• Skånetjejen

Har någon av er haft eller varit på ett lunchbröllop?

Hej! Är ny här inne, hänger annars på familjeliv då jag har en dotter på 7 månader. Nu är det så att jag hade tänkt föreslå för min sambo att vi kunde ha ett lunchbröllop i sommar...! Låter kanske lite tråkigt men vi är förlovade sen 3 år och han vill inte ha en stor fest med många gäster som kostar massor. Vi har inte kommit överens hur vi ska gifta oss men jag undrar lite om ett ev lunchbröllop kanske skulle passa oss.
    tacksam för synpunkter och ev erfarenheter. Tack på förhand!

• Svar på tråden Har någon av er haft eller varit på ett lunchbröllop?
  • Nyfiken gul , nu fru

lunchbröllop brukar oftast vara vigsel på förmiddagen typ mellan 10 o 12..

sen kan man göra som man vill med mat o fest efteråt.. men ett traditionellt lunchbröllop är väl egentligen ett bröllop med buffé-mat och mingel.. ingen sittning och inget program..

när gästerna ätit färdigt tårtan så går de flesta hem.. då är klockan kanske framåt 14-15 på eftermiddagen...

men det där med program o fest kan ni ju göra som ni vill med.. men det brukar sällan hålla på längre än till tidig eftermiddag..

• Eva M

Lunchbröllop är det om vigseln är tidigare än kl. 15.

Hade själv lunchbröllop - vigsel kl. 12, sedan lunch som höll på till 18-tiden (inkl musikunderhållning och bensträckare i hotellets trädgård mellan lunch och tårta), sen åkte jag och maken till vår hotellsvit där vi åt supé, badade bubbelbad och roade oss själva resten av kvällen.

Kan verkligen rekommendera det upplägget.

E

• Ejla

Enligt etikettens "tidsregler" är det lunch fram till klockan 15, så innan dess bör väl vigseln ha klarats av eller i alla fall påbörjats
    Vi hade lunchbröllop, det var vigsel kl 12 och sen lunch hemma hos oss i all enkelhet med de närmaste.
    Det speciella med att ha lunchbröllop förr var "lägre" krav på klädsel och mer informell måltid. Nuförtiden kan man ju ha det hur enkelt och informellt även på kvällstid så det argumentet behöver man ju inte ta till.
    Vi valde lunchbröllop av flera skäl, varav det viktigaste var att vi absolut ville ha en lugn och stillsam vigsel, och att ingen av oss hade lust att se hela släkten den dagen.

• zera

vi gifte oss kl. 11.00, lunch och kaffe efter det, kl. 16.00 åkte vi iväg till båten och Tallinn...lugnt och skönt

• Nikita14

Inte på lunch bröllop, måste nog kalla det frukostbröllop...Kl 08.00 på morronen..Sen champange och smörgås tårta...Sen for brudparet till Irland kl 10.00

• Nyfiken gul , nu fru

Enligt gammal etikett var även lunchbröllop ett tecken på att brudparet skulle välja mindre elegant klädsel..

alltså att hon gifte sig i en dräkt i annan färg än vitt eller i en helt vanlig sommarklänning och kanske inte alls hade nån brudbukett utan kanske bara en fin frisyr o mannen oftast bara enkel "vardaglig" kostym... O valde sen att äta lunch på resturang med närmaste familjen närvarande...

(saxat ur en bok om äktenskap från 60-talet så ta det med en nypa salt)

• Skånetjejen

Hej och tack för alla snabba svar!
    Låter absolut som ett koncept som jag kan nappa på.. Det där med att vara med maken på hotellrummet på kvällen lät mysigt!!!
    Sen tycker jag det är bra med tidiga bröllop när man har småbarn så de kan vara med på det hela!

• Aquafresh

Skånetjejen

Vi hade tänkt ha lunchbröllop! Vigsel i kyrkan och därefter en lunchbuffé. Och därefter ska jag och min blivande åka iväg på en mysig övernattning och njuta hela kvällen. Passar oss perfekt!

Från en annan skånetjej

Svar på tråden Har någon av er haft eller varit på ett lunchbröllop?