•  Miss Cee

Universitetsexamen

kanske en knäpp fråga, men jag hoppas att några kan svara.
    Antingen om ni själva har tagit examen på ett universitet/högskola, eller har varit med om när någon annan gjort det.

Hur går det till?
    Vad gör man? Vad har man för kläder? Ska man ha studentmössa på sig? Om det är anhöriga med på ceremonin? Ska man hänga blommor och ha plankat som på en gymnasiestudent-examen? =)

Berätta allt ni vet!

• Svar på tråden Universitetsexamen
  • ika (fd höst05)

Hej hej
    Min examen var en mkt informell sak där endast vi i klassen, lärarna och möjligen nån prefekt/allmän universitetsrepresentant medvarade. Vi var iofs en mkt liten klass, men det är en masterexamen från ett av de största universiteten. Kanske är den inte helt representativ, det finns nog olika sorter.

Jag tror INTE att man brukar ha studentmössa, plakat etc, har aldrig hört talas om det iallafall - om ni inte startar en egen, ny trend?

Jag tror att examen från högskola/universitet är en ganska kort och koncis grej där man kanske får ett intyg och det kanske hålls nåt litet tal, men inte så mkt mer (kanske är det annat på stooora utbildningar för läkare, jurister etc).
    Kanske vill man ha en mottagning/fest efteråt, många hyr nog en lokal (nation/kår) med klasskompisarna och har fest. Då kommer familj/vänner/allmänna bekanta och bedyrar hur duktig man är

På ceremonin skulle jag vara "vardagsfin" eller lite över det (kjol/byxor, kavaj eller finare kofta eller så), såvida det inte hålls på något riktigt flådigt ställe och typ kungen ska hålla tal. Eller om annan klädsel påbjuds. Då ska det dock stå uttryckligt i inbjudan/anmodan etc.
    Det var allt jag kunde komma på gällande detta intressanta ämne, hoppas du blev lite klokare på det iallafall

• Leone

Finare klader, ingen studentmossa eller plakat. Blommor - frivilligt, men inte 'hanga runt halsen'- varianten.

Ofta ar det bara ett kort tal och sa far man sitt intyg. Det ar helt klart mer 'vuxet' och 'vardigt' an studenten.

• Ejla

Det går nog till på väldigt olika sätt... Det jag har varit med på (som gäst då, själv har jag inte haft nån ceremoni, man har ju sällan det när man tar ut en fil.kand ) var en högtidlig tillställning i universitetets aula, där rektorn höll tal, en smärre orkester spelade och sjöng lite jazzaktigt, och sen delades diplomen ut. Sen sjöng vi en låt tillsammans (kan ha varit en sommarpsalm, minns inte) och sen var det slut. Ingen speciell klädsel, bara nåt riktigt snyggt. Jag köpte en present och överlämnade. Inga blommor runt nåns hals, nej nej

Sen har jag varit på två examensfester för tre kompisar som gått ut läkarlinjen. Det var hyrda lokaler och caterad mat, fri placering, snygg klädsel. Några kompisar spexade lite, höll tal och sjöng nån lagom bisarr låt med egen text. Båda festerna var frikyrkliga, alltså ganska stillsamt.

Och så har jag varit på prästvigningar förstås, det är ju pampigt värre men en något "speciell" form av examinering om man säger så Den ena prästen hade öppet hus i hyrd lokal med kallskuret. Den andra bjöd hela församlingen på party och det var livat värre, som clou spelade kyrkoherden upp till dans på dragspel

• Sannis_

Det beror på vilken utbildning och skola man gått på, vilka kursare man haft osv. Men så kul som att ta studenten är det tyvärr inte på långa vägar, I wish

Det händer oftast inte så mycket formellt. Inga mössor, sång eller blommor. Tar man examen vid terminens slut kanske det blir en liten avslutning i tex kyrka, aula. Fest får man fixa med kompisarna eller hemma själv för vänner och familj.

