• snuttepuffan

Pälsängrar

Har nyligen flyttat och hittade innan inflytt i den nya lägenheten en skalbagge på spisen. Tog kontakt med hyresvärden som tyckte det var harmlöst. Vi torkade ur alla skåp och lådor med t-sprit innan vi flyttade in.

Har nu hittat en (och endast en) larv i garderoben (i den garderob jag förvarar dukar och lakan som tur är). Har vänt upp och ner på allt (är nu i tvättmaskinen) och dammsugit lådor och hela garderoben. Tänkte sedan inhandla insektsmedel och spraya med.

Kan jag göra något mer? Hur stora är äggen, syns de med blotta ögat?

Vad värre är att jag upptäckte att jag hade en riktig fobi för krypen, tog ett bra tag innan jag ens vågade gå ut i hallen där garderoben finns. Så vilka tips ni än ger kan ni vara säkra på att de blir utförda eftersom jag kommer drömma mardrömmar om odjuren annars...

• Svar på tråden Pälsängrar
  • Xite

Frys allt tyg och ring Anticimex. Det är enda lösningen. Eller stå ut. De är ofarliga.

• snuttepuffan

Fan.. en till i en annan garderob...Just när jag kände att situationen började komma under kontroll.

Fy fan vad jag hatar de som bodde här förut. Kunde inte ens flyttstäda ordentligt och nu ser man ju resultatet av såna snuskar...

• Nelfen

Pälsängrar har ingenting med renlighet att göra, dom finns där ändå hur "renlig" du än är.
    Ring anticimex eller anfall med klorin/t-sprit dagligen, de lär inte försvinna i första taget hur "renlig" du än är

• _koko_

Jag säger bara Radar, vilket jag antagligen sagt i den andra tråden också. :)

Kolla med din hyresvärd/brf också, vår förra brf har avtal med svensk skadedjursbekämpning och tog kostnaden vid en sanering. Hos oss räckte dock Radar.

Och håller med Nelfen, pälsängrar kan finnas hur renlig man än är.

• snuttepuffan

Pälsängrar KAN finnas även om det är rent, men troligare är att de finns om det är smutsigt. Tydligen är smuts godare att äta en rena grejer.

Jag hittade döda insekter (typ flygfän) och ett tjockt glatt lager av damm i de flesta köksskåp, i en garderob bakom lådorna (slarv att vi inte städade där innan vi flyttade in) fanns det ett gammalt örngott. Nu undersökte jag inte örngottet utan tog det i en påse och slängde, men ängrarna fanns endast i den garderoben och garderoben brevid (finns en krypvänlig springa närmast väggen).

Nu har vi dammsugit och sprayat med RADAR. Alla textiler är antingen tvättade eller frysta. Övriga saker typ glödlampor och annat är packat i plastpåsar.

Hyresvärden har nu skickat en av de tre larver vi hittat till Anticimex för analysering. Vi har inte hittat några larvskal eller annat som tyder på att de har levt en längre tid...

• marian

Det stämmer faktiskt att de trivs bättre i miljöer som är mörka och smutsiga, men samtidigt kan pälsängrar förflytta sig mellan lägenheter och då spelar det ingen roll hur mycket man än städar. De kan också finnas bakom bokhyllor och dylikt.

Tro mig, jag har fört krig mot pälsängrar nu i över tre års tid. Är jag ordentlig och torkar av alla lister och sprutar med radar och tvättar ALLT kan de försvinna en tid, men sedan kommer de tillbaka. Vi har kontaktat vår hyresvärd för hjälp med dem nu.

• The Angel

Jag har också pälsengrar ;( De har snaskat stora hål på mitt favoritlinne (partystassen) och andra saker. Är såå trött! Visst är de ofarliga men det trista är om de förstör textilier samt finns i gryn och mjöl.

*suck*

• Laguna

Ring absolut Anticimex!
    Vi hade msaa såna i vår garderob, satt på kläderna. Vi tog ut alla kläder och Anticimex sprejade hela garderoben. Allt gick bort!!

/Hanan

• snuttepuffan

Fast skadedjur är ju aldrig ofarliga. De sprider sjukdomar om de får bli för många. Varenda kryp är en potentiellt hot...

• f.d. Svart brud

Vi hade pälsängrar i vår förra lägenhet dör vi bodde i två år. De måste ha varit där från början. Vi såg aldrig några skalbaggar, däremot fanns de där håriga larverna lite varstans och de tuggade på ullprylar vi hade. Våra katter åt väl upp skalbaggarna eller nåt...
    Droppen kom när vi möblerade om i sovrummet som hade en heltäckningsmatta. Mot den nedre sänggaveln stod en byrå och däremellan och på golvet låg det några pälsmöss som katterna lekt bort som var helt renrakade... och _hundratals_ äckliga larver. Och under sängkonsolen...
    Så vi rev ut heltäckningsmattan illa kvickt sprayade med Radar i hela sovrummet och på alla tänkbara ställen där de skulle kunna vara. Vi målade golvet i sovrummet och sedan var vi gudskelov av med dem...

• Ettolrach

Hoppas ni är medvetna om att måste anmäla ohyreangrepp och ta dit Anticimex, annars kan ni bli skadeståndsskyldiga och får dessutom stå för hela saneringskostnaden om det sprider sig till andra lägenheter.

Ängrar är mycket svåra att bli av med själv, så ring Anticimex eller prata med hyresvärden om ni bor i hyresrätt.

De flesta bostadsrättföreningar har avtal med Anticimex, hör med styrelsen, man brukar inte behöva stå för kostnaden själv om man bor i flerfamiljhus.

• snuttepuffan

Som jag tidigare skrev har vår hyresvärd skickat ett exemplar för analysering hos Anticimex....

• f.d. Svart brud

Ettolrach

Just nu bor vi i ett HSB-hus med Anticimex-avtal. Men detta avtal gäller endast övriga utrymmen i huset som inte är lägenheter. Skulle vi drabbas av ohyra i lägenheten och ta hit Anticimex, skulle vi ändå få betala kostnaden. :)

• The Angel

Någon som vet om man kan vara i lägenheten den dagen de sprutar lägenheten?

/F

• Norrbottensbrud

Vi var tvungen att vara ute ur lägenheten ett par timmar i samband med besprutning.

Svar på tråden Pälsängrar