• wera

vad är det för skillnad mellan foundation, makeupcreme,underlagscreme...?

Jag har ganska ljus hud och vill köpa en creme som jämnar ut färgen i mitt ansikte och göra ansiktshyn vacker.

Problemet är att jag knappt vet skillnaden mellan make-upcreme, foundation, underlagscreme, concelier...(vet ej hur det stavas)etc. Skall man använda allt plus sin vanliga ansiktscreme och därefter sätter man på sitt smink? Skall ansiktscremen på sist? Jag känner mig helt förvirrad i denna sminkvärld. Jag sminka mig vanligtvis med lite rouge, mascara och inland täckcreme under ögonen och på näsan. Men till bröllopet vill jag lära mig sminka mig ordentligt, helst slippa anlita ett proffs. Det känns som man blir för mycket sminkad.

Skulle någon vilja förklara alla dessa "sminkcremebegrepp" för mig.

• Svar på tråden vad är det för skillnad mellan foundation, makeupcreme,underlagscreme...?
  • SYL

forst ansiktskram sen sminket. kop en foundation som ar halvtackande (ger ett intryck av fin, jamn hy utan att se sminkat ut), be om hjalp i affaren att hitta en som passar din hudfarg. Concealer ar typ samma sak som tackstift, anvands under ogonen om man ar mork dar samt vid nasvingarna tex. Gar sakert att anv pa utslag och finnar, men personligen tycker jag det funkar battre att dutta pa extra foundation dar eftersom concealern ar for ljus. Kolla axa pa internet, vet att tex bade svenska och utlandska Elle och Cosmopolitan har sminktips odyl pa sina hemsidor. Lycka till

• DixieChick

oj , du borde nog få en sminklektion är jag rädd :S

Svårt ( och jobbigt ) att förklara allt här :P

• lokatt

om du har affären make up store på bekvämt avstånd ger de lektioner. under 50 min går de igenom en make med dig efter dina specifikationer (tex hur du tänkt till bröllopet) vilket kostar 495 kr. sedan får du välja produkter för den summan också.
    och de har svar på massor av frågor från "sminkidioter" (been there, asked that...)

• DixieChick

ja, det är bra =) jag var där och gjorde en senast i lördags :D

Man får reda på mycket nyttigt och användbart, så är det bara att fråga på!

• Choklad och nötter

Make-upcreme, foundation och underlagscreme skulle jag säga att är samma sak. Alltså du kan kalla alla de tre grejerna kort och gott för foundation.
    Consealer är som täckstift som du kan lägga över blemmor och mörkaringar under ögonen där du behöver lite extra täckning.
    Före du sminkar dej är de bra om du rengjort huden och sen lagt på din vanliga ansiktscreme som du låter sjunka in några minuter före du tar på sminket.
    Börja med att dutta ut foundation över hela ansiktet med en svamp. Jobba in den ordentiligt och avsluta med att stryka med svampen i samma riktning som alla små täckhår man har i ansiktet. Brukar inte lägga foundation på ögonlocken eller underögonen. Ögonlocken bara pudrar jag så ögonskuggan hålls bättre och underögonen duttar ja på med lite consealer. Consealer kan man också dutta på mitten av blemmor och annat man vill täcka och sen tona ut den.

Nu vet jag inte om det här blev en så bra förklaring har just vaknat så tankeförmågan är inte direkt på topp.
    Men skulle också rekomendera dej att gå en sminkkurs så att du känner dej lite mer säker på vad du gör sen inför bröllopet. Man har nog ändå tillräckligt med saker att gå och oroa sej för skulle jag tro.

• wera

Tack för svaren. Är egentligen inte så intresserad av en sminkkurs känns stelt och konstigt. Men jag kanske måste gå en sminkurs.
    Har varit ute ock tittat på foundations, men märker att de är rosaaktiga i dagsljuset. Jag avskyr rosaaktig färg i ansiktet - huden ser sminkad ut. Samtidigt är de oftast 002, eller en av de ljusaste foundationfärgerna jag behöver. Någon som vet ett bra märke där en ljushyad person får jämnfärg utan rosaton.

• ika (fd höst05)

Clinique har många bra toner. MAC har hur många nyanser som helst. Gå till nåt proffsigt ställe och fortsätt fråga tills du får den hjälp du behöver.
    Man MÅSTE ju inte ta en kurs (och med kurs menar nog flickorna ovan en lektion snarare än en hel kurs), bara man får bra råd (och har schyssta produkter) funkar det säkert ändå.
    Men en liten lektion för 500 på Makeup Store då man även får produkter för samma summa (om man nu ändå ska köpa nytt) är faktiskt ingen dum idé.
    Jag som inte får ner en pinal till i min jättesminklåda och inte tycker jag behöver lära mig nåt särskilt nytt är tom sugen...

