• Smulu

Moradräkt på begravning?

Undrar lite hur ni ser på det där med folkdräkt.
    Saken är den att jag nästa fredag ska på begravning i Mariestad.
    Det är min sambos morfar som avlidit efter att ha varit ut och in på sjukhuset senaste åren.
    Jag har en Moradräkt som jag funderar på att ha på mig men vill höra lite åsikter från er.
    Morfadern har inte någon anknytning till Mora.

Om jag tar den på mig så beror det på
    1 Jag tycker den är fin
    2 När ska man annars använda den
    3 Mina andra kläder är ganska vardagliga (kan ju inte gärna ta på mig partystassen) ex. svarta manchesterbyxor m grå o svartrandig skjorta

Anledningar till att jag inte tar den på:
    1 Jag blir till 99% ensam med den typen av plagg.
    2 Den kräver lite arbete med att ta på sig
    3 Jag måste be mamma att skicka den.

Jag behöver alltså tips råd, och åsikter.

Är det förresten någon här som har en bild på en Moradräkt i sorgutförande? Har letat på nätet. Vill gärna visa sambon hur den ser ut.

• Svar på tråden Moradräkt på begravning?
  • eja

Nej, jag tycker inte den skulle vara lämplig. Folkdräkter är att jämställa med högtidsdräkter och kan bäras på fina fester, men på en begravning så passar den ungefär lika bra som en balklänning. Vanliga mörka vardagskläder är då lämpligare.

• NalleBollen

Jag var på begravning i maj 04 och då hade ett av barnen till den avlidna och hennes man folkdräkter. Fråga din sambo och svärmor vad dom tycker?

• _koko_

Jag kan inget om 'sorgutförande', men om det finns ett sådant är det väl helt ok? Är den färgglad skulle jag dock tveka.

Men jag skulle också kolla med de närmast sörjande, ofta har de en önskan om klädval.

• Smulu

eja.
    Folkdräkt kan man faktiskt enligt etiketten använda vid livets alla stora tillfällen sorgliga som glada. Begravning är dessutom en slags högtid. Du har dopet = välkommen och en del högtider där mellan och i slutet av livet begravningen = farväl.
    Så kan kan man, jag var helt enkelt lite nyfiken på era tankar kring detta med folkdräkt.
    Inte för att era tankar gjort mig något klokare, verkar vara ungefär fifty fifty, får prata med sambon sedan och kanske med svärmor, om det blir tillfälle, på lördag när vi ska dit.

• Monn

Nej, jag skulle inte tycka att det var okej (oavsett vad Ribbing säger). Det hade inte varit okej om någon kommit till min farfars begravning i en sådan klädsel.

• blivande fru J

hitta denna sida för jomaladräkten på åland och hur man anpassar den för begravning www.sahd.aland.fi/jomalabibliotek/kulturen/folkdrakt/folkdrakt.htm

liknande bör ju kunna tillämpas för din moradräkt. balklänning är inte likställt med balklänning, eftersom balklänningen är gjord för dans är den inte lämpad för begravning, långklänning i lämplig färg är däremot okej. Folkdräkt kan bäras närhelst det passar utom till vardags, men säkrast är nog att höra med de närmast anhöriga så inte de känner missmod med ditt klädval.

• lij

Jag hade nog reagerat lite om någon kom i folkdräkt på begravning. Frågan är om man vill ha den typen av uppmärksamhet på en begravning..? Speciellt när begravningen inte är för någon man är jättenära.

Men det viktigaste är vad de närmast anhöriga tycker. Jag får känslan av att din sambo inte är helt positiv inställd och då skulle inte jag välja att ha den. Jag tycker också att du borde kolla med din svärmor innan så att hon inte tar illa vid sig.

• Xite

Jag tycker det vore stiligt att komma till begravning i folkdräkt.
    Mycket få människor vill ha sina begravningar stela och svarta. Det är i regel omgivningen som förväntar att det ska vara så bara och klär sig därefter.
    Gå du i folkdräkt!

• Jeez

Det händer då och då att folk har folkdräkt på begravning. Jag tycker att du framför allt ska höra med de närmsta anhöriga om du tvekar.

• Mollie

Jag hade folkdräkt på min gammelmormors begravning. Jag hade det för att;

1. Hedra henne, hon älskade att se den på mig!
    2. Hon har gjort dräkten själv och haft den på sin konfirmation och sitt bröllop. (den saknade DÅ ett dop och en begravning )
    3. Min farmor VILLE att jag skulle ha den på.

Vi var flera som hade folkdräkt på hennes begravning, vissa i "vanligt" utförande och vissa i sorgeutförande. Så jag tycker nog att du kan ha det!
    Min bror brukar ha sin dräkt på sig på fest, middagssittningar, dop, bröllop, begravningar.., ja till allt och de flesta uppskattar att den används!

• Suusaan

Jag skulle inte tycka att det var fel att gå på begravning i folkdräkt. Jag ser folkdräkt som en högtidsklädsel, snarare än en festklädsel.

Jag tror också, som någon skrev ovan, att väldigt få personer som begraver en anhörig anser att man bör komma svart/mörkt klädd. Jag har begravt flera anhöriga, och inte på en enda har det kännts rätt att vara svartklädd. Mina anhöriga, om de ser mig i himlen, skulle föredra att jag var klädd i något fint, och att jag mindes dem med glädje hellre än med sorg (även om jag naturligtvis inte varit glad på begravningarna).

Man sörjer ju inte med kläderna.

• Squeezetoy

klart du kan ha folkdärkt på en bregravning. Det kan jag inte se som något fel. Har själv varit på begravningar då folk haft sina respektive sockendräkter på sig.

Jag är ju inget proffs på etikett, men om man är mer intresserade kan man väl fråga på DNs sida tror jag det är, de har ju en ettikettsexpert

/Ingrid

• Jomenvisst

Sök på ex. Goggle och leta bilder med kombinationen begravning och mora dräkt ex. Min folkdräkt kan man ha jämt enligt mamma.

Hade uniform på min farmors begravning. Det var uppskattat och de som var där fick något annat att tänka på med. Samma sak kanske kan hända med folkdräkten. Men då hade jag ett svart sorgetecken på kragen. Skansen har ju en hel avdelning som bara arbetar med just att bevara traditionen runt folkdräkter. Ring dem och se om det finns speciella traditioner kring din folkdräkt och ex. sorg. Skulle kunna tänka mig att man inte har tex. håret fritt utsläppt osv. vid sådana tillfällen.

• Guldfisken

Jag hade nog hajat till om någon hade haft en färgglad folkdräkt på en begravning och tyckt det var lite märkligt. Det är mycket möjligt att etiketten säger att folkdräkt är helt okej, men det känner nog de flesta inte till (har ju varit ganska många åsikter redan här). Av den anledningen tycker jag att du inte skall bära folkdräkt, även om etiketten ger dig rätt, är ju respekten och hänsynen till de anhöriga viktigast.

• Squeezetoy

Det här svaret fick jag när jag frågade på DN:s hemsida:

"Folkdräkten i ett sorgutförande, om det finns ett sådant för dräkten i
    fråga, kan man ha på begravning. Men oftast finns det inte en särskild
    sorgfolkdräkt, utan förr bar kvinnorna svart enkel klänning och svart
    huvudbonad vid begravningarna.
    En folkdräkt i sitt normala glada skick som passr på bröllop och dop och
    andra glädjefester ska inte bäras vid begravning.
    Magdalena Ribbing"

/Ingrid

• EmmaPemma

Jag har dålig koll på folkdräkter, men precis som fler har skrivit så vill ju ofta anhöriga att de som närvarar inte har för mörka/sorgliga kläder på sig. Ibland finns direkta önskemål om ljus och/eller färgglad klädsel.

Jag tycker du skall kolla med närmast anhöriga vad de tycker (respekten till dem måste ju vara viktigare än vad Magadalena Ribbing säger ).

Personligen skulle jag nog inte haja till om någon kom med folkdräkt. Under en begravning är man så fokuserad på sin sorg så det finns ingen som kan konkurrera med den avlidne (inte ens en folkdräkt ).

• Smulu

Har funderat en del och kommer inte använda moradräkten vid begravningen. Hade den varit i Dalarna och en nära släkting till mig så kanske jag använt den. Tack för era åsikter.

• Cybermamman

Smulu: Kan nog vara ett bra beslut för din egen del, om man är osäker i sin klädsel är det lätt att känna sig obekväm i situationen och det är ju nog tungt ändå på en begravning. Det är ju inte nödvändigtvis så att den traditionella etiketten alltid är det rätta i alla avseenden - det skiljer ju så oerhört från tillfälle till tillfälle och jag har svårt att tänka mig att ens fru Ribbing kan veta det korrekta svaret i varje enskilt fall. Men, man kan få en liten fingervisning om vad som är vanligt förekommande. Hade du direkt känt och vetat att det verkligen var rätt så hade du nog känt dig bekväm i att bära din vackra dräkt. Hoppas du får tillfälle att bära den på en glad tillställning snart. Min egen dräkt den håller på att damma igen i garderoben tyvärr.

Svar på tråden Moradräkt på begravning?