Blomblad
Jag vill att alla ska kasta blomblad istället för ris på oss. Men är det någon som vet hur mycket blomblad man behöver? Skulle även vilja ha tips hur man ska dela ut dem till gästerna.
Jag vill att alla ska kasta blomblad istället för ris på oss. Men är det någon som vet hur mycket blomblad man behöver? Skulle även vilja ha tips hur man ska dela ut dem till gästerna.
Jag såg en fin idé på Martha Stewarts hemsida om det här. Man tar runda tårtunderlägg, klipper dem i fyra delar och rullar varje del till en strut. Fäst med häftklammer eller tejp och fyll med rosenblad. Sedan placerar man strutarna i en fin gärna klädd kartong eller låda. Det ser jättesött ut. Om du vill kolla själv är adressen www.marthastewart.com Klicka på "wedding", sedan på "ceremony" och själva tipset heter "rose petals to toss". Där finns bilder som visar precis hur det ser ut. Lycka till!
En idé är att små barn står med korgar fulla med blomblad blandat med glitter. Varje gäst får då ta en liten näve och kasta på er - ger helt underbara effekter på bilerna! Sedan är ju glitter alltid lika festligt!
Kan man ha torkade blomblad???
Torkade kan kännas lite fel på ett bröllop tycker jag... det finns ju billiga rosbuketter på Konsum (Ex.)... köp två-tre såna buketter samma dag som bröllopet och plocka bladen och lägg i en korg, sedan kan gästerna precis som Lilli sade ta en näve och kasta på er.
Kan vara effektfullt att blanda ex, röda och rosa eller röda och vita rosenblad!
Finns det inte risk att blombladen färgar av på brudklänningen, om det skulle råka regna lite?
Det låter jätte bra!!!
Kan man ha både ris och blommor???
Nu kommer jag med lite inlägg på min egen fråga.
Jag har kollat hur pass mycket färska och torkade blomblad (från nyponrosor) färgar på en våt handduk och jag fick faktiskt gnugga lite för att det skulle färga. Blomblad från nyponrosor kan man plocka flera dagar i förväg och förvara i kylen. Tack för ditt förslag Cayenne, det är jättefint med de små strutarna.
Hej igen Sara. Kom att tänka på en sak bara.Tänk på att det är rätt svårt att kasta rosblad, de är liksom för lätta för att nå fram till brudparet. Blåser det lite också kan det bli lite av en flopp.
Jag tror att rosblad eventuellt kan färga av sig, men jag vet inte. Tästa på en tygbit innan.
Ett annat alternativ är konfetti i trevliga färger. Men det kanske oxå färgar.
Det där med glitter verkar ju kul. Det ska nog jag prova.
Liten varning... Hör med kyrkan ni ska gifta er i (eller platsen för en borgerlig vigsel) om de tycker att det är ok att gästerna kastar sånt som glitter och konfetti. Om jag var kyrkvaktmästare och hade kanske 3-4 bröllop en lördag i "min" kyrka, skulle jag bli rätt less på att städa upp konfetti och glitter i gruset utanför kyrkan. Fort ska det väl gå också, eftersom det nog gärna ska se fint ut redan till nästa vigsel. Frön av olika slag eller rosenblad är nog populärare i kyrkorna, det tar ju naturen själv hand om.
Hej!
Vi vill också att gästerna ska kasta rosenblad. Är det någon som vet hur mycket det går åt. En större ros per person eller behövs det mer? Vad tror ni ?
Jag fick ett tips av en kompis som sa att man tog av bladen av rosen la dem i en plastpåse och sprutade på lite vatten. De lades sedan i ett kylskåp/ sval. Så gjorde dem när hon praktiserade på en blomsteraffär.( Men jag är inte säker på att det fungerar, om bladen fortfarande är fina dagen efter).
Så man kan ju faktiskt köpa två-tre rosr och prova någon gång innan detta tillfälle!
Om de är fuktiga känns det som de lättare kan färga av sig på kläderna? Eller?
/ SABINA
Jag tror på torkade rosenblad i ljusa färger. Delvis för att de inte färgar av sig lika lätt, och delvis för att bladen får lite mer "tyngd" och blir lättare att kasta.
Köp billighetsrosor - fråga i blomsterhandeln om de har några gamla rosor som du kan få köpa billigt - dra av bladen och lägga ut för att torka på tidningspapper.
Hej!
Torkade rosenblad är väl lättare är färska...? Dessutom smular de ju så lätt sönder.
Jag har "provkastat" blad från nyponrosor och det funkade hur bra som helst. Dessutom blir det jättefint på bild.
/A
Det är jag som har skrivit frågan men nu har jag testat mig fram lite. Jag la blomblad från nyponrosor (gratis!) i en stängd plastpåse och de höll sig i flera dagar i kylen. Jag sprutade dem inte med vatten. Det är svårt att veta hur mycket som går åt men jag tror att det går åt 1-1,5 dl per gäst som ska kasta.