• Bröllopstokiig

Hur säger man till sin blivande att han passar bättre i skägg?

Idiotisk fråga om man jämför med läget i Israel, men detta är problemet: jag är ingen mamma till min kille, utan han får se ut som han vill. Nu har han dock klippt sig riktigt kort samt rakat bort sitt skägg, som _alla_ säger att han passar i. Hans utseende ser lite udda ut men det blev lite mer balans med längre hår och skägg- nu syns bara de ofördelaktiga dragen! Jag älskar min kille men jag hade verkligen hoppats att han skulle haft sitt skägg på bröllopsdagen. Hur 17 påpekar jag på ett fint sätt att han passar bättre i skägg än utan? Jag _vet_ att kärleken är viktigast men alla vill väl se fördelaktiga ut på sin egen bröllopsdag, och nu betonar han verkligen de mindre fördelaktiga detaljerna i sitt utseende. Ska jag säga nåt?

• Svar på tråden Hur säger man till sin blivande att han passar bättre i skägg?
  • Bröllopstokiig

Jordgubben, jag har tyvärr inget svar men det påminner lite om när min pappa rakade av sig skägget när jag var liten. Mamma började vansinnesskratta. Så där hysterikt skratt. Det var ju klart att det var ovant och hon aldrig hade sett honom utan skägg så det var väl lite chock inblandat också. Men när jag (3 år gammal) sprang gråtande in på toaletten för att jag inte kände igen den där främmande farbrorn (trots den bekanta rösten) så bestämde sig pappa för att aldrig raka av sig skägget mer - detta var 37 år sen.

Petra

• Bröllopstokiig

Äsch, jag är alltid ärlig när det gäller sånt här. Jag kör den spontana reaktionen: Hur ser du ut???!!! =) Då skrattar vi och sen funderar han på om han vill se ut så eller inte. Och vad han än väljer så älskar jag honom, men han vet samtidigt vad jag tycker.

• Bröllopstokiig

Jag föredrar också min kille i skägg och det har jag sagt till honom när han började prata om att ev ta bort det. Han är dessutom väldigt lat på att raka sig så det skulle inte hålla i många dar ändå ;).

Men du kan kanske på ett lekfullt sätt säga att det var väldigt manligt eller sexigt med skägg,att du självklart gillar honom som han är men att det där skägget var ju defenetivt inte fel...

Passar kanske att ta upp när ni gosar och har det lite mysigt. Stryck honom över hakan och ta upp det "helt apropå".

• Bröllopstokiig

Du kanske kan säga "Jag tycker att du passar bättre i skägg och vill att du har det när vi gifter oss"...

• Bröllopstokiig

Jag skulle köra på Enkels modell. Säga att du tycker han ser bättre ut i hans förra frisyr och med skägg. Det måste ni väl kunna säga till varandra?

Själv får jag alltid höra av min blivande så fort jag sätter upp håret att jag ser bra ut, och vissa mornar brukar vi fnissa åt varandras platta, fula nyvakna-frissor! Man måste ju kunna prata om utseende! Han tar det säkert inte på fel sätt, utan blir glad för att du bryr dig om honom!

• Bröllopstokiig

Håller med Enkel och Kristin 3/8 - säg som det är, bara!
    Det måste han kunna ta! Du älskar ju honom i vilket fall!

• Bröllopstokiig

Någon morgon när han inte hunnit raka sig kan du ju säga till honom att "åh, vad sexig du är med skägg" eller liknande. Förhoppningsvis förstår han vinken! Annars förespråkar jag också ärligheten - säg som det är till honom, att du tycker han är snyggare med skägg.

• Bröllopstokiig

Varför kan du inte säga till din kille att du tycker att han passar bättre i skägg än utan? Ska man inte kunna säga sånt till den man ska dela SITT LIV med???
    Det är väl inte värre än att säga till någon att h*n passar bättre i en viss frisyr än i en annan, eller att en särskild färg på kläder klär en person extra bra. Jag blir faktiskt nästan småchockad över ditt inlägg. Det är ju faktiskt mannen du ska GIFTA dig med!

• Meddelande borttaget
  • Bröllopstokiig

He he he, jag log när jag såg ditt inlägg jordgubben! Samma problem här! Jag tycker min blivande är mycket snyggare med lite skäggstubb, han ser liksom så barnslig ut utan... Han har accepterat detta och går alltid runt med skäggstubb (vill väl att jag ska tycka han är fin!). Men nu till bröllopet har han börjat hota med att vara slätrakad, mumlade någoting om respekt för den stora dagen... Vi förhandlar om detta just nu, och jag har hotat med att inte raka benen... Thi hi!!!

• Bröllopstokiig

Tja, till att börja med fungerar väl en enkel dialog bäst. Som alltid? Okej, det kanske finns gånger när en vit lögn är liiiiite bättre (typ, Nej, du ser inte alls tjock ut! *skrattar*).

