• Kristina75

Vad kostar en halvkarat diamant?

Vi ska och titta på ring, och jag vill ha en enstensring, med en enda diamant. Jag vill ha en relativt stor sten, vi tror ungefär en halv karat. Vad kostar en sån sten på ett ungefär, jag vill ha en av bra kvalitet...vi har så få juvelbutiker här i stan, så jag vill gärna ha lite tips innan om priser, så jag vet att vi inte får betala ett överpris.

• Svar på tråden Vad kostar en halvkarat diamant?
  • LisaML

Jag vill också gärna veta! Har kollat runt lite och givetvis skiljer sig priserna oerhört mycket åt från ställe till ställe. Läste en tråd här på BT om en tjej som köpt sina diamanter till vettigt pris i Antwerpen (?) och sedan fått dem infattade i en ring här hemma hos en guldsmed. Själv har jag tyvärr inte möjlighet att åka så långt för ett enda ärende. Ett alternativ är att köpa sin ring på tex W A Bolins smyckesauktion som äger rum i Stockholm i april tror jag.

• inte min tur än

Jag skulle också vilja ha en ring med en stor sten och har kollat på lite olika. Hittade en jättefin på 0,6 carat, den kostar ca 45000 kr, men då är den lite speciellt gjord också.
    Inte särskilt billigt,men om man har råd tycker jag att det är såååå snyggt!

• Texas

Det beror nog på vilken kvalité stenen är av (finns en hel skala som man delar in diamanter i) sedan beror det också på slipning. Det bästa är nog att gå runt bland olika juvelerare och jämföra priser.

• Tissa

vi ska beställa min ring från ebay och den e 0.79 ct med tre diamanter.Där finns allt inkl.ring med en diamant.och du kan få det mkt billigare där än i sverige.
    Ja ett litet tips iaf,du kan ju gå in o kika om du hittar din drömring iaf

Kram

• lilla fröken

Köp den på Kaplans. De har oslagbara priser på briljanter. Men kan man åka till Antwerpen så är det naturligtvis billigare.

Men allt beror ju på kvalitet. Skall man ha en så "stor" sten så är det ju viktigt med kvaliten. PÅ en mindre sten syns inte så stor skillnad. TW/vvs är vad mina stenar är

• LisaML

Lilla fröken

Ditt tips låter intressant men vad är Kaplans? En affär? Har du själv köpt ringar där? tacksam för svar!

• Tramsiga tösen

Ett litet tips. Köp hellre en lite mindre sten med högre kvalitet än en stor som e sämre. Det e otroligt stor skillnad i hur mkt den blänker, speciellt med tiden eftersom ringen kan bli skitig och man inte alltid har tid att få den rengjord. Jag slaktade min mammas vigselring och gjorde en enstensring av den. Varje dag njuter jag av den!

• Meddelande borttaget
  • mcn

Min sten aer 0.68 karat, och kostade £3500 - men daa aer kvaliteten colourless, rare white+ (2ndrs hoegsta kvalitets-steget). Min vaenninas ring som ocksaa aer 0.68 karat kostade dock bara £2200, saemre kvalitet men I aerlighetens namn vet jag inte om man ser saa stor skillnad utan lupp - min aer aningen vitare!

• LisaML

Idag har jag gjort lite empiriska undersökningar inom det delikata ämnet diamanter. De lärdomar jag dragit, med hjälp av en mycket kunnig dam på en smyckesaffär, tänkte jag att jag kan dela med mig av här. Som de flesta redan vet klassificeras ju en diamant utifrån olika parametrar; färg, slipning, vikt och renhet. Vad man kan tänka på är att de allra vitaste (river, top wessleton) diamanterna är mycket dyrare än tex wessleton och top crystal. De flesta av oss kan inte se skillnaden mellan tex TW och W med blotta ögat, däremot kan vi garanterat känna av skillnaden när plånboken ska fram!

Något annat som kan vara värt att hålla i minnet är att en 1.0 c diamant eller en 0.5 c diamant är förhållandevis dyra pga att de efterfrågas mycket mer än de som väger någon tiondels carat mer eller mindre, det är alltså inte god ekonomi att köpa en av dessa två vikter, om man inte planerar att sälja den vid ett senare tillfälle, då dessa vikter har ett bättre andrahandsvärde. Troligtvis planerar de flesta av oss att aldrig sälja sin vigselring. Enligt damen jag har diskuterat detta med är det en klokare investering att köpa en 0.45 c eller tex 0.9 c diamant, detsamma gäller i detta fall, det är svårt för en lekman att se om en diamant väger 0.45 eller 0.5.

Angående inneslutningar i stenen (dvs dess renhet) sa damen att en diamant kan ha vissa inneslutningar utan att det syns något vidare, däremot kan den upplevas som något mindre glittrande pga att ljuset ej reflekteras optimalt tack vare inneslutningen. Hon menade att vissa inneslutningar kan man förbise, men håll er på den övre delen av skalan, dvs luppren eller den näst renaste. Ett problem med större inneslutningar är att de gör stenen skör, dvs att det kan vara svårt att omarbeta ringen, tex göra större eller mindre, utan risk att stenen spricker.

Slipningen är av generellt sett mycket hög standard i sverige och den är inget att oroa sig för enligt damen. Givetvis kan det ändå vara värt att kolla vilken kvalitet slipningen har, det finns en skala även för detta!

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Kristina75

Tack snälla för alla tips. Vi har inte köpt något ännu, är så himla svårt...

• Beachy

Var noga med kvaliteten på stenen och som någon sa tidigare, hellre en stor sten än flera små.

Tänk också på att få ett intyg på stenen.

Svar på tråden Vad kostar en halvkarat diamant?