• EhjärtaK = sant

Recept på vinegrätt dressing

Finns det någon vänlig skäl som skulle vilja hjälpa mig med ett recept på vinegrättdressing?!

Jag har googlat på internet men där står inte vilka proportioner man skall ha med saltet.

Jag har alltså tänkt mig att göra en dressing innehållande olivolja, balsamvinäger, salt och något mer - men jag vet inte vad?

Jag tar tacksam för att idéer kring vad man kan ha i, samt hur mycket salt man skall ha .

• Svar på tråden Recept på vinegrätt dressing
  • MrsM

Hej hopp! Saltproportioner och övrig smaksättning beror på vad du ska ha till! Hur mycket ska du göra?

• Ave Maria

Sitter och funderar vilka propotioner jag brukar ha....
    3 delar olja, helst Jungfruolja.
    1 del vinäger
    lite salt, lite nymald peppar.

Kan det vara ett kryddmått ungefär??
    Smaka dig fram :)

Klassiska receptet är ju:
    Olja som en slösare, vinäger som en snåljåp och salt som en vis.

Använder man bra olja och vinäger tycker jag det räcker med bara salt och vitpeppar som smaksättning. Men vill man kan man ju blanda ner lite färskpressad vitlök eller lite färska kryddörter. Färsk Basilika är alltid gott. Är en höjdare att blanda ner färska basilikablad i salladen.

Lycka till!

• MrsM

Jag har så många ideer förstår du! Brukar inte heller vara så här morgontidig men ska iväg och prova min brudklänning kl 13 idag och bara KAN inte sova

• Johanna = en lat kock

vad ska du ha det till?

örter är alltid gott att ha i

jag är en sucker för fiiiiinhackad lök i vinägrett

krossad rosepeppar är gott till en matig sallad eller om du serverar den till tex fläskkött el kyckling

salt får du smaka dej fram till hur mycket du ska ha...

• Johanna = en lat kock

jag brukar föresten vända på proportionerna när jag använder balsamvinäger (eller helt skippa oljan till förmån för tex lite kycklingfond eller grönsaksfond)

det är ju inte oljan som är någe god :D

• EhjärtaK = sant

Jag skall servera det till pastasallad (en med kyckling och en med mozarella/salami).

Jag har ingen aning om hur mycket jag behöver göra, men det skall räcka till 8 personer (men då får man även räkna in att jag har annan dressing också).

Huvudsaken är nog att jag vet proportionerna, så får jag se sedan hur mycket jag gör .

• MrsM

Om dressingen skall vara till en sallad brukar jag köra på smaksatt olivolja (finns i dce flesta mataffärer). Om jag har fått tag på en riktigt god balsamvinäger, lagrad och fyllig i smaken brukar jag ta en del olivolja med basilikasmar, en del med vitlökssmak och knappt två delar balsamvinäger samt nymald svartpeppar. Vad gäller salt brukar jag ha en liten skål med flingsalt/gourmetsalt på bordet så att man kan strö llite över efter att man hällt dressingen! Bassar bäst om kött ingår i måltiden...

Är det fågel eller fisk brukar jag ta en del basilikaolja, en del med citronolja och en del balsamvinäger samt gärna en skål med citronpeppar man kan strö över. Ibland hittar man citronpeppar där det finns både rose och grönpeppar med vilket blir väldigt vackert! Salt brukar inte vara nödvändigt då.

• EhjärtaK = sant

Tack för alla tips. Jag tror att det får bli vitlök i dressingen, så skall jag köpa lite färsk basilika och bland i salladen .

Hmm, det är lurigt det här med saltet *suck*. Men jag får väl helt enkelt smaka på vinägretten!

Johanna = en lat kock:
    kan man skippa oljan och istället ha buljong?! Jag upplever att det även är oljan som är god (jag skall använda olivolja). Men det kan ju vara ett bra smaltips .

• Johanna = en lat kock

du behöver inte mer än 2 deciliter iallafall om du har en dressing till

och visst kan man skippa oljan (eller minska ner till 1/10)!

jag har det ofta när jag vill ha en mager vinägrett - när det känns för fett med en jättefet vinägrett på salladen till maten

• EhjärtaK = sant

Nu har jag gjort/ätit vinegrätten. Det blev 1½ dl olivolja, 0,75 dl balsamvinäger samt tre varv med saltkvarnen.

Det blev perfekt till salladerna .

Svar på tråden Recept på vinegrätt dressing