• Squeezetoy

Ett anna bra tips är Dior. De har nyanser även för oss allra blekaste :)
    Det är nog en bra idé att ta en lektion på Make Up Store, speciellt som du får produkter för motsvarande penning. Dessutom bör du öva på dig själv. Annars blir det inte roligt på bröllopsdagen om du känner dig osäker och stressad. Om du känner dig osäker kanske du har en kompis som brukar sminka sig ofta och snyggt som kan hjälpa dig, antingen med tips och trix eller kanske med att lägga makeupen på din bröllopsdag.

Jag är lite sminktokig jag, inte så att jag alltid måste vara sminkad men jag tycker verkligen det är kul att experimentera, både på mig själv och andra. Sitter jag hemma en fredag el. lördagkväll utan något speciellt att göra kan jag ta fram hela sminkväskan och provlägga en makeup bara för att testa färger och olika sätta att lägga skuggor mm mm.

/Ingrid

• wera

Många skriver att Make Up Store ger en timmes sminkning och råd för 500kr plus smink för 500. Problemet för mig är att jag inte är riktigt nöjd med Make Up Store läppglans. Jag vet inte hur deras andra produkter är, men läppglanset är kasst.Och det gör mig lite osäker på övriga Make Up Stores produkter.

Mac´s täckcreme har jag och är nöjd. Är det någon skillnad mellan Mac och Make Up Stores produkter? Finns det andra märken som är bra? Face? Lumene? Dior?
    Har förstått att Mac Factory Lipfinity till läpparna är mycket bra och att deras mascara (även Helena Rubensteins) är bra. Men när det kommer till Foundation och ögonskuggor vet jag inget.

Jag bryr mig inte så mycket om priset när det handlar om smink, för det håller ju så länge jämfört med en hudcreme som tar slut på två månader.

• Magga

Om du gillar Mac så tycker jag att du ska gå dit och prata med dem. För några år sen hade de i alla fall konsultationer för några hundralappar. Och annars tror jag faktiskt att de gärna svarar på frågor även utan att man betalar för det! På deras amerikanska hemsida finns dessutom massor av tips. maccosmetics heter den, med www före och com efter.

• Choklad och nötter

Make Up Store har faktist rätt bra ögonskuggor så ifall du väljer att gå en sminklektion där så kan du ju välja några ögonskuggor därifrån. För de pengar som blir över kanske du vill köpa någon produkt de använde på dej som du tyckte verka bra eller något lite kul som t ex deras glitter eller en ny neccesär.
    Min absoluta favorit foundation kommer från Trucco. Den täcker precis det nödvändligaste och syns knappt. De har dessutom en väldigt bra färgskala för oss som vill ha foundations åt det gula hållet.
    Mascara är ju rätt svårt att rekomendera för alla tycker så olika. Men Estee Lauders mascaror gillar jag, speciellt Illusionist fast de flesta av mina kompisar föredrar Magnascopic som ger lite mer volym.
    Gillar även Estee Luders kajaler och läppennor.

• Squeezetoy

När det gäller Make Up Stores produkter så använder jag dels deras nagellak som verkligen sitter jättebra och sedan har jag några ögonskuggor. Angående ögonskuggorna kan de vara lite trixiga, eftersom de gärna vill damma innan man fått de på ögonlocken, men det lär man sig handskas med efter ett par försök, har de väl hamnat på plats sitter de bra.

Som foundation just nu använder jag i.d. Den är väkligen helt suverän och jättelätt att lägga på, (man använder en puderborste, eftersom den är i puderform) Går jättesnabbt att lägga snyggt, den är både täckande och "genomskinlig" så att huden under fortfarande synd.
    Jag gillar Lancomes mascaror, har just nu amplicils och är jättenöjd. Hade förut en mascara från Chanel som jag var jättenöjd med men så slutade de tillverka just den och ersättaren i deras sortiment var inte alls lika bra på mina fransar.

/Ingrid

• wera

Var får man tag på Trucco och i.d.?

• Choklad och nötter

Trucco är hårmärket Sebastians makuplinje. Så det säljs på vissa Sebastian salonger där de även gör makeup.
    i.d finns bl a på åhlens city.

• Squeezetoy

Jag har köpt mina i.d produkter på en butik som tillhör kedjan parelle. Har också sett det hos en av frisörerna i stan jag bor i. Så det borde gå att få tag i utan större problem om du söker lite.

/Ingrid

Svar på tråden vad är det för skillnad mellan foundation, makeupcreme,underlagscreme...?