• highflyingadored

    Skillnad mellan saknar/langtar?

    God morgon!

    Jag har ett i-landsproblem men ar det nagon skillnad att saga "jag saknar dig" eller "jag langtar efter dig"? Alltsa, betyder ett av dem "mer" an den andra eller?

  • Svar på tråden Skillnad mellan saknar/langtar?
  • Leone

    Ja det var en fraga.

    Generellt brukar jag anvanda 'saknar' om nat jag haft men inte har langre, tex 'jag saknar min hund' eller 'saknar min bil som gick sonder'. Medan jag 'langtar efter' semester, alltsa nat som hander i framtiden. Langtar efter den dag jag har gjort klart min doktorandstjanst!

    Sa jag saknar min man, nar han inte ar hemma, och langtar efter att han kommer hem igen pa onsdag kvall.

    Kanske skiljer det regionalt hur man anvander dessa ord ocksa?

  • sidekick

    Jag håller med föregående talare. :)

    Jag har egentligen aldrig tänkt på skillnaden men min spontana tanke är att man inte behöver längta efter något bara för att man saknar det. Jag kan t.ex. ibland sakna de roliga kvällar jag och mina tjejkompisar hade när vi var singlar, men jag längtar absolut inte efter att återfå dem. Men det är bara så jag tänker.. :)

  • Luka

    Jag saknar min karl när han e borta på jobb å längtar till han kommer hem på fredag... :)

  • highflyingadored

    Tack for era svar!

    Min tolkning av det hela ar; om en man (som jag har haft en relation med i mitt fall)sager "jag saknar dig" sa menar han att han saknar en som kompis typ.

    Men om han sager "jag langtar efter dig" sa menar han det med mer karlek bakom liksom. Alltsa, man saknar en kompis men man langtar efter ens karaste.
    Sa tanker jag, nagon som haller med?

  • Lill Anna

    Skillanden är väl att sakna någon är att känna saknad (tomhet, ensamhet) då ens partner (eller någon annan) är borta. Medan att längta efter någon handlar väl mer om att längta efter den studen då man ses igen?

    Ser ingen större skillnad annars.

  • ztar

    Håller med Lillann. Om jag saknar någon (min pluttis som nu tex) så är det mindre jobbigt än att längta efter att få ses. Saknad är lättare att hantera än längtan, för då drömmer man sig bort i en massa dumma drömmar och längtar bara ännu mer! :)

  • Suusaan

    Jag tycker att skillnaden mellan att sakna och att längta är att när man saknar, så tänker man tillbaka på något som varit, och som man vill ha igen. Om man längtar ser man mer framåt till något som (eventuellt) kommer. Så tycker jag att det är oftast, men det är väl mitt sätt att använda orden.

  • Leone

    Highflyingadored,
    skulle nog vara lite forsiktig med vilka varderingar *du* lagger i *hans* ord, det ar inte sakert att han menar samma sak som du.

    Jag langtar verkligen efter att traffa min basta vaninna i Sverige i sommar, eftersom jag har inte har sett henne pa nastan tva ar. Men inte ar jag kar i henne for det.

    (men jag alskar henne, som van!)

    Langtar ocksa efter att fa ata morka Polly igen, och Dajm och surstromming. (inte samtidigt forstas!)

Svar på tråden Skillnad mellan saknar/langtar?