kaprifol
Jag har hört att kaprifol är fridlyst på vissa ställen. Vi gifter oss i Göteborg i juli. Får man ha kaprifol i brudbuketten? Gar det att beställa i blomsterbutik tro? Eller kan/får man plocka själv?
Tack den som vet!
Jag har hört att kaprifol är fridlyst på vissa ställen. Vi gifter oss i Göteborg i juli. Får man ha kaprifol i brudbuketten? Gar det att beställa i blomsterbutik tro? Eller kan/får man plocka själv?
Tack den som vet!
Hej! Klart att du kan ha kaprifol, den är inte fridlyst! Däremot vet jag inte om du kan beställa den i blomsterbutik, det finns säkert någon florist eller annan kunnig som kan svara på?
Men om du känner folk i Göteborg med egen trädgård så lär den finnas någonstans. Eller ge dig ut och plocka själv! Jag vet flera ställen i stan där den växer vilt - funderar själv på kaprifol, om inte annat så på borden.
Lycka till!
Magga
Tänk på att den blomman luktar starkt så kolla så dina gäster inte har pollenallergi eller allergi mot starka lukter innan du tar in det i lokalen där ni ska vara för det är INTE kul att få hösnuva på en fest och sen vara tvungen att avbryta... jag vet, är nämligen allerigisk mot pollen!
Kramis
Ja, det är klart! Men jag gifter mig inte förrän i september, då finns det bara kaprifol som sjunger på sista versen... Om alls? Jag är själv pollenallergiker, men har inga problem så sent på året. Tror du att det finns risk att andra har det? Jag tänkte inte ha några mängder, en slinga per bord eller så.
Hmmm, tål att fundera på.
Jag hade nog tyvärr inte klarat det... Jag ÄLSKAR doften av kaprifol men måste sitta en bit ifrån dem för de luktar så starkt... Jättesynd men Rainreds råd är bra...
Tusan också! Jaja, jag får väl nöja mig med kaprifolen på utsidan. Festen är i lokal ute vid kusten, det lär vara nedlusat med kaprifol där (om de inte blommat över, vill säga).
Tack ändå för goda råd!
Tack snälla för goda råd. Framför allt är jag väldigt glad att höra att man får plocka kaprifol så möjligheten finns i varje fall! Sedan får jag se hur jag gör och hur det är med pollenallergikerna i sällskapet....
Visst går det att beställa odlad kaprifol i butiker.
Vill dock bara meddela Magga att vild kaprifol visst är fridlyst i vissa delar av Bohuslän.
ciccij: Oj, är den? Jag kollade både på Naturvårdsverket och länsstyrelsen, men hittade inget?
Lyckligtvis, för min egen del, tillhör Göteborg Västergötland.... Eller?
"min" florist kommer att plocka den i naturen, inte beställa odlad, hon sa att det inte finns att köpa odlad. Och, det känns ju lite onödigt att köpa odlad när den finns utanför knuten
Jag ska ha vildkaprifol i min bukett men inte i dekorationerna.
Vilken snäll florist du har hittat "bröllopsdags"!! Det är ju fantastiskt om hon kan tänka sig att plocka kaprifol vilt till din brudbukett! Är det någon du vill tipsa om? Annars får man väl ge sig ut på en blomplockarpromenad på bröllopsmorgonen.......
Tack och lycka till med planeringen!
Göteborg tillhör västra Götalands län vilket även hela Bohuslän och Dalsland gör, men halva Göteborg (norra delen) tillhör Bohusläns landskap och den andra halvan tillhör västergötlands landskap. Lite krångligt kanske men vad spelar det för roll egentligen bara man vet att man är i Göteborg??=)
Så småningom, hon jobbar i Grebbestad så det blir nog lite långt för dig att åka, tyvärr!
Lycka till med din bukett!
Alla typer av kaprifol doftar inte, så du kan ju se till att ha en typ som inte doftar starkt.