• Bröllopstokiig

Inte bjuden...

Jag har just fått veta att en kompis till mig ska gifta sig. Jag borde vara överlycklig men nu är det så att jag inte har blivit bjuden? Alla andra i kompisgänget pratar om bröllopet och vad de ska köpa för presenter och jag känner mig fruktansvärt utanför. Än så länge har hon inte sagt ett ord om det till mig (jag visste inte ens att de skulle gifta sig!) trots att vi brukar umgås ganska ofta.

Det känns som om hela världen har vänts upp och ner. Jag vet inte längre vilka som är mina vänner. Jag håller själv på att planera mitt bröllop och vet hur det är, att man måste ?kapa listan? och så men jag trodde verkligen att jag hörde till hennes kompisgäng. Nu vet jag inte längre hur jag ska göra, hon fanns nämligen med på min lista av människor jag ville bjuda till mitt bröllop...

• Svar på tråden Inte bjuden...
  • Meddelande borttaget
  • Bröllopstokiig

Hej...fråga henne rent ut... det kan ju vara så att inbjudningen kommit bort i posten...

• Bröllopstokiig

Har du bestämt dig för att bjuda henne från början så tycker jag att du ska göra det. Du vet ju inte anledningen till varför hon inte har bjudit dig ännu, men att bli sur över det utan att ta reda på fakta är ju ganska omoget tycker jag.
    Visst förstår jag att du känner dig utanför, men det finns säkert en anledning.
    Precis som du skriver måste man ofta kapa listan oerhört. Jag har själv uteslutit kompisar som jag träffar ganska ofta, beroende på att vår relation trots det är ganska ytligt. Det är ju inte umgängesfrekvensen som avgör vem man bjuder utan vem som betyder mycket för en.

Om du retar dig på att inte blivit bjuden kan du ju prata med henne och fråga varför.

Lycka till och låt inte din värld rasa för en son sak. Finns värre problem här i världen
    :o)

• Bröllopstokiig

Jag tycker att du ska bjuda henne ändå, hon kanske får sig en tankeställare, och då kommer du ändå att känna dig bättre tror jag.
    Lycka till!

• Bröllopstokiig

Jag förstår om du är ledsen, jag har själv råkat ut för en liknande sak. Vi är fyra tjejer i vårt kompisgäng och jag trodde att vi alla var lika mycket "värda", men plötsligt fick jag veta att de andra tre ibland har fest utan att bjuda mig. Jag har gråtit jättemycket över det, men får försöka acceptera att de som jag alltid trott varit mina bästa vänner kanske inte är det.

• Bröllopstokiig

Har du frågat de andra OM de har fått inbjudan?
    Ärligt talat så skulle jag stryka (skrev först strypa men det menar jag inte...) min vän från listan om det visade sig att de bjudit andra vänner som jag ansåg var på samma nivå. Men det kan ju vara så att bara släkten är bjuden eller nått och sånt skulle jag acceptera. Nu när jag själv planerar vilka jag ska bjuda så sovrar jag friskt. Jag bjuder mina kusiner på ena sidan (mammas) men inte på den andra för där har ingen bjudit mig på sina bröllop. Jag gör det inte för att hämnas på något vis utan för att vi har ingen kontakt och skulle jag bjuda dem så skulle de kanske känna sig tvingade att komma och eftersom jag inte vill att de kommer överhuvudtaget...(ni fattar!)Oj, jag kom från ämnet...
    Jag har själv blivit "utestängd" från ett bröllop. Jag brukade prata med henne ca 1 ggn i månaden, men hon bjöd mitt X som hennes man pratar med kanske 1 ggn var 6 månad åsså brukade vi bjuda hem dem 1-2 ggn per år. När jag insåg att jag inte var bjuden så gjorde jag ett test. Jag kontaktade henne inte igen. Det har gått över ett år och jag har inte hört från henne. Så i detta fall så var det ingen vän utan en ytlig bekantskap trotts att jag trodde annat.

• Bröllopstokiig

Jag vet att jag inte kommer att bli bjuden på min kompis bröllop, men mig spelar det ingen roll. Jag har bjudit henne för jag VILL verkligen att hon ska närvara vid mitt bröllop. Men jag kommer att acceptera att jag inte finns med på hennes "festlista". Men till kyrkan kommer jag att gå, så jag i alla fall fått sett henne.

• Bröllopstokiig

Jag tycker det betyder en hel del att inte bli bjuden till ett bröllop, om andra som har samma relation till brudparet blir bjudna. Jag skulle fråga kompisen och om jag faktiskt inte var bjuden så skulle jag definitivt stryka henna från min egen lista. Skulle dessutom vara avvaktande inför fortsatt vänskap. Som Sanna skriver: *Det är ju inte umgängesfrekvensen som avgör vem man bjuder utan vem som betyder mycket för en* Att då inte bli bjuden säger väl en hel del och jag skulle också bli oerhört ledsen.

• Bröllopstokiig

Tack för alla fina svar. Det känns lite bättre nu. För att besvara en del frågor så kan jag berätta att jag vet att alla andra i gänget har blivit bjudna (vi är 5 tjejer som träffas och umgås ofta). Jag hade verkligen uppskattat om hon hade sagt något till mig, kanske förklarat att hon inte hade råd att bjuda alla men att hon gärna vill att jag kommer i kyrkan. Eller något sådant. Jag hade mer än gärna gett kuvertavgiften i present om det hade varit så att hon ville ha mig där på sin stora dag men inte hade råd!

Det är klart att jag är ledsen över att vara den hon uteslöt och det får mig att undra om de andra verkligen är så nära vänner som jag trodde att de var de heller. Men det får väl tiden utvisa...

• Bröllopstokiig

Jag undrar lite vad de andra tjejerna i ditt gäng säger om att du inte är bjuden? tycker inte de att det är konstigt? Kanske du kan be någon av dem att luska lite. Det kan ibland vara en bra väg om man är lite för feg för att konfrontera direkt men ändå vill veta!

• Bröllopstokiig

Ett råd, som även var ett nyårslöfte jag gav mig själv, är att ta tag i alla sådana jobbiga situationer med vänner istället för att hitta på egna förklaringar till varför folk gör si eller så. Att prata/fråga rakt ut och förklara att "när du gör sådär känner jag mig ledsen". Ett oerhört skönt sätt, men jobbigt, att reda upp om vänner är vänner (isåfall kan de ta det) eller inte. Alltså inga anklagelser utan bara berätta hur man faktiskt känner. Oftast leder det till fördjupad vänskap, men ibland leder det till avvecklad vänskap! Tycker även att du Emilia bör prova - jag hade aldrig accepterat dina vänners sätt...

• Bröllopstokiig

Hej,
    visst känns det jobbigt när man blir lämnad utanför. Men ta det inte för personligt, hon kanske anser att hon har känt de andra längre o dy. Men jag tycker inte du ska avstå att bjuda henne på ert bröllop enbart av den orsaken (om du fortfarande känner att du vill vara vän med henne). Gör du det är det risk att du "bekräftar" att ni inte står varandra så nära.

Svar på tråden Inte bjuden...