• blivande fru J

Cerazette minipiller

Jag har gått över från kombinerade p-piller (Trionetta) till minipiller (Cerazette).Orsaken till övergången var främst att jag ville försöka få bukt med mina ständigt återkommande svampinfektioner (25 av 30 dagar per månad!!!!). De första 5 veckorna blödde jag inegnting alls och tyckte det var väldigt behändigt och hoppades att jag var en av de kvinnor som helt blev av med sin mens av minipillrena. Nu har jag under ca 2 veckors tid blött dagligen, inte som vanlig mens utan mörkare och mer klumpigt (första dagarna trodde jag det var missfall), inte så mycket att jag behöver mensskydd men ändå irriterande. Jag vet att mellanblödningar är en vanlig biverkning men hur länge ska det hålla på och är det riktigt bra? Dessutom upplever jag att min sexlust har sämpats kraftigt sen jag började med dessa, känns inte så kul. de första två veckorna sov jag dessutom ingenting på nätterna, kan det ha varit en biverkning? verkar inte bättre.

Ni som har erfarenhet av Cerazette, hur fungerar/fungerade de för er? Vill gärna höra andras erfarenheter.

Tack

fru J

• Svar på tråden Cerazette minipiller
  • Knoll och tott

Första 6 veckorna blödde jag lite hela tiden, sen försvann mensen helt. Har bara blött 3 ggr på två år nu. Jag är jättenöjd med Cerzette.

Hoppas det ordnar upp sig för dig när din kropp vant sig!

• blivande fru J

jag hoppas också det, blödningarna kan jag väl leva med förutom när jag vill ha ljusa byxor, men sexlusten vore ju kul att få tillbaka :(

• malin81

Det låter precic som mig! Jag bytte från Yasmin efter att ha haft svampinfektioner tre veckor av fyra, minst, i flera års tid. Det är ju inte så kul... Nu äter jag cerazette sedan ca 2,5 månader tillbaka. Precic som du, ingen mens på ca 7 veckor, sedan mens i 2,5-3 veckor. Nu verkar den äntligen ha slutat!

Jag funderar nu på hur jag ska göra, jag äter dessa för att se hur hormonet funkar för mig och om det är bra sätta in en p-stav (implanon, samma hormon), men ajg vet inte om jag vågar nu, jag vill ju inte ha mens hela tiden. så nu står jag mellan valet att ringa barnmorska och höra med henne eller hämta ut tre månader till coh testa och se om det blir bättre.

Nu har jag även blivit inne på hormonsprial, samma hormon men verkar för de allre flesta ta bort mensen, men samtidigt läskigt (har inte fött barn).

Vad det gäller minskad sexlust har jag inte märk någon negativ effekt, snarare tvärt om men det kan ju bero på att man blir inte så sugen på sex när man har svamp hela tiden! Har lite mer sex nu i alla fall! Har bara haft svamp två ggr sedan jag började med cerazette.

Men de skriver ju att biverkaningaran ska försvinna efter ett tag, du kan ju testa ett tag till och se om det blir bättre. Det kan ju vara att din kropp är ovan vid just detta hormon!

Hoppas att det ordnar upp sig för dig (och för mig själv) - lycka till!

Kram Malin

• blivande fru J

malin81, vad skönt att höra att jag inte är ensam. jag har samma funderingar som du, ska jag sätta in impanon eller hämta ut fler minipiller eller ska jag strunta i hormoner helt och hållet

• märy

Jag gick från yasmin till cerazette och då blev det lite oregelbundet i de fyra månader som jag åt pillren. Sen satte jag in implanon och har inte haft mens sen dess, ca 4 månader. Däremot har jag fått jättemycket finnar vilket inte känns så kul... Nån som vet om det går över?

• *Blomman*

När jag tog Cerazette fick jag inga mellanblödningar alls och det kom väldigt lite blod när jag hade mens, så det var toppen!

Tyvärr så blev mitt liv ett helvete av Cerazette pga. sköra slemmihinnor, smärtor under sex, mådde jättedåligt och grät varje dag, men så tål jag inte gulkroppshormonet som finns i mini-piller. :)

• Knoll och tott

malin81,

Jag har hört av en kompis som är barnmorska att man inte gärna sätter in spiral om man inte fött barn, bara i allra sista hand. Tydligen är det rätt knepigt att få den på plats om man inte fött barn.

• Icapika

Den första tiden var ett så jobbig, fick min mens och sen någon dag senare fick jag mellanblödningar som höll på tills det var dags för nästa mens, när den var slut tog fick jag blödningar ett tag, och sen mens. Men efter det har har det varit lungt, under den sista månaden.

En sammanfattning är alltså att jag blödde nästan hela tiden under typ 4 veckor, men sen har det långsamt blivit bättre. Nu får vi se mensen väljer att komma eller stanna borta denna månaden, tror på det första alternativet.

• Moster S

När jag åt cerazette hade jag blödningar varenda dag i ett par månader, så jag gav upp och tog p-spruta istället. Barnmorskan sa att det var ungefär samma hormon i cerazette och p-stav (som jag funderade på att skaffa), så hon tyckte att jag skulle testa cerzette först. Det var nog tur, med tanke på att det inte funkade så bra på mig...

• IdaE

Jag har ätit cerazette i ca ett år. Den första månaden var allt perfekt. Sedan blödde jag 2 veckor av 5. Fick liksom först en mens som varade en vecka och när den nästan var slut så kom nästa. Jättejobbigt.

Min bm sa att detta kunde bero på för mkt eller för lite hormoner. Vi chansade på för mkt, så nu äter jag follimel, samma hormon men mindre mängd. Har ätit det ett par veckor och blöder inget än...

Om det visar sig att jag behöver mer hormon så blir det hormonspruta...

• Pallas Athena

Är där någon mer som upplevt att sömnen blev sämre med Cerazette? Blev det bättre efter ett tag eller höll det i sig?

Började med Cerazette för två veckor sedan, och sen dess har jag JÄTTEsvårt att somna! När jag går och lägger mig tar det ca tre timmar innan jag somnar, och sedan när jag har varit uppe och matat min tio-veckors dotter tar det ca två timmar att somna om! Så det blir inte särskilt mycket sömn eftersom hon äter var tredje timme och då äter hon i ca en halvtimme!
    Det är oerhört frustrerande och ännu svårare att somna när jag vet att jag _måste_! Så vad jag undrar över är så klart om jag kan skylla sömnsvårigheterna på Cerazetten, eller om det beror på något annat? Och om det automatiskt kommer bli bättre eller om jag måste sluta med Cerazette?

Har försökt och söka på internet men hittar inte så mycket om Cerazette..

Svar på tråden Cerazette minipiller