• Bröllopstokiig

EFTERLYSNING- PADDYRIS /VITA SOLROSFRÖN

Hej allihopa!

Nu har jag knatat runt i Stockholm hela dag idag och letat efter först paddyris- slut i hela j...a stan!!! Sedan frågade jag efter vita solrosfrön- slut det också!
    Snälla, rara brudar, ni som har köpt det nyligen, kan inte ni tipsa mig om stället?
    Tusen tack!

• Svar på tråden EFTERLYSNING- PADDYRIS /VITA SOLROSFRÖN
  • Bröllopstokiig

Hej!

Paddyris finns inte så jag har köpt bröllopsvete som fåglarna gillar hos Iguana Zoo på Tegnergatan annars kan du köpa puffat ris som man har i filmjölken till frukost i konsum.

Lycka till

• Bröllopstokiig

om jag inte minns fel så finns väl vita solrosfrön att köpa på Hälsokostavdelningen på Konsum/ICA, samt på häsokostaffärer såklart.

• Bröllopstokiig

Vi har också letat efter paddy-ris och har frågat i zoo-affärer. I en butik på Norrtullsgatan fick vi veta att man inte ska använda paddy-ris eftersom det har samma färg som råris. I stället reckommenderade de någon typ av fågefrö som var vitt till färgen som vanligt ris. De skulle beställa in det från en zoo-butik i Solna så vi får det imorgon. Då kan jag tala om vad det heter.

• Bröllopstokiig

Tusen tack Ninni! Såg ditt inlägg precis när du skickade det
    Väntar på ditt svar.

• Bröllopstokiig

Riset som vi köpte heter Saffronris. Det finns oftast i fågelfröblandningar men i vissa välsorterade djuraffärer tex den på Norrtullsgatan går det att köpa separat.

Lycka till!

• Bröllopstokiig

Vi har också beslutat oss för att ta hänsyn till de små rara fåglarna, och dela ut små påsar med fågelsnällt alternativ till våra gäster. Nu undrar jag bara - hur beräknar ni mängden? Hur mycket frö? Antal påsar? En påse till varje gäst? Material till påsarna? Band om dessa? Jag känner att jag behöver lite tips...

Tack på förhand!

• Bröllopstokiig

Jag hittade sesamfrön i en hälsokostbutik.
    De är vita, fina och små och jag hoppas de även är bra för de små fåglarna.

• Bröllopstokiig

Angående det här med påsarna etc... så kommer vi att ha små vita påsar i tunt, nästan genomskinligt tyg med ett guldband som knyter ihop hela härligheten i toppen. Vi har beräknat en påse per gäst. (Och hoppas att man inte blir helt bombarderad.) Det kommer att bli en hel del pyssel, men det är det värt!!

Svar på tråden EFTERLYSNING- PADDYRIS /VITA SOLROSFRÖN