• Ostbågen

När skaffade ni barn?

En liten fråga till er som har barn (eller snrt ska ha), hur gamla var (är) ni när barnet föddes?

Jag frågar därför att det skiljer 11 år på mig och min pojkvän. Han är 31 år nu och är fullt förstående att jag inte vill skaffa barn än men han oroar sig över sin egen ålder.
    Jag vill ha barn i framtiden men han känner sig redan för gammal för att skaffa barn...

• Svar på tråden När skaffade ni barn?
  • Tant Pernilla

Jag är med barn nu och kommer ha fyllt 38 när barnet föds. Min man är några år yngre och kommer vara 35.

Tror inte att era åldrar är något bekymmer. Särskilt inte om det är du som är yngre. Visst, även mäns fertilitet går ner när de blir äldre, men inte på samma sätt som för kvinnor. Så vänta ni ett tag. Det är ingen brådska!

• Bebbsen05

Jag fyller 21 nästa helg och om ca 6 veckor kommer vår lille!
    Sambon kommer då vara 26, nästan 27 vid första barnet!

• Quinnah

Jag var 20 när jag fick min första, men jag tror inte att förälderns ålder har så stor betydelse när det gäller om man blir en bra mamma/pappa. Det handlar mer om personlighet. Känn efter vad som känns bra för dig/er och strunta i andras tyckanden. Lycka till!

• Tvillingmamma

Jag var trettio, och min sambo trettiotre.
    Vi fick två på en gång!

• Jennie med ie

Vi började försöka få barn när vi var 23 resp 29. Sonen kom när vi var 29 resp 35.

31 är ju inte så hög ålder, även om ni t ex väntar 5 år är han ju bara 36 då och det är många förstagångsföräldar som är i den åldern.

• sudali

Jag var 22, 24 respektive 31 när jag fick mina barn.

Min stora syster fick sitt första när hon var 37 och väntar sitt andra nu, då är hon 39.

Det är ju "värre" om tjejen är äldre, då vi har svårare att få barn när vi blir äldre.

Men spelar åldern egentligen någon jätte roll?!

• Linganlotta

Min man och jag är båda födda -80 och väntar vårt första barn nu i maj!!

• Tean

Ostbågen:
    31 är ju ingen ålder!
    Din älskade hinner med att bli pappa flera gånger om. När du är 25 är ju han bara 36.
    Vi har ännu inga barn. Jag är 32 och mannen min 40. Jag är inte riktigt redo (men snart!) och mannen hade nog gärna blivit pappa redan igår. Man är aldrig äldre än vad man känner sig.

• Citronella

Han är absolut inte för gammal. När jag var gravid var vi på olika sammankomster bla på rundvandring på BB. 75 % av de blivande föräldrarna verkade vara runt eller över 35 år! Flera pappor var definitivt över 40.
    Fast det spelar ju ingen roll egentligen, utan man vet ju själv när man vill ha barn. Men för din killes del så hinner ju inte mycket förändras på 5-10 år; han kommer vara som nu och att han är 35 eller 40 har egentligen ingen betydelse för honom som pappa.

• Juliette

Jag var 16 år när jag fick min lilla dotter(är 20 år nu). Många tyckte givetvis att jag var väldigt ung. Men jag tror inte åldern spelar någon betydelse, utan mer hur man är som person. 31 år är inge mycket.

• vixen not a tramp

Man kan vara ruggigt omogen vid 35 och fantastiskt mogen och ansvarstagande vid 16 så det är nog personlighet snarare än fysisk ålder som räknas. Men jag vet ju inte eftersom jag inte har "fått" barn ännu. Men så tänker jag i alla fall.

• Fru Larsson

Vi var båda 22 vid första barnet och 24 vid andra, tvillingar andra gången!

Jag vet att min sambo just runt 30-årsåldern tyckte att han var gammal och oroade för det (inte just barnfrågan för honom då). Någon slags 30-årskris kanske? 31 är ingen ålder, många som jag känner är mycket äldre än så vid första barnet. Om du vill vänta 10 år så är 41 ingen ålder heller har jag föstått!

• Signatur

Jag är gravid nu och kommer nästan hinna fylla 28 innan vårt första barn kommer. Min man hinner nästan bli 34.

• Snutti

Jag är och kommer att var 24 när Skrutten föds (vilken dag som helst), min man är 29.
    Skönt för oss båda att det blev före 25/30, fast ändå året vi fyller det...

• Nils

Jag var 22 och min man var 25 när vi fick vårt första barn.

• maniko

Åldern är inte det viktigaste det som spelar all roll är att man är mogen för uppgiften och framförallt ansvaret! 31år är ingenting för en pappa och det absolut viktigaste är att det ska kännas bra för dig för även om man är två föräldrar så är det du som kvinna som bär, ammar och förmodligen kommer att ta det största ansvaret för barnet Jag fick mitt första barn när jag var 19 och hade då redan längtat i flera år tills den dagen då jag fick bli mamma skulle komma. Min föredetta man, mina barns pappa var då 23 och var absolut inte mogen för uppgiften och därav skilsmässa 5 år senare...Så se till att ni är överens med ert beslut!!!

Svar på tråden När skaffade ni barn?