• myrkur

Hjälp med maten.

Hej
    Jag har helt plötsligt gått upp en del i vikt och väger nu ca 57 till mina 169 cm. Hade tänkt att gå ner lite och undrar vad ni tror om min dag hittills:

Frukost:

1 Polarbröd (Extreme) 84 kcal
    ½ msk Lätta 50 kcal
    1 Glas Lättmjölk 72 kcal

Sammanlagt: 206 kcal

Lunch:

Ca 10 kuber Fetaost 200 kcal
    1 msk Olivolja: 130 kcal
    1-2 Tomater: 40 Kcal

Sammanlagt: 370 kcal

Ätit hittills: 576 kcal
    Kvar(till middag): 424 Kcal

Låter det bra?
    Några tips? (Hade tänkt att ligga på ungefär 1000 kcal/dag)

• Svar på tråden Hjälp med maten.
  • Frango

ligger du under 1000 kalorier per dag går kroppen in i en svältfas och börjar spara allt fett, sänker din ämnesomsättning. Att du sen väger 57 kilo till dina 169 ger dig ett BMI på 20 vilket är det lägsta du bör ligga på
    för din hälsas skull.

Är det inte bättre att du äter normalt och rör på dig lite mer?

• myrkur

frango: Det är väl det att jag har lite svårt att hitta nån balans. När jag åt "vanligt" (men ändå väldigt medvetet) och rörde på mig gick jag upp ganska snabbt. (Hade gått ner lite tidigare)
    Ungefär var ligger gränsen för när kroppen går in i en svältfas?

• myrkur

Nyfiken gul: Saken är den att förut vägde jag ca 55,4 på morgonen och det kändes lagom. Åt normalt men medvetet och försökte hålla mig där, men sedan gick jag upp ganska snabbt iallafall. Det verkar som om så fort jag äter lite mer (dvs. normalt) börjar jag gå upp.

• Ellte

Kanske ÄR det så att din kropp vill väga lite mer;) Eller kanske rör du på dig för lite... Dessutom :D 1,6 kilo är ju knappt nånting...är du säker på att du inte bara ska ha mens eller nåt? Eller har du kanske BÖRJAT röra på dig mer och fått lite mer muskler?

Hur som helst är det på TOK för lite med 1000kcal per dag och hittills idag har du definitivt ätit för lite! Som sagt, ät mer (betydligt mer) och rör på dig lite mer istället :) om du nu måste bli av med dessa futtiga hekton! ;) Det tar inte lång tid att bli av med dessa så stressa inte upp dig för mycket och SVÄLT inte kroppen, då kan du få andra problem! (Du är förresten lika lång som jag och min målvikt är runt 70 kilo ;) Detta efter en mätning av kroppsfett och muskelmassa som visar att för att jag ska ha en bra balans ska jag ligga runt 70 kilo!)

• Chrisse

Basalomsättningen för dig, dvs hur många kalorier din kropp behöver för att överhuvudtaget fungera, är 1300-a400 kalorier. Om du äter så lite som 1000 kalorier bryter du ner kroppen, framför allt muskelprotein. Ingen bra idé alltså. Vikten varierar naturligt hos de flesta människor, så det finns ingen anledning att späka sig. Försök istälelt slappna av från mattänkandet och ät ordentligt när du är hungrig, gärna 4-5 gånger om dagen. Var rädd om dig!

• myrkur

tack så hemskt mycket för alla snälla och informativa svar :)
    jag ska försöka hitta en vettig balans. vi får se hur det går..

• monalisa

Hej!

Vi är lika långa och väger lika mycket. Jag gjorde i skolan under näringsläran individuella mätningar på vår basalomsättning, dvs säga den energi kroppen faktiskt behöver för att alla celler ska kunna utföra sitt jobb under vila (producera hormoner, hålla värme, bryta ned födoämnen osv, osv) och jag låg på ca 1400 kcal/ dygn.
    Med detta vill jag alltså säga att ett dagligt näringsintag på 1000 kcal är alldeles för lite.

Vi fick vidare föra strikt dagbok över vad vi åt och vilka aktiviteter vi ägnade oss åt (ink borsta tänder, diska , handla, gå på toa osv, osv) under tre dagar för att se om vi fick i oss tillräckligt med näring.
    Jag låg då på ett näringskrav på 2200 kcal (jag tränade då 3 ggr/v). "Normalfixerad" vid vikt som jag är åt jag i genomsnitt 500 kcal för lite per dag. Hur bra för kroppen är detta?

Som de ovan påpekat, det är inte sunt att svälta sig och om du verkligen vill bli av med lite fett är motion och ordentligt med mat den bästa metoden för att få fart på fettförbränningen, annars bränner du bara muskler.
    Glöm inte att ett träningspass drar igång mekanismerna för fettfrisättning från fettceller och fettförbränning i musklerna under efterföljande 24-48 tim, vilket en lågkaloridiet absolut inte kan göra. Tvärtom drar svältmekanismerna igång efter ett par dagar och den allmäna metabolismen sjunker = minskad fettförbränning.

Långt och krångligt inlägg för att säga att du bör äta mer...

• monalisa

Chrisse hann visst före

• Linni

Hur räknar man ut sin basalomsättning?

Svar på tråden Hjälp med maten.