhult. Prästen som är pastor i det pastoratet är jättebra! Han är personlig, men inte privat, har en alldeles lagom portion humor, tramsar inte bort hela vigseln men gör den lättsam och lättlyssnad! Jag vet inte vad han heter men det tar du säkert lätt reda på! Stenbrohults kyrka ligger dessutom vackert vid en sjö och alldeles nära Möckelsnäs herrgård där ni kan ha er fest om ni inte bokat annat.

• Emmis 05

Jan-Åke Karlsson är inte densamme som i inlägget därefter är nämnd som en bra präst eller?

• LisaML

Har kollat nu och han som jag skrev är bra heter Görgen Ekroth.

• Emmis 05

Tack snälla!
    Å han är öppen och trevlig alltså och inte rabblar...?
    Tack tack!

• LisaML

Ja, han lyssnar på paren han ska viga när de träffar honom innan och han verkar ha en god förmåga att snappa upp stämningen i förhållandet och det brukar han prata lite om. Han är inte sådär "tråk-kyrklig" utan helt enkelt en cool och rolig prälle! Han är en präst av sin tid som inser att inte alla unga brudpar vill att Gud ska genomsyra hela vigselgudstjänsten, utan snarare kärleken. Det är min uppfattning av honom i alla fall.

• Martaina

Nä, Jan-åke är en fruktanvärt präst och människa, en mycket speciell människa. Kan nämnas att hans fru inte får sitta vid matbordet när hon har mens för då är hon oren.... Vi lever ju på 2000-talet!
    Ekroth har jag aldrig hört talas om, men jag kan kolla runt lite om du vill!

• Martaina

Får man fråga i vilken kyrka ni ska gifta er i?

• Lusmia

Martaina,
    har du varit hemma hos Jan-Åke Carlsson och ätit, eller spionerat utanför deras köksfönter på månatlig basis?

Inte för att jag delar alla av min kollega Jan-Åkes teologi eller åsikter, men det där med hustruns orenhet vid matbordet låter som en elak skröna och sådana tycker jag inte vi ska sprida om våra medmänniskor!

• brudgum02

Detta om Jan-Åkes fru är helt säkert bara elakt förtal, men det är ju tydligen OK att jaga präster året om.
    En trolig förklaring till denna skröna är att hon kanske blivit "kyrktagen". Denna cermoni var tänkt som en tacksägelse för att modern överlevt förlossningen och åter kunde gå i kyrkan. På sina håll missförstod folk detta som att kvinnan var "oren" och inte fick gå i kyrkan, men detta har kyrkan ALDRIG hävdat.
    Jag har träffat Jan-Åke några gånger och han verkar helt frisk och normal, men aningen godtrogen och naiv...

Svar på tråden Bra präst...Skåne/Småland