• Gigglish

Kvinnlig bestman

Hej, första inlägget här.

Jag har blivit tillfrågad av en mkt god vän i England om jag vill vara bestman på hans bröllop i vinter. Självklart tackade jag ja och är mycket hedrad. Han har inte så många manliga vänner och vi är väldigt nära. Hur vanligt är det med en kvinnlig bestman och vad kan det bli för "komplikationer"? Udda blickar förstår jag, men rent praktiskt?
    Vad är egentligen en bestmans uppgift?

Mvh
    Mia

• Svar på tråden Kvinnlig bestman
  • Vipps

Det ar val lite annorlunda men det gar val bra. Det enda som en 'bestman' ska gora ar ju att vara ett stod for brudgummen, fixa svensexa... kan bli lite klurigt, och sedan ar det ju naturligtvis talet. I England sa ar ju det det storsta talet av dem alla. Vanligtvis ska det vara om roliga och pinsamma saker han gjort. Det kommer att ga sa bra sa. Du ska verkligen kanna dig hedrad att bli fragad. Lycka till!!!

•  Miss Cee

I praktiken är det nog mindre problematiskt än vad man skulle kunna tro.

Du ska fixa svensexan. Det finns ju inga som helst vettiga skäl till att du inte sakulle kunna samla hans närmaste vänner och planera en kul dag/kväll fölr honom. Om du är hans närmaste vän så är det ju självklart att du ska vara med. Såvida ni inte ska ha en tävling om vem som "kissar längst" så kommer ju knappast ditt kön att ställa till några problem =)

Jag vet inte om de har "rehersal dinner" i England. I så fall så ska du ju vara med på den också.
    Du ska följa med honom under bröllopsdagen och vara tillhands. Pr4ecis som en tärna. Vad det gäller klädseln så ska du INTE ha frack/jaquette/kostym. Jag skulle föreslå att du har en klänning i samma färg som hans jacka (svart eller grå, beroende på vad han ska ha på sig). Det bör framgå att du är "Best woman" och inte tärna =) Men fråga honom hur han vill ha det med klädseln.

Sen är det ju tal under kvällen som sagt.

• Gigglish

*funderar*

Varför ska man inte ha kostym el. dyl.? Vi pratade lite om det och kom överens om att det blir mer enhetligt om vi båda har kostym. Men nu blir jag fundersam!

Tack för svaren!

• Gestilren

Jag tycker nog att du kan ha en "kostym" i bemärkelsen byxdräkt/kvinnlig kostym. Att ha frack/smoking/herrkostym eller liknande om han skall ha det blir lite maskerad och kanske inte uppfattas helt seriöst av alla. Vanlig, snygg dräkt med kjol kan säker också vara bra om du är van vid den sortens klädsel. Men du och den blivande brudgummen löser säkert deta!

• cricri

Här citerar jag dea som skrev tidigare om detta:

"Saxat ur DN (kortat):
    'Fråga: Kan jag vara en kvinnlig best man (i kostym)?

Svar: Brudgummen, bruden och du kanske vill ha det just så här - jag har givetvis ingen aning om vad du och brudparet vill visa, inte heller varför. Men jag tror att det alltför ofta förekommer ett oövertänkt kvinnligt anpassande till manligheter, medan någon rättvis fördelning i sammanhanget sällan visas.

Nå, nu vill du vara din bäste väns närmaste uppvaktning under hans vigsel. En brudgum har av hävd män som sin uppvaktning, medan en brud har kvinnor. Allt annat är ytterligt ovanligt och utomordentligt okonventionellt. Visst kan man bryta mot den gamla hävden, förutsatt att det finns anledning. Det kommer att väcka förvåning, och det kommer att bli prat om det. Vigseln blir förmodligen ihågkommen därför att brudgummen hade en kvinna som best woman. Det kanske inte är det brudparet önskar sig. Eller du.

Du kan som brudgummens bästa vän visa din vänskap och sympati genom att hålla ett varmt och älskligt tal vid festen efter vigseln, och du kan ha en hedersam placering vid bordet. Det blir en god och riktig uppvisning er vänskap.

Om du vill vara din bäste väns näst närmaste under hans vigsel så kan du med fördel sitta på första bänk på höger sida i kyrkan, alltså brudgummens sida, och med din närvaro där vara hans stöd.

Vill han, med brudens samtycke, absolut ha dig bredvid sig vid altaret, så är det ingen som hindrar dig. Men som sagt, det blir prat om det.
    Och skulle du stå där, så varför klä dig som han gör - du är ju inte man, er symbios borde klara sig utan att du klär ut dig till hans tvilling. Löjlighetsfaktorn ska inte underskattas. Du har också en framtid.

Effekten blir dessutom att din närvaro vid hans sida (antingen du har rosa marängklänning eller någon maskulint imiterande kostym) tar loven av bruden som ska vara den kvinnliga huvudpersonen denna dag, inte minst vid altaret.

vigselakten är ingen uppvisning av sympatier eller vänskap, utan en bindande, religiös ritual för att förena två människor inför dem som övervarar vigseln. Andra relationer och preferenser markeras vid den efterföljande
    tillställningen.'"

•  Miss Cee

Ska göra ett litet "tillägg" ang. klädseln..

Att en kvinnlig best man (som bör kallas Best Woman isf, du blir ju inte man bara för att du utför den uppgiften) skulle ta på sig en herr-kostym/frack etc. skulle, som det beskrivs ovan, bara se fånigt ut. Det är ju inte maskerad.

Återstår i så fall en vanlig "tjej-kostym", eller dräkt, då skulle du inte se utklädd ut. Problemet med detta är att du isf. kommer ner på klädkodsnivån "kavaj", och troligen kommer att vara den minst uppklädda av alla på hela festen. Övriga kvinnliga gäster kommer troligen att ha allt mellan enklare klänningar och balklänningar (beroende på villken klädkod som gäller), men en kostym/dräkt på en kvinna är mera dag/kontorsklädsel. Det kan fungera, men risken är att du kommer att vara vardagsklädd i mångas ögon.

• Helgona

Oh vad roligt! Men absolut klänning, kanske matchande med hans blomma i knapphålet...

Svar på tråden Kvinnlig bestman