choklad för nötallergiker?
tips?
som det ser ut nu kan jag bara äta kexchoklad, twix & de där små lyschoklad elr va de heter som finns i lösgodiset. men jag längtar efter mörk ibland.. elr tex helt ren..
tips?
som det ser ut nu kan jag bara äta kexchoklad, twix & de där små lyschoklad elr va de heter som finns i lösgodiset. men jag längtar efter mörk ibland.. elr tex helt ren..
Finns en sorts tryffel som brukar finnas på ica och jamjam som är nötfri.
Så kan man köpa Fazers 70% den är nötfri.
å så kan jag verkligen rekommendera starbrooks jättegoda choklad.
Kan man någonsin garantera att choklad är helt rent ifrån nötter?
Hur ser de dyrare mörka chokladerna ut? TEx valhrona?
udda fråga..?
tja vanligen så har de inte riktigt samma form på bitarna som marabou en del kan vara tjocka och smala, andra kan vara breda och tunna osv.
Färgen är mer brunaktig då de är betydligt mer kakao i dem än i mjölkchoklad. Sen är ju smaken som baken.. men det finns en uppsjö av olika eftersmaker, tillsatta smaker och olika kakaohalter. Bästa är nog att titta in i en chokladaffär och titta runt :)
*s* Jag menade iofs hur det såg ut med nötdamm i dem
Jag har inte hittat någon tillverkare som garanterar att deras choklad är helt fri från spår av nötter. De vågar nog inte det. Däremot har jag hlrt att vahlrona tillverkar en av sina choklader i en fabrik där inga nötter hanteras, men jag kan aldrig komma ihåg vilken det är. Jag är själv nötellergiker men äter ändå choklad som det står på att den kan innehålla spår av nötter, det har gått bra hittills.
Läste om någon som köpt två Center (tror jag det var) samtidigt och då sett att det på den ena stod att den kunde innehålla spår av nötter men inte på den andra. Det visade sig att de under ett arbetspass på Cloetta bytt förpackningar (till de med spår av nötter) men inte bytt smet eller något. Det var alltså precis samma choklad i båda förpackningarna. Därför struntar jag numer i om det står spår av nötter eller inte.
hmm jag kände också så, men så började jag nysa när jag åt vanlig mörk choklad där det stod "kan innehålla spår av nötter..." så då vart jag lite skrajj:/
Ja om man får en reaktion är det ju inte så roligt.. då kanske jag också skulle sluta äta dem som det står på. Men med cloetta-exemplet i åtanke så är det ju inte säkert att det betyder något att det inte står på, det kan ju lika gärna vara spår av nötter i choklader som det inte står det på.
Kom också på att jag fick en chokladkaka i julas, Valor pure dark chocolate 70%, som det står kan innehålla spår av torkad frukt och mjölk. Inget om nötter dock, så den kanske är nötfri. Eftersom de faktiskt skrivit att den kan innehålla spår av vissa saker men inte tagit med nötter så kanske de har koll.
Om det inte står på den att den är nötfri, kan choklad alltid innehålla spår av nötter även då de exklusiva märkena. Eje´s på erikdalsbergsgatan i Sthlm har nötfri och även för diabetiker. Deras choklad är supergod!
Vem leverar deras choklad då? Jag vet ingen tillverkare som garanterar att deras choklad är nötfri.
Deras choklad finns bara i deras butik. Tror de har ett par chokladkakor som är helt nötfria.
vad det gäller cloetta så bytte de väl till en förpackning med "tydligare text" om att den kunde innehålla spår av nötter...!!!
Jag fick höra att om man tål lösgodis i självplock form så tål man i regel all choklad som kan innehåller spår av nötter. När jag tänkte efter så stämmer det ju: Du vet ju aldrig vad personen innan har tagit med sleven och dessutom kan godis vandra mellan lådorna. Så om man är riktigt känslig borde man hålla sig från självplock.
@lij
Att de skriver "kan innehålla spår av nötter" är ju för att svära sig fria. Ofta kanske de tillverkar annan nötinnehållande choklad i samma fabrik och kan därmed inte garantera nötfrihet. Men om de bara tillverkar ren choklad från kakaobönor så minns det ju ingen anledning till att det skulle finnas nötter i den.
elis
Nej det finns ingen anledning till att nötfri choklad som tillverkas i en egen fabrik skulle innehålla spår av nötter, MEN ingen tillverkare som jag känner till garanterar att deras choklad är nötfri (de kan inte vara 100% säkra på att nötspår inte tar sig in i chokladen någonstans på vägen) och det är väldigt svårt att få reda på hur chokladen tillverkas. Alltså kan man inte veta om den är tillverkad i en egen fabrik eller inte.
Med Cloetta-exemplet menade jag att det kan ju finnas choklad som man inte bytt till en tydligare märkning på men som ändå har samma risk att innehålla spår av nötter. Om det verkligen finns risk för spår av nötter så är det självklart bra att det står på förpackningen.
plommon1:
Det är bara det att de flesta mindre tillverkare gör sin choklad av färdig "chokladråvara" från tex Vahlrona eller Michael Cluizel och dessa tillverkare garanterar inte att deras choklad är nötfri. Men det kan ju hända att Ejes har hittat något som verkligen är nötfritt.