• janos

Vad är tartar???

Var och hämtade menyförslag igår och nu måste jag få göra mig dum och fråga. Vad är tartar för något??? Finns med som både förrätt och huvudrätt på menyförslaget. I detta fall är det med lax, med jag har sökt runt på nätet och hittat med både kött och fisk. Kan någon hjälpa mig, så att jag kan stilla mitt sinne. Tack på förhand

• Svar på tråden Vad är tartar???
  • Varja

Jag tror att det är råbiff men jag är inte helt hundra...

• janos

Jag fattar inte! Är jag dum??? Varför kallas det för laxtartar, om det är råbiff??

• Didido

Är det laxtatar så gissar jag på att det är rå laxfärs... men jag är inte hundra.

• janos

Okej, nu börjar polletten ramla ner! Det är alltså rå malen fisk eller kött t ex. Man får tacka för hjälpen. Ni är snabba som vanligt

• Guccigirl

dte behöver inte vara malen, det kan lika gärna vara råa små,små kuber av fisk,kött,grönsaker.Jag åt en tartar gjord på lax och hälleflundra häromdagen.Formen är rund med en höjd.Man kan säga att man pressar ingrediensen i en rund form som man sedan lyfter,tartaren har då fått sin form.Man kan alltså göra detta potatis osv.Hoppas att du kan se det framför dig nu.

• Laguna

Japp, rå lax är väl det vanligaste tror jag....

Det är gott!
    Man brukar ha det på grovbröd, med dill mm i, mmmm

• janos

Tack allihopa!
    Guccigirl, du gjorde en väldigt bra förklaring. Jag kunde riktigt se bilden framför mig. Är tacksam för hjälpen. Nu kan vi fundera vidare på vilken meny det blir

• Johanna = en lat kock

En tartar är formen bara precis som guccigirl säger....(på bröllop är det vanligt att man gör hjärtformad )

den är alltid fintärnad - aldrig färs

en tartar kan vara gjord på gravad eller rökt lax likagärna som rå...

så fråga på stället vad deras tartarer innehåller - så slipper du fundera

Svar på tråden Vad är tartar???