Jag fick mitt betyg hem i postlådan, ligger i en lite snygg folder med universitetets namn på. Inget speciellt hände. Fest med blommor och presenter fick man ordna själv

• ChristiansBrud

vi har vad jag vet inte direkt något speciellt! kanske att alla träffas en gång med läraren på sista kursen eller nått. jag har läst fyra år till sommaren pch tar då ut min magister i ekonomi. hade dock tänkt fortsätta plugga sen. många har examensfest hemma med släkt, vänner och familj.

• Jennie med ie

När vi gick ut så hade vi en samlad avslutning i högskolans aula och man var lite extra finklädd sådär. Sen var det inget mer. Jag hade dock en examensfest för kompisarna där hemma, för mig var min examen från högskolan viktigare att fira än studenten, studenten kan liksom "alla" ta.... detta kändes som en större prestation plus att jag verkligen gåt och läst det jag VILLE läsa.

• Heroine

Det beror på vad det handlar om för utbildning och vid vilket universitet eller högskola det är. Personligen har jag bara erfarenhet av Uppsala universitet och där brukar det vara avslutningsceremonier i aulan (som är mäktig). Min examen (diplomering) pågick ett par timmar med intåg, tal, musik, diplomutdelning osv osv. De flesta av oss och de i publiken (anhöriga) hade kostym eller motsvarande klädsel. Efteråt fick jag blommor och presenter, men inte alls samma stil som vid studenten utan mer som vid en födelsedag. Det där med skyltar och studentmössa har jag inte hört talas om vid universitets-/högskoleexamen.

• Norrbottensbrud

Säger som de tidigare. Detta är nog helt beroende på vilken utbildning och vilken skola det handlar om.

När jag diplomerades (för magisterexamen i företagsekonomi) hade de flesta långklänning alt. kostym på sig. Vi gick in två och två till levande musik, satte oss framför rektorn. Anhöriga som deltog satt bakom oss. En del hade med sig lite blommor, men de flesta hade det inte. (Inga plakat, eller blommor att hänga kring halsen). Vi sjöng ngt, rektorn höll tal och vi gick fram en och en för att hämta diplomen. Efteråt var det mingel och skål med champagne. På kvällen var det bal för dem som diplomerats.

De anhöriga var uppklädda dvs. kjol, kavaj osv. medan de diplomerade var "balklädda" eftersom transporten till balen gick direkt från skolan. Inga studentmössor! De flesta hade bara ett par anhöriga närvarande dvs. inte hela släkten.

Ska kanske poängtera att diplomeringen skedde fem månader efter att examen var lagd. Inget särskilt var anordnat i direkt samband med att sista kursen avslutades och examen var klar.

Hoppas detta kan vara till ngn hjälp för dig!

•  Miss Cee

Å vad trevligt det är här på BT, man kan få svar på alla sina frågor =)

Det heter alltså att man diplomeras när man har en sån där "ceremoni", det visste jag inte.

Man är ju lätt skadad av alla amerikanska filmer där de har lustiga hattar och konstiga "rockar" när de tar examen... då är det inte lätt att veta hur det funkar i Sverige =)

Sammantaget av era svar kan man räkna med att det är "kavaj-klädsel" som gäller vid en sådan ceremoni, både för studenten och för gäster. Att man kan ge blommor och presenter, men på ett "normalt sätt". KÄnner mig genast mera informerad=)

När använder folk sina studentmössor eg.?? bara på NObelfesten eller? ;)

•  Miss Cee

Glömde ju att säga tack så mycket för att ni svarat så bra!!

• Guldfisken

"När använder folk sina studentmössor eg.?? bara på NObelfesten eller?"

I många universitetsstäder har man ju allmän mösspåtagning på Valborg. Där är ju studentmössan en symbol för att man studerar/har studerat på akademisk nivå.

