• Majlo

Bryr sig någon om blomsterspråket?

Jag tycker det känns så krystat med ett blomsterspråk. Är det någon som bryr sig om det när ni väljer buketter? Jag har inte alls satt mig in i det och hoppas att ingen kommer sitta och tänka in olika symboler i min brudbukett när den dagen väl inträffar...

• Svar på tråden Bryr sig någon om blomsterspråket?
  • Jenca

Jag vet ingen som tar det på allvar och gjode det inte själv heller när jag valde min bukett, utan valde utefter vad jag själv gillade. :)

Kan tänka mej att folk kanske kollar på det som en kul grej nån gång ibland, men jag tror inte att någon sitter på ett bröllop och tänker "ah, den där blomman betyder att hon inte helhjärtat går in i det här äktenskapet" eller vad för betydelse blommor nu kan ha.

• emipon

Inte så att någon verkligen tar det på allvar, nej, men visst kan det komma små pikar... En väninna till mig hade gula rosor i sin brudbukett föra hon tyckte det var vackert och för att det matchade tärnans klänning mm. Ingen misstrodde väl hennes avsikter i förhållandet, men från tre, fyra personer fick hon höra olika småkommentarer om att det betyder otrohet och svek. Visserligen bara på "skoj", men efter ett par gånger tyckte hon nog att det var lagom kul...

• EhjärtaK = sant

Nej, jag kommer inte alls att bry mig om det. Jag tycker det är viktigare att man får en bukett som man tycker är fin .

Huruvida någon kommer att kommentera det beror ju helt på vad man har för gäster (risken finns ju alltid ).

• Majlo

Tänk att det finns såna som faktiskt lagt ner möda på att lära sig det... Jag är faktiskt förvånad.

• Decorist

När jag tagit emot brudbukettsbeställningar från brudar är det inte en kotte som tänkt på det! Då blir man nog knäpp i huvudet om man ska tänka in sånt i buketten också.. =)

Däremot är det lite kul att veta vad färgen man väljer står för, även om det inte har nån betydelse...

• mli_b

Vi valde vad vi tyckte om. Min man ville väldigt gärna ha en röd ros i sin corsage och jag hade absolut ingenting emot att ha en bukett med röda rosor, därför blev det så.

• Linda&Peter

Jag kanner inte till blomster spraket. Kan nagon beratta vilka blommor som betyder vad?

• Majlo

Vad står blått och mörkrosa för?

• Lindux

Hej, Vi bryr mig inte om det utan vi tar dom som vi tycker om!
    Är det någon som känner till språket nu förtiden?

• Forsfors

kollade på länken ovanför och skulle man då tro blomsterspråket så har jag friat till morsan åtskilliga gånger

• EhjärtaK = sant

Majlo:
    om du skall ha blått och mörkrosa så kommer det säkert gå bra .
    Blått = Jag vill bli vid din sida intill döden.
    Rosa = Jag är förälskad i dig och lovar dig trohet

Forsfors: .

• robbans flicka

Igentligen bryr jag mig inte om blomsterspråket men jag tittad här på BT vad gula blommor betyder o enl BT står gula blommor för att man tycker personen i fråga man gifter sig med är solen i ens liv.

Mörkblå blommor står för: jag vill bli vid din sida intill döden

Jag ska ha 4gula blommor o 4 mörkblå blommor o antalet 8 står för: jag förblir dig trogen intill döden.

Javisst det är säkert rent nonsens men det var lite kul eftersom min brudklänning är i guldgul färg o sambons kostym är i marinblå färg o då tyckte jag att färgen på blommorna ska passa perfekt i bukett med lite grönt till såklart.

• Majlo

EhjärtaK = sant: Tack för tolkningen

• frulan

Jag har aldrig brytt mig om det. Tycker jag att en blomma är fin så vill jag ha den, sen struntar jag blankt i vad som skulle kunna hända. Skulle något dåligt hända så gör det nog det ändå, eller tvärtom om det skulle betyda något bra så blir det nog bra ändå om det är menat så

Svar på tråden Bryr sig någon om blomsterspråket?