• EmC

Kall sås till paj

Jag ska bjuda släkten på lite olika pajer på min födelsedag, tänk lite åt medelhavshållet -ruccola, oliver, soltorkade tomater och sånt i.
    Hur som helst jag tycker att det är jättegott att ha en kall sås, typ filsås, till pajen och skulle gärna ha tips på någon ite roligare sådan som passar bra till. Helst inte tzatziki.
    Jag tycker själv att det är jättegott med creme fraiche blandat med hjortronsylt men är inte så säker på att det passar med smakerna i pajerna.
    Någon som har några andra förslag?

• Svar på tråden Kall sås till paj
  • AnnLee

Du kanske kan göra en sås med örter till. Det finns en fryst örtblandning (Findus) i frysdiskarna som heter Provencale. Den är god att ha i kalla såser. Sedan kan du ju blanda i italiensk salladskrydda, det är också gott.

• augusti2005

creme fraiche med rom är jättegott, men passar kanske bäst till ost eller laxpaj? annars creme fraiche blandat med färska örter kanske?

• EmC

mmm, det låter gott både och.

Augusti 2005; har du förslag på några färska örter som kan passa bra?

• Johanna = en lat kock

turkisk/grekisk yoghurt med fiiinhackade sorltokade tomater är supergott (smaksätt med lite salt och peppar oxå)

basilika/persilja/gräslök och finhackad eller puread schalottenlök är gott att ha i youghurt eller creme fraiche oxå

Svar på tråden Kall sås till paj