Men annars så går vi män nog igång på det där "sexig look" pratet. Trist, jag vet. Men det funkar...*generad*

Lycka till!

• Bröllopstokiig

Jag har nu lagt upp en plan innehållandes smekning av haka och samtidigt mumlande hur sexigt det är med skägg, samt flitiga påpekanden att han passar otroligt bra i skägg...problemet är ju dock precis som Kicki skrev, att killen har nån slags föreställning om att man ska vara proper, hel och ren på bröllopsdagen, och dit hör tydligen inte skägg/skäggstubb...men, vi har 4 månader kvar så jag ska nog kunna indoktrinera honom
    Simja, även om vi ska leva livet ihop så tror jag inte på ärlighet som sårar. Visst vill man höra att man är fin när man precis klippt sig!

• Bröllopstokiig

Lemona! Du har fattat galoppen! *ler*

Lycka till!
    )

• Bröllopstokiig

Kanske handlar det mycket om vana ändå? Någon man är van vid att se med skägg ser konstig ut utan och vice versa. I början i alla fall. Kan det vara så att det är ni/ vi respektive som ser "felen" eftersom man på ett sätt ser ett nytt ansikte? Jag är personligen rädd för att maken ska raka sig...men jag har å andra sidan aldrig sett honom utan skägget annat än på bilder när han var typ 20 (är nu dryga 30) ... Men jag vill nog i slutändan ändå att det är det han trivs i som styr hans val.

• Bröllopstokiig

Jenny! Inte tokigt. Eller rättare sagt, det var ett fantastiskt bra svar! *applåderar*

• Bröllopstokiig

Jag sade rakt upp och ner till sambon när han rakade av sig skägget att han ser bättre ut med skägg och att jag skulle uppskatta om han hade skägg när vi gifter oss... Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att säga vad man tycker... om han sedan har skägg eller inte är ju upp till honom, men han vet vad jag tycker... eller lever vi i ett extremt ovanligt förhållande där vi alltid säger vad vi tycker?? *frågande*

• Bröllopstokiig

Jag hade en gång en väninna som tyckte att hon var en fantastisk person eftersom hon alltid sa vad hon tyckte- människor blev sårade både här och där och hon fattade inget alls. Barn är alltid ärliga men jag uppskattar faktiskt att det med vuxenheten kommer en eftertänksam ärlighet- det är mao inte alltid så bra att alltid vara ärlig. Däremot kan man ju säga det på olika sätt, vilket vi diskuterat ovan. Jag har gått upp 10 kg sen jag och min blivande träffades och jag skulle bli väldigt ledsen om han sa *vad fet du blivit, jag vill att du går ner*. Det är förvisso ärligt men ändå sårande och man kan nog få fram vad vad man vill på andra sätt.
    Sen hänger det lite ihop med en annan grej i förhållanden, som eg. inte borde diskuteras här: att man i ett förhållande *måste* vara totalt vidöppna för varann, och det tror inte jag på. Vi knackar tex på dörren om den andre är i ett rum bakom stängd dörr, vi kissar inte i varandras sällskap, det rapas eller fises inte; man visar den andre hänsyn genom att skärpa till sig en smula, även fast man ska leva resten av livet ihop. Och därför vill jag heller inte vara totalt ärlig utan vill vara en smula ödmjuk inför min kille när det gäller sånt.

• Bröllopstokiig

Men Lemona, vad har ärligheten att göra med om man är samtidigt på toaletten eller släpper en fis? Sånt tillhör vardagen och jag vill inte att våra framtida barn känner att de måste låsa toadörren. Sånt hemlighetsmakeri tycker jag är hemskt.

Jag älskar känslan att min sambo vet mina allra innersta hemligheter och att han känner i luften om något är fel... Det gör mig trygg.
    Men alla är väl olika...

Håller med eMmA, vi har ett liknande förhållande och det är skönt. Tycker han att en kjol som jag provar i en butik är ful, så säger han det. Okej, jag kankse blir lite grinig inombords, men vanligtvis hittar vi en mycket snyggare kjol på ett annat ställe. =)
    Båda nöjda och glada.

• Bröllopstokiig

Kort och gott; Va ärlig!!
    Man måste väl kunna säga vad man tycker till sin älskade? Annars vete katten om det är din älskade...
    Det är min uppfattning av det hela!

Om min blivande skulle byta från glasögon till linser så skulle jag be honom ta tillbaka glasögonen för han ser inte klok ut utan dem! (Brukar säga det till honom när han tar av sig dem när han duschar etc. och han vet vad jag tycker...)

• Bröllopstokiig

Snälla någon... skulle jag inte kunna fisa i närheten av min blivande så skulle jag spricka eller behöva springa på balkong femtioelva gånger om dagen eftersom jag har problemmage... och inte tar min blivande illa upp för det...

Svar på tråden Hur säger man till sin blivande att han passar bättre i skägg?