Det går nog till på väldigt olika sätt... Det jag har varit med på (som gäst då, själv har jag inte haft nån ceremoni, man har ju sällan det när man tar ut en fil.kand
) var en högtidlig tillställning i universitetets aula, där rektorn höll tal, en smärre orkester spelade och sjöng lite jazzaktigt, och sen delades diplomen ut. Sen sjöng vi en låt tillsammans (kan ha varit en sommarpsalm, minns inte) och sen var det slut. Ingen speciell klädsel, bara nåt riktigt snyggt. Jag köpte en present och överlämnade. Inga blommor runt nåns hals, nej nej
Sen har jag varit på två examensfester för tre kompisar som gått ut läkarlinjen. Det var hyrda lokaler och caterad mat, fri placering, snygg klädsel. Några kompisar spexade lite, höll tal och sjöng nån lagom bisarr låt med egen text. Båda festerna var frikyrkliga, alltså ganska stillsamt.
Och så har jag varit på prästvigningar förstås, det är ju pampigt värre men en något "speciell" form av examinering om man säger så
Den ena prästen hade öppet hus i hyrd lokal med kallskuret. Den andra bjöd hela församlingen på party och det var livat värre, som clou spelade kyrkoherden upp till dans på dragspel