Här citerar jag dea som skrev tidigare om detta:
"Saxat ur DN (kortat):
'Fråga: Kan jag vara en kvinnlig best man (i kostym)?
Svar: Brudgummen, bruden och du kanske vill ha det just så här - jag har givetvis ingen aning om vad du och brudparet vill visa, inte heller varför. Men jag tror att det alltför ofta förekommer ett oövertänkt kvinnligt anpassande till manligheter, medan någon rättvis fördelning i sammanhanget sällan visas.
Nå, nu vill du vara din bäste väns närmaste uppvaktning under hans vigsel. En brudgum har av hävd män som sin uppvaktning, medan en brud har kvinnor. Allt annat är ytterligt ovanligt och utomordentligt okonventionellt. Visst kan man bryta mot den gamla hävden, förutsatt att det finns anledning. Det kommer att väcka förvåning, och det kommer att bli prat om det. Vigseln blir förmodligen ihågkommen därför att brudgummen hade en kvinna som best woman. Det kanske inte är det brudparet önskar sig. Eller du.
Du kan som brudgummens bästa vän visa din vänskap och sympati genom att hålla ett varmt och älskligt tal vid festen efter vigseln, och du kan ha en hedersam placering vid bordet. Det blir en god och riktig uppvisning er vänskap.
Om du vill vara din bäste väns näst närmaste under hans vigsel så kan du med fördel sitta på första bänk på höger sida i kyrkan, alltså brudgummens sida, och med din närvaro där vara hans stöd.
Vill han, med brudens samtycke, absolut ha dig bredvid sig vid altaret, så är det ingen som hindrar dig. Men som sagt, det blir prat om det.
Och skulle du stå där, så varför klä dig som han gör - du är ju inte man, er symbios borde klara sig utan att du klär ut dig till hans tvilling. Löjlighetsfaktorn ska inte underskattas. Du har också en framtid.
Effekten blir dessutom att din närvaro vid hans sida (antingen du har rosa marängklänning eller någon maskulint imiterande kostym) tar loven av bruden som ska vara den kvinnliga huvudpersonen denna dag, inte minst vid altaret.
vigselakten är ingen uppvisning av sympatier eller vänskap, utan en bindande, religiös ritual för att förena två människor inför dem som övervarar vigseln. Andra relationer och preferenser markeras vid den efterföljande
tillställningen.'"