• Brud_2005

Stansa små hål i papper- hur göra på smidigast sätt?

Vi behöver stansa mängder av små hål (3-3,5 mm i diameter) i kanten av våra inbjudningskort/festprogram. Vi har köpt en håltång på Panduro, men tycker inte att den är något vidare bra då det utstansade pappret fastnar i tången och man behöver lirka för att få ut det efter att ha gjort alla hålen i ett kort... Vi skall dessutom stansa hål i festprogrammen och är osäker på om den klarar av att göra hål genom alla papper i ett festhäfte på en och samma gång då det är 10-12 papper varav två lite tjockare. Någon som vet om det finns någon annan (bättre) håltång på marknaden eller känner till ett annat sätt som vi kan göra hålen på?

• Svar på tråden Stansa små hål i papper- hur göra på smidigast sätt?
  • gladhannapanna

Gå till en affär som säljer stämplar, kort och papper. De har stansar med figurer, kanske också vanliga runda! Lycka till!!!

• lillakisse

dom skulle jag inte rekomendera!!
    Om man har lite tjokare papper sa är det jätte svart att fa igenom.
    (Jag har sma blad som ska stansas ut pa mina inbjudningar och dom maste jag andvända hammare för att fa dit!)

• skratt-maja

vi köpte en liten hålslag på ordning och reda som är hjärtformad, dock ger den lite större hål, ca 1 cm högt och 1 cm brett. Har provat på kuvert och de tar igenom båda siodrna så att säga, de kuvert jag har provat på är lite styvare än vanliga sverigekuvert.
    Vet att det fanns andra figurer än hjärtan!

• Brud_2005

Tack för tipsen! Jag kanske uttryckte mig klumpigt men det är just små runda hål som vi vill ha (för att trä ett smalt satinband genom). Större figurer/större hål är därför inget alternativ för oss.

• Johanna = en lat kock

biltema har en bra håltång och jag tror att clas olsson har en bra oxå

• Cinnamon

Jag antar att du redan tänkt på det, men är vanliga hålslagarhål för stora? Annars är de som bra på att göra just runa hål i papper och de har ofta stor uppsamlingsförmåga...

• Brud_2005

Cinnamon! Jodå, vi har redan tänkt på att använda en hålslagare (har t.om använt en på prov), men hålen är tyvärr för stora (annars hade det varit ett givet alternativ).

• maljor

Vi har gjort precis så som du vill göra och vi använde en håltång. Det utstansade kommer fastna i början men det ska trilla ut eftersom... tveksamt däremot om det klarar 10-12 papper åt gången =/

Lycka till!

• Skrutthumlan

På panduro har de en jättebra håltång som är svart och röd (finns två olika, den andra är inte så bra)

tror den kostar under 200kr...
    finns olika storlekar man kan välja på hålen.

/Louise

• Brud_2005

Skrutthumlan! Det verkar vara den håltång som jag har som du syftade på (min är svart/röd). Skall ge den ytterligare en chans...

Malouschka! Du menar alltså att man skall strunta i att det fastnar papper i håltången? Givetvis behöver vi inte stansa 12 papper på samma gång, men ju fler desto bättre... Skall pröva mig fram ikväll.

Svar på tråden Stansa små hål i papper- hur göra på smidigast sätt?