Hej!
Vi är lika långa och väger lika mycket. Jag gjorde i skolan under näringsläran individuella mätningar på vår basalomsättning, dvs säga den energi kroppen faktiskt behöver för att alla celler ska kunna utföra sitt jobb under vila (producera hormoner, hålla värme, bryta ned födoämnen osv, osv) och jag låg på ca 1400 kcal/ dygn.
Med detta vill jag alltså säga att ett dagligt näringsintag på 1000 kcal är alldeles för lite.
Vi fick vidare föra strikt dagbok över vad vi åt och vilka aktiviteter vi ägnade oss åt (ink borsta tänder, diska , handla, gå på toa osv, osv) under tre dagar för att se om vi fick i oss tillräckligt med näring.
Jag låg då på ett näringskrav på 2200 kcal (jag tränade då 3 ggr/v). "Normalfixerad" vid vikt som jag är åt jag i genomsnitt 500 kcal för lite per dag. Hur bra för kroppen är detta?
Som de ovan påpekat, det är inte sunt att svälta sig och om du verkligen vill bli av med lite fett är motion och ordentligt med mat den bästa metoden för att få fart på fettförbränningen, annars bränner du bara muskler.
Glöm inte att ett träningspass drar igång mekanismerna för fettfrisättning från fettceller och fettförbränning i musklerna under efterföljande 24-48 tim, vilket en lågkaloridiet absolut inte kan göra. Tvärtom drar svältmekanismerna igång efter ett par dagar och den allmäna metabolismen sjunker = minskad fettförbränning.
Långt och krångligt inlägg för att säga att du bör äta mer...