Idag har jag gjort lite empiriska undersökningar inom det delikata ämnet diamanter. De lärdomar jag dragit, med hjälp av en mycket kunnig dam på en smyckesaffär, tänkte jag att jag kan dela med mig av här. Som de flesta redan vet klassificeras ju en diamant utifrån olika parametrar; färg, slipning, vikt och renhet. Vad man kan tänka på är att de allra vitaste (river, top wessleton) diamanterna är mycket dyrare än tex wessleton och top crystal. De flesta av oss kan inte se skillnaden mellan tex TW och W med blotta ögat, däremot kan vi garanterat känna av skillnaden när plånboken ska fram!
Något annat som kan vara värt att hålla i minnet är att en 1.0 c diamant eller en 0.5 c diamant är förhållandevis dyra pga att de efterfrågas mycket mer än de som väger någon tiondels carat mer eller mindre, det är alltså inte god ekonomi att köpa en av dessa två vikter, om man inte planerar att sälja den vid ett senare tillfälle, då dessa vikter har ett bättre andrahandsvärde. Troligtvis planerar de flesta av oss att aldrig sälja sin vigselring. Enligt damen jag har diskuterat detta med är det en klokare investering att köpa en 0.45 c eller tex 0.9 c diamant, detsamma gäller i detta fall, det är svårt för en lekman att se om en diamant väger 0.45 eller 0.5.
Angående inneslutningar i stenen (dvs dess renhet) sa damen att en diamant kan ha vissa inneslutningar utan att det syns något vidare, däremot kan den upplevas som något mindre glittrande pga att ljuset ej reflekteras optimalt tack vare inneslutningen. Hon menade att vissa inneslutningar kan man förbise, men håll er på den övre delen av skalan, dvs luppren eller den näst renaste. Ett problem med större inneslutningar är att de gör stenen skör, dvs att det kan vara svårt att omarbeta ringen, tex göra större eller mindre, utan risk att stenen spricker.
Slipningen är av generellt sett mycket hög standard i sverige och den är inget att oroa sig för enligt damen. Givetvis kan det ändå vara värt att kolla vilken kvalitet slipningen har, det finns en skala även för detta!