• Betania

Lång brud, kort brudgum; vilka skor?

Hej!

Det finns säkert fler som vi... Jag är 175 lång, min blivande samma. Dock ser jag alltid längre ut, dels med kroppens proportioner dels för att jag oftast har liten klack. Men hur skall jag göra på bröllopet? Skall jag ta så låga skor som möjligt för att vi skall se någorlunda jämnlånga ut eller skall jag köra på lite högre klack om jag faller för ett par såna skor? Jättehöga klackar kan jag inte gå i ändå så jag blir inte 10 cm längre.

Min blivande har inga som helst problem med min eller hans längd så det är mest för att det skall se bra ut.

Hur skulle ni göra?

• Svar på tråden Lång brud, kort brudgum; vilka skor?
  • Kåär

Jag skulle nog välja en liten taxklack eller liknande.
    Jag är också ganska lång, 173, och jag känner mig så stor och klumpig om jag har höga klackar.

• HBN

Hej!

Jag är i samma situation och kommer välja skor med taxklack. Tänk på korten! Vi har rätt många balkort och där har jag valt taxklack, det harmonerar mer om man "bara" är jämnlånga. Tänk även på frisyren! Och kanske han kan bära hatt?

lycka till

• Ellte

Det beror på hur ni båda känner om att du ser längre ut tycker jag :) Själv spelar det mig ingen direkt roll att jag ser längre ut (vi är också ungefär lika långa) men han gillar det INTE...så jag köpte ett par nästan platta sandaletter...bara nån cm klack...

• ika (fd höst05)

Jag är rerdan längre än min blivande (flera centimeter!), och jag tänker nog strunta i längdskillnaden. Den är ju ett faktum iallafall. Jag vill hitta de finaste (och skönaste) möjliga skorna istället, iofs kan jag inte gå på höghöga klackar (och det är inte så vidare praktiskt på gräsmattor vilket vi kommer att befinna oss på under vigsel och mingel) så det blir väl kanske max 5 cm eller så. Det går garanterat att få fina bilder "trots" att du är längre. Varför måste tjejen alltid vara kortast nu när allt annat ska vara jämlikt?
    /långa ika

• Betania

Det måste absolut inte vara så att killen är längre, i vanliga fall bryr vi oss inte ett dugg som sagt. Men för bröllopsbilderna osv kanske det harmonierar bättre men liten längdskillnad. Jag får helt enkelt prova mig fram och rådfråga min blivande. Sen så ser vi ju ut som vi gör, det är ju inget som ändras!

• Förlovad

Vita ballerina skor kanske..

• Hanna h.

Det finns ju finskor för herr som har en liten klack eller tjockare sula, kanske vore något att satsa på om det känns väldigt viktigt för er? Då kan ju du ev ha en klack i liknande höjd.

• goda fen

Ballerinaskor?
    Kolla närmsta dansbutik då slipper du ont i fötterna oxå

• Brud aug 2005

Jag tycker absolut inte att man ska behöva gå i lågskor på bröllopet bra för att det ska se bra ut på bröllopskorten... Jag är alltid längre än min kille, varför skulle jag helt plötsligt på bröllopskorten vara lika lång som honom???? Nej, längden är ett faktum (jag är 183 och han 178cm), varför skulle jag förska dölja det på bröllopet för?
    Jag har köpt ett par jätte sköna skor med ca 5 cm klack...

• Betania

Tack för era synpunkter! Jag kör helt enkelt på de skor jag tycker är finast och skönast, oavsett vilken klackhöjd de har. Som ni säger, längden är ju där ändå, oavsett om det är bröllopsdag eller ej och vi har ju valt varandra!

• bröllopsdags

Jag tycker att det kvittar helt vilka skor du har! Bilderna kommer att harmoniera ändå, jag menar, ni kommer att vara lyckliga och vackra även om ni inte ser ut "som man ska".
    Själv är jag jättelång men vill inte ha platta skor på mitt bröllop, jag känner att jag inte går lika snyggt utan klack och dessutom känner jag mig inte lika fin i platta skor.
    Nu är det så att min blivande också är jättelång så jag får slitarätt hårt om jag ska bli längre..
    Jag tror att på svartbruds hemsida är där en bild där bruden är längre än sin brudgum och det tycker inte jag ser konstigt ut alls.
    Nä, ta dom skorna du känner dig snyggast i och och han väljer dom han trivs bäst i om ni vill ha kort där inte längderna ska synas så kan ni ju ta bilder där ni sitter bredvid varandra (eller att han står på en låda )

• bröllopsdags

Förresten, Kåär om du är "ganska lång" på 173 cm, vad är då jag på 184? Enorm??

• mia-fia

Håller med att det är bara att köra på det som känns rätt. Vill bara påminna om att skorna knappast kommer synas under den långa klänningen. Jag kommer själv satsa på något stadigt/platt och bekvämt...

• Brud aug 2005

bröllopsdags, jag håller med dig!!! jag kände mig också ganska "enorm" (183cm) när jag läste om folk strax över 170 som ansåg sig långa.....

• Aprilia

Skrattar lite..här är en till tjej på 184 cm. Drygt 170 cm är INTE långt i mina ögon. Tyckte inte alls om min längd när jag var yngre men har nu inga problem med den (förutom kläder ibland då!) Däremot är jag riktigt trött på folks kommentarer om min längd. Bara häromdagen på jobbet var det en som sa "vad lång du är" Jaa..och? Inte 17 kommenterar man någon som är väldigt kort eller väldigt kraftig!? Är det bara jag som råkar ut för detta?

• Betania

Vill bara påpeka att jag inte tycker jag är överdrivet lång på något sätt, bara att jag är längre än min pojkvän!

Och för övrigt tycker jag att det är skitsnyggt att vara lång! När läkarna sa till mig i sexan att jag kunde bli upp emot 1.90 satte jag nog dock lite i halsen... Stannade dock "bara" på 1.75.

• bröllopsdags

Om (när..) folk frågar hur lång jag
    -egentligen- är brukar jag svara, "en bra dag, runt 184, en dålig dag runt 180". Det brukar få tyst på dom flesta!

Sorry Betania att jag snodde din tråd lite. Lycka till med ert bröllop!

• JennyS

he he! jag är 187 cm och min grabb är bara 169 cm... lika glad för det!

Svar på tråden Lång brud, kort brudgum; vilka skor?