• AutumnBride

Häst & barn & jobb?

Ni som har barn och även häst och jobb, hur får ni livet att gå ihop? Berätta gärna om era listiga knep att få tiden att räcka till! Vi funderar så smått på barn, men jag kan inte tänka mig ett liv med barn utan min underbara häst..
    Jag inser att någon slags kompromiss måste till och att man inte kan vara i stallet minst 5 dagar i veckan, men hur gör ni?!

Har någon varit i samma situation?

• Svar på tråden Häst & barn & jobb?
  • Belona

Är viserligen inte riktigt där ännu

Har relativt nyligen fått barn, är mammaledig och precis köpt häst

Nu har jag turen att kunna ha hästen här hemma på gården så det tar ingen extra tid att ta sig fram o tillbaka till stallet.
    Min lösning på det hela är att en av min tonårsdotters kompisar kommer att vara en "medryttare" eftersom jag inser att tiden inte kommer att räcka till för både arbete, babyn, den övriga familjen o hästen. Hur många gånger i veckan hon kommer att ta över ansvaret för ridningen har vi inte bestämt ännu utan det löser vi på vägen.
    Litar på att jag kommer att hitta en lösning som passar oss precis som brorsans tjej som arbetar 75% och har två grabbar på 4 o 2år och hinner med sin häst utan något större mankemang, hon rider mellan fyra - fem ggr i veckan.
    Övriga familjen bör ju vara införstådd med att både hästen och babyn måste få ta sin tid.

Just nu tycker jag att jag lever "lyxliv", går här hemma och pysslar med lill knodden och passar på att tima in tiden för pyssel i stallet så att de stämmer överens med hans sovtider, vill ha inte sova nöjer han sig med att ligga i vagnen eller att sitta i bärselen - antar att det kommer att bli lite svårare att ha honom med i stallet när han växer till sig men det går nog att hitta lösningar på det med, vill man så kan man

• Nyfiken gul , nu fru

skaffa en medryttare alternativt nån som vill vara lite halft om halft "fodervärd" som är där o fodrar, mockar och ser till att hästen kanske får komma ut o gå en stund om hon inte vill rida den..

jag själv jobbar som hästskötare o ser många typer av lösningar för de tjejer som har familjer o barn o inte hinner vara hos hästen 7 dagar i veckan..

• Ansku

Vi är i exakt samma situation som trådstartaren, dvs. planerar att skaffa barn och har häst, jobb, egnahemshus etc. Jag är också lite orolig för hur jag skall hinna med min älskade häst om vi får barn. Som det är nu har jag en stallfri dag i veckan, men det räcker nog inte efter att man fått barn. Det lutar nog mot att jag försöker hitta en medryttare till min häst.

• DixieChick

Om det är nån som bor i närheten av mig så kan jag hjälpa till me pållen ;)

jag bor i Nykvarn =)

• AutumnBride

Jag har en medryttare 2 dagar i veckan (det satt väldigt långt inne..) och inser att jag kanske måste ha hjälp flera dagar.
    Det jobbiga är att jag har väldigt höga krav på hur hon hanteras och rids, hon är välutbildad och jag vill att hon ska ridas av en både känslig och tuff ryttare. Men jaja, det går säkert, men det är ju svårt när man tror att man är den enda som kan göra henne rätta.. ;)

Jag hoppas kunna göra som Belona i början, att kunna ta med babyn och fixa i stallet medan babyn sover. Men man måste ju ha en backup-plan, det kanske går åt pipsvängen och att man inte kan ta med bebisen till stallet under en längre tid.

Kanske kan jag fodra ut henne till någon som vill ta föl? Men helst då någon som vill ha henne kvar i "mitt" stall ;)

Vi bor inte i Nykvarn, men tack iaf..!

Svar på tråden Häst & barn & jobb?