• leontin

urringad klänning....?

Brudar jag behöver hjälp!

fick min egendesignade klänning uppsydd när vi var i Thailand och till sommaren ringer kyrkklockorna. läste nyligen att det är opassande med urringning om man gifter sig kyrkligt. har kikat omkring och insett att de flesta brudklänningar faktiskt inte har djupa skärningar utan ofta har rak skärning över bysten och är axelbandslösa om de har bara axlar.

vad tycker ni? ska jag skyla mig i kyrkan? välkomnar alla inlägg, så såväl kysk som vågad ge mig lite tips och råd!

tack på förhand!!! /E

• Svar på tråden urringad klänning....?
  • Så småningom

Bra tema!

Jag tycker att många klänningar som visas i Sverige är väldigt snälla och likriktade. De avslöjar ungefär lika mycket (eller lite) och även om de allra flesta är jättefina kan det kännas en smula fantasilöst ibland. I nästan alla fall är det, som du säger, en rak skärning över bysten som gäller. Tittar man på utländska sidor är variationen större och lite mer vågade ringningar och snitt tycks vara mycket vanligare. Vulgär behöver man ju inte vara, men nog ska man väl få lov att ta ut svängarna litegrann?! Den gamla skolan säger vad jag vet att man ska skyla axlarna i kyrkan - och det kan man väl göra med en sjal eller liknande så har man löst det problemet! Fast jag har även sett flera exempel där bruden haft bara axlar också, och så länge inte prästen klagar så tror jag inte någon störs av det idag. Samma borde väl gälla en djup ringning? Gör det som känns bäst for dig! Kul att du gör något eget!!

• goda fen

Personligen känner jag mig naken om jag har urringning och bara axlar.
    En sjal kan även vara bra då det ofta är kyligt i kyrkor. Att minnas vigseln som kylig är inte så kul :D

• blivande fru Andersson

Jag kommer att sy min egen klänning så jag har ingen bild på den ännu. Me´n den kommer att vara hel i ryggen, ärmlös och med en skanalöst djup urringning och ett på tok för lång släp

I övrigt är den väldigt enkel och precis jag. Jag tycker att det kan se för mycke ut med ex slöja och schal. Fryser tror jag är det sista man hinner med att göra i kyrkan.

• visinge

Du ska ha det du känner dig snygg i och som passar dig och lite urringning är aldrig fel.....

• Tessy

Jag frös som bara den...men ska man vara fin får lida pin...

Min klänning var rätt uringad och bar. Jag är själv "kyrkvan" och det är ingen som anser att man inte kan vara uringad i kyrkan.

Gör som du vill! Det är ditt bröllop!

• Linda_S

Äsch! Go for it!
    Du ska absolut ha den!
    Men om du känner dig osäker på stunden i kyrkan så leta efter en sjal, bolero eller dyligt att ha över bara just då - sen efteråt så "voila" så slänger du den och blir en häftig prinsessa för en dag!
    Absolut!
    Hejj urringningar

• Elfina

jag ska minsann ha urringat.. jag gillar min barm.. läste i en brudtidning att man skulle ha det man helst ville ha, det är ditt bröllop, din dröm..
    jag syr upp min hos en skräddare och tänker minsann inte snåla på dekoltaget
    har köpt ett jättevackert halsband som ligger över en del..

• Jennan

Kör på det.. absolut.. jag skulle haft urringat men som du skrev.... allt e så väldigt "fint".... Kör på det du tycker e bäst.. om du har urringat annars oxå kommer ingen tycka att det är konstigt och du kommer inte alls känna dig obekväm..=)Spännande att se klänningen..kul med egen design..=)

Svar på tråden urringad klänning....?