På den högskola jag studerade ett tag (Chalmers), tog man för många år sedan fram en variant av studentmössan, med tofs på, som var tänkt att bäras av alla som studerade på skolan. Detta togs emellertid efter av de andra tekniska högskolorna, tex KTH, och blev väl mer en symbol för att man var teknolog. Eftersom jag bor alldeles vid högkolan ser jag ofta folk med sådana mössor, även när det inte är några högtider. Så på de tekniska högskolorna används nog studentmössorna en del.

Lite kuriosa...

• bits

Roligt att lasa om hur annorlunda det kan vara tycker jag.

Har i Venezuela ar examen fran Universitetet en JATTE-grej, det finns speciella agenturer som bara tar hand om hela Examen for en hel avgangsklass, och det borjar nar man lamnar in sista Tentan, da ar det en fest, sedan nar man far resultatet ar det annu en fest, sedan ar det en ceremoni i kyrkan, sedan nagot annat de gor pa universitet.

Till slut nar man far diplomet bar alla barett och kappa, under bar de kostym och balklanningar, detta sker i aula magna, och de som tar examen summa cum laude far en speciell farg, alla examienade far diplomet med band, och 1 medalj. Hela familjerna star och gapar och visslar. Detta sker inte med de som tar kurser efter att de tagit examen utan bara med de som gar ut forsta utbildningen, s.a.s de som ar runt 23 ar.

• Nightingale

Jag tar examen imorgon!! hi hi!! Sjuksköterska blir jag!

Vi har en högtid i universitetets aula med lärartalare, elevtalare och inspirationstalare, musik och utdelning av broscher och varsin ros. Jag ska ha folkdräkt på mig (kanske gammalmodigt med härligt traditionellt) Men jag antar att de flesta har något "finare" på sig. Mina nära och kära tänker ge mig blommor inslagna i celofan bara i famnen liksom, nått mer blir det inte.

Sen har jag middag med familjen på kvällen.

Inte så märkvärdligt alltså...

Men KUL ska det bli!!

• Fiafria?

Själv skrev jag sista tentan och gick hem :) Runt ett halvår senare var det diplom, som var frivillig, och rena löpande band-tillställningen.

• Magnus flikka

Den 16 december hade jag professorssamtalet och lämnade därefter in examensansökan till examensenheten. I tisdags fick jag mitt examensbevis!! Ingen ceremoni alltså, tråkigt nog...

Min syster hade däremot någon sorts ceremoni där anhöriga fick vara med, hon fick diplom eller nåt och sen hade hon partaj i en bygdegård med egenhändigt lagad mat, dock bordsplacering. Presenter - ja, blommor - frivilligt. Eller om det bara är någon ytlig bekant så ger man kanske bara blommor och ingen present istället.

• Sannis_

Eftersom det smäller högre än studenten, är det synd att det finns så lite traditioner kring svensk universitetsexamen. Speciell mössa och klädsel som utomlands vore ju kul!:) Märkligt att inga svenska studenter tänkt på det genom alla år.

• bää

Jag har en kompis som är apotekare och de hade ett examenssymposium efter exjobbet (alltså magisterexamen) dit de anhöriga var bjudna. De flesta presenterade sina exjobb med en poster, förutom åtta-tio stycken som hade korta muntliga presentationer. På kvällen efter var det kavajmiddag på Norrlands. Däremot tror jag inte att det var något organiserat firande när de var klara med sin praktik ett halvår senare och blev apotekare.

• Signatur

När jag tog min examen hade vi ett symposium dit släkt och vänner var bjudna. Var och en redovisade sitt examensarbete i form av en poster och vissa redovisade som föreläsning. När alla redovidningarna var klara fick vi ett diplom inför släkten. På kvällen var det mer formell studentmiddag med närmsta släkten. Blommor fanns det mycket av, men inte av "hänga runt halsen" modell. Mycket stillsammare tillställning än studenten.

Svar på tråden Universitetsexamen