• Henax

Hur förvara färska champinjoner?!

Jag har för första gången i mitt liv
    ( )köpt färska champinjoner! Hur förvarar jag dem?! I kylen eller?!
    Hur länge håller de?

Tack på för hand ni orakel på BT!

• Svar på tråden Hur förvara färska champinjoner?!
  • erla

Ha dem i kylen i en papperspåse, då håller de väl ett par veckor (tror jag) utan att bli jättebruna.

• Henax

AHA, i en papperspåse! TACK!

• Liwa1

Eller så i en plastpåse men med en del hushållspapper i. Dom ska inte bli fuktiga

• muminlina

Jag brukar spara dom högst några dagar. I papparespåse som de tidigare inliggen också skrivit :)

• Henax

Jag glömde byta från affärens plastpåse till en påse i papper!!! ( Handbollen kom i vägen! ) Och redan nu i morse såg de lite bruna ut...

HUR bruna får det egentilgen vara utan att bli oätliga?!

Henax *novisen vid spisen*

• Ellte

:D Så länge de inte luktar illa går de att äta ;) Det som sätter gränsen är snarare hur långt du kan sträcka dig :D Ska du laga till dem spelar det ju ABSOLUT ingen roll, ska du ha dem i sallad är det ju tråkigt om de är för fula...men goda är de ändå.

• pepperoni

Har hört att man ska iaktta lika lång (kort) hållbarhetstid med färsk svamp som med färsk fisk.. Vet ej om det stämmer, men jag skulle nog inte spara champinjoner så länge i kylen..

• StinaS

man skall INTE ha svamp i plastpåse - den täta miljön gör att det utvecklas bakterier som inte är så speciellt nyttiga. Detta oavsett om svampen ser fin ut eller inte.

• Martaina

Jag har köpt en burk via den där kända plastburks firman ni vet, men räfflor i botten! Den är helt suverän. Funkar till alla grönsaker, men är super till just svamp. räfflorna i botten samlar upp kondensvattnet så svampisarna håller sig fina o inte blir mjuka o sumpiga. Kostar nån krona med är så bra!

• Henax

Ni kan så mycket OM så mycket här på BT! Kanske därför man är beroende?!

En sån där plastburk låter ju hur bra som helst!
    Vill ju inte riskera att få några baskelusker i maten! Kanske ska ta och köpa nya champinjoner på vägen hem för säkerhets skull!? Och sen lägga dem i en PAPPERSpåse!

• lillakisse

Man kan lägga dom pa ett tinigs papper med!

• blivande fru J

men då kan nog trycksvärtan som smakar usch och fy ge smak åt svampen. jag brukar köpa svamp nära inpå konsumtionen. högst tre dagar i kylen kör jag med

Svar på tråden Hur förvara färska champinjoner?!