• Lillamy146

vigselprogram

hörrni..
    Jag köpte en hög med marmorerade papper för att kunna göra egna inbjudningar, placeringskort, festhäfte och vigselprogram.
    Saken är den att de nog inte räcker... pust och stön och affären där jag köpe har lagt ner.
    Vad tycker ni? Kan man göra vigselprogrammet till kyrkan i "halv a4-form" eller känns det för litet? (blir som ett kuvert ungefär när det är dubbelvikt)
    Skulle ni köra på halva a4 eller skulle ni köpa annat papper???

Funderar också på att själv skriva i våra vigselprogram.. känns det överambitiöst?

• Svar på tråden vigselprogram
  • sjd

Hur menar du Halvt A4?
    Är det ett A4 som är kapat på mitten och sen vikt?
    Testa med ett helt annat papper och se hur det ser ut.
    Jag skulle nog inte tycka att det var för litet men det beror ju på om ni tänker ha med psalmtexter med i vigselprogrammet.

• brudimaj

Visst kan du ha mindre till kyrkan!
    Jag tycker även att man kan ha ett helt annat papper till vigselprogrammet om det kniper. ALLT behöver inte matcha!

Vi hade vanliga 80g papper till vigselprogrammet, som va 18 cm höga tror jag och ca 1 cm breda. På framsidan en bild på kyrkan och bara enkel text på ena sidan inuti! Skitsnygga!

Spar så du får samma papper på allt som ska vara bredvid varandra till dukningen.

trevligt att skriva allt själv, om du orkar och det blirt lika snyggt i dom sista som dom första!..antar att du menade så??

• brudimaj

åh...10 cm breda va dom, inget annat!!

• Lillamy146

=Brudimaj
    ja 1cm breda hade nog varit lite i smalaste laget. *asgarvar* Tänk vad förvånade alla skulle bli.

Ja jag menade att jag skulle skriva själv... Tänker inte ha med texter etc utan bara rena "ordningen" och personerna i kyrkan.

Till festen blir det ju festprogrammets utsida och placeringskorten i samma papper.. NÅgonting jag glömt?

• brudimaj

Ja, du började nog undra lite "hur f-n fick hon plats"!!

Jag har enligt alla en klassik och snygg handstil så jag tänkte som du att jag skriver allt för hand....men när det väl kom till kritan så tänkte jag om.
    Det skulle bli så svårt att få allt lika snyggt, att få raderna snygga alla avstånd och handstilen lika på alla kort/program osv. Perfektionist lite....och jag skulle bara bli så arg om det inte blev perfekt - men det är jag det!

Jag skrev placeringskorten och stora placeringskartan för hand, sen skrev jag all text i tackkorten. Det fick räcka för mej..sparade lite tid också, säker också ett och annat inbjundningskort me´!

• Miranda

Vi har satsat på ett billigt papper till kyrkoprogrammen - blir ju ganska många, vi räknar på 200 st. Vi har gjort två kyrkoprogram av varje A4. Alltså ett stående vikt A4 och delat av det.
    Utsidan har vi våra namn, en bild på kyrkan, kyrkans namn och datum. På insidan har vi gudstjänstordningen och på andra sidan har vi texterna till de två psalmer vi skall ha. På baksidan längst ner har vi tack till alla medverkande, och så står det vem som gjort vad.
    Vi valde i stället att satsa med krut på festprogrammet, det är ändå oftast det som folk tar hem och sparar efter bröllopet. De som bara kommer på vigseln blir nog nöjda ändå, det vetju inte vad de går miste om

• Helga

Jag hade nog valt att ha vigselprogrammen lite större, alltså dubbelvikt A4. Detta för att texten inte ska bli för liten. Säkert kommer det äldre personer som kanske inte ser så bra, man vill ju att de också ska se vad det står. Istället hade jag köpt annat papper, antingen bara ha en annan sorts papper rill vigselprogrammen eller ha två sorters papper, i matchande färger. Tänk en bunt vigselprogram där vartannat är t.ex. marmorerat papper i färg 1 och vartannat i färg 2. Det är ju ingen som vet att ni gjort så bara för att de marmorerade papperen inte räckte!

Svar på tråden vigselprogram