• tsissi

Ni som äter enl GI eller lågkolhydratkost?

Hej! Ni som äter lågkolhydratkost eller enligt lågt glykemiskt index, vad tycker ni?
    * Har nu gått ner i vikt?
    * Är ni piggare?
    * Mindre godissugna?
    Jag läser in mig i ämnet just nu. Har lånat alla böcker man fått tag på och det verkar ligga något i det.Håller på att bygga upp en ny receptbok med färre kolhydrater.
    * Har ni hittat en bra recept-källa?
    Hej!

• Svar på tråden Ni som äter enl GI eller lågkolhydratkost?
  • melie

Jag går inte på nån diet ur den bemärkelsen men är vegan sedan många år. Så jag äter ju mycket grönsaker och bönor och linser som har lågt GI. Dessutom ät jag glutenintolerant så jag äter inget bröd etc. Jag äter däremot ris varje dag (basmati) för proteiner, vitaminer och mineralers samt energins skull. Men kroppen behöver kolhydrater och anser att man inte helt ska utesluta varken riset eller potatisen som vissa dieter förespråkar. Även så äter jag en hel del frukt även torkad (innehåller snabba kolhydrater men de andra nyttigheterna vinner i detta fallet) Så vad jag vill ha sagt är att jag mår verkligen toppen och känner inget sötsug överhuvud taget längre. (Kan understryka att jag var en riktig gottegris när jag var yngre och haft perioder när jag nu i efterhand kan säga att jag var beroende av det söta) Men jag har helt vant mig av vid det och när jag vill kalasa till det blir det salta nötter.

• SB_Helena

Hej! Jag äter enligt Gi och jag har hittills gått ner 4kg på 2 veckor. Man tappar godissuget, eller matlusten överhuvudtaget. Men piggare nej, man måste nog äta mycket långsamma kolhydrater för att hjärnan ska funka som den ska. Jag är inte så förtjust i grönsaker så det blir sallad, gurka och tomat för min del och det är lite fel. Men jag går ner i alla fall.

Svar på tråden Ni som äter enl GI eller lågkolhydratkost?