• Majlo

Kina

Någon som har varit där kanske kan ge mig tips? Det är min drömresa just nu.

• Svar på tråden Kina
  • Madelin

Tips? Åk och se Kinesiska muren! Ett fantastiskt byggnadsverk. Kommer du till Peking så kolla alla tvärgator och glid in någonstans där du inte tänkt dig - du får se så mycket som man inte får se vid turistgatorna! Marknader finns ju överallt!

Är det din bröllopsresa som går dit eller vill du dit ändå?

• juni_brud

Vart du ska åka beror på hur långe du ska vara borta och hur du vill resa. De flest ser Peking (bla kinesiska muren) Xian (terrakotta armén) och Shanghai (de nya manhattan). Alla klart sevärda! Har du mer tid rekommenderar jag Guilin (landskap), Hong Kong (utbudet), Tibet (fantastiskt), Lijang (Yunnan-provinsen) .

• Majlo

Det låter som ett spännande land! Helst hade jag velat åka dit på bröllopsresa, men ekonomin kan sätta käppar i hjulen för det. Har ni några bra resebolag eller andra ekonomitips?

• Pliten

Några tips...

Vi (jag + sambo) åkte reguljärt till Kina med en späckad plan för vad vi skulle hinna med... Uppenbarligen hade vi ALDRIG varit där innan... Flög till Peking - där vi bodde på ett urmysigt hotell bland hutongerna, åt BILLIGT på matmarknad, var till Muren, etc etc - och skulle flyga hem från Hongkong en månad senare.
    Jag (sambon är ju "rödbetsman" och är aldrig med och planerar) hade sett ut Yunnan-provincen som vårt mellanstopp och där skulle vi hinna massor från norr till söder. Det gjorde vi INTE!
    Så: Tänk på att Kina är STORT - tåget från Peking till Lijang tog ca 45 timmar... Sedan buss (med sängar!)i 14 timmar till Zhongdien, nära Tibets gräns. Väl där fick jag höjdsjuka och kunde inte göra nåt i 3 dagar...

Summa sumarum: Kina är fantastiskt, annorlunda, spännande, folktätt - men det kräver mycket TÅLAMOD, tid och det skadar inte att ha vassa armbågar (kineser är bäst på att trängas!). Iallafall om man reser på egen hand!

ÅK DIT om du får möjlighet - du kommer aldrig glömma det!

• Tingeling__

Ql att höra att fler planerar att åka till Kina!
    Vi vill gärna åka dit. Min blivande man har varit där flera gånger i jobbet och vill gärna visa mig detta, främst Hong KOng där han har varit mest.
    Jag vet att det kommer att gå åt mycket pengar men detta är vår drömresa och när passar det som bäst om inte som bröllopsresa.
    Min syster tycker inte att jag e klok som både ska gifta mig och göra en sådan resa samma år, men vi tänkte att vi bor bra och relativt billigt här hemma och ännu har vi inga barn... Hmmm klart vi ska försöka att göra det. Vi kommer antagligen önska oss bidrag till resan i bröllopspresent.
    Ber'tta gärna om ni har mer tips om Kina och andra platser runt om i asien.

• Madelin

Vi har åkt med mad Lotus Travel och då flugit med Air China och jag kan bara rekommendera dem. Allt är bra - smidig resa, fina hotell och bra service i övrigt också.

Vi åkte ett par veckor före jul förra året och det var jättemysigt med all julskyltning (det snöade t o m). Resan betalade vi 5700 per person inkl alla flygtillägg och dyl. Billigt!

• anna_80

Kan också rekomendera Lotus travels. De har olika typer av resor, vi åkte 8 dagar till Peking där verkligen allt ingick för ca 8000/person. Vi hade en jättebra svensktalande kinesiska som guide. Var lite rädda att det skulle vara väldigt turistigt att åka med en grupp, men som sagt det var mycket bra, prisvärt och vi hann mycket på kort tid. De har även längre resor, runtresor och resor där man lägger upp programmet själv. Min fästman pluggade i Shanghai i höstas, det är en helt annan typ av stad. Mycket modernare och mer anpassat till väst än Peking.

• Majlo

Tack för tipsen! Jag ska in och kolla lotusresor.

Tingeling_ vi funderar också på att önska oss resebidrag. Jag är helt inne på det, medan älsklingen behöver lite övertalning.

• Tingeling__

Majlo:
    Vi kommer förhoppningsvis göra vår resa oavsett hur mkt pengar vi får i gåva (om vi nu får ngt över huvudtaget ) Men ett extrabidrag gör ju att vi kan ta ut svängarna lite. Det skulle vara så ql att se detta förunderliga land som man ville gräva sig ner till genom sanden när man var liten .

• Majlo

Vad kommer det kosta tror du Tingeling?

• Majlo

Ni som reste så billigt med lotusresor, vad ingick då i era resor? Jag har kollat runt där och det finns så många olika paket. Sydde ni ihop något eget?

• Madelin

Vårt paket hette "Peking på egen hand". Hotell, flyg, visum, flygskatter/tillägg, frukostbuffé, busstransfer till och från flygplatsen med svensktalande guide samt infoblad om Lotus och Kina/Peking ingick i vår resa för ca 5700:- Detta var en 8 dagars resa.
    Anledningen till att resan var så billig var att vi reste någon vecka före jul och då är respriset kraftigt nedsatta.

• anna_80

vi åkte "peking de lux". Rekommenderas! för ca 8000 per person ingick verkligen allt, hela resan, visum, svensktalande guide(superduktig), fullt program så vi hann se väldigt mycket på 8 dagar, all mat och fint hotell. det ger väldigt mycket att ha en guide som berättar om det man ser. vintern är lågsäsong och då är priserna som billigast. detta gör också att man slipper trängas med alla andra turister och kan istället gå runt och titta som man vill. lite nackdel, det är vinterklimat i kina med...

• Tingeling__

Majlo:
    Jag har faktiskt ingen aning ännu. Jag har kollat runt lite på flyg och då ligger det runt 16,000:- för oss två om vi vill ha enbart flyg.
    Vi har nog tänkt att resa runt på egen hand mycket och vi har ännu inte bestämt oss om vi bara ska vara i Kina eller åka även till andra länder... Vad har ni räknat på att resan kommer att kosta och vad vill ni göra?

Är det någon som har koll på när det är som bäst/ billigast att resa under hösten-vintern?

• Majlo

Vi har bara vaga planer ännu, det är osäkert om vi har råd med kinaresan.. Men drömma kan man ju alltid Har varit inne på lotustravell och luskat reda på en hel del lockande paket och enklare resor. Har du varit där? Det var bra tips här uppe i tråden!

• Frances

Om det ar en brollopsresa borde ni aka till Hainan ocksa. En paradiso soder om Kina, sa himla vackert.

• AutumnBride

Jag har bara varit i Shanghai, men det är en jättehäftig stad. Gammalt och nytt trängs om vart annat. Gillar du shopping så finns det hur mycket som helst (otroligt billigt) på Fashion Market.
    Kina är ett land jag verkligen skulle vilja se mer av! Min uppfattning om kineser är att de är snälla men lite stela. Lycka till!

Svar på tråden Kina