• julli

Hurdana slingor i mitt tråkiga hår?

Vad gör ni tjejer med "råttfärgat" hår på vintern?. Mitt hår är ursprungligen blont, men blir obestämt gulbrunt på vintern. Har tidigare gjort ljusa slingor i det, men det blir så jobbigt då jag måste färga om det ofta när den mörka rotväxten kommer.

Skulle gärna blanda lite brunt och blont på ett snyggt sätt (inga röda toner!)men vet inte vilka färger det ska vara. Ska också fråga frisören, men är rädd att bli övertalad till något jag inte gillar om jag inte har tänkt ut nåt på förhand. Tusen tack för alla tips!

• Svar på tråden Hurdana slingor i mitt tråkiga hår?
  • snuttepuffan

Kan du inte bara färga in lite blonda slingor (alltså inte bleka kraftigt). Ger lite snygga reflexer utan att det blir någon markant utväxt?

• EhjärtaK = sant

Jag tycker att det är snyggt att lägga ljusbruna och guldiga slingor i råttfärgade hår. Sedan kan man ju även lägga lite blont (men absolut ingen ultrablondering) för att ljusa upp det. Men om man inte håller efter utväxten så ofta så tycker jag det är finast med lite mörkare toner så man inte ser en så skarp linje .

• Laguna

Blonda, mörka och röda. Det har jag och det är jättefint !

/Hanna

• Heroine

Känner igen det där med att bli övertalad av frisören! Det har hänt flera ggr att jag tänkt innan att nu ska jag minsann stå på mig för jag vet precis hur jag vill ha det. Det har dock alltid slutat med att jag fått en annan färg än jag tänkt mig och/eller att frisören klippt mer än jag ville...

• Martins flicka

För mig som också har råttfärgat ligger bruna nyanser närmare min riktiga hårfärg än blonda slingor (vilket ju också självklart är jättesnyggt) så jag har i flera år varierat lite olika bruna nyanser både som slingor blandat med någon röd så man får lite lyster i det eller bara brunt rakt av. Det blir inte lika markant utväxt - i alla fall inte för mig utan har man lite olika färger i håret så behöver man inte springa till frissan så fort man får utväxt utan kan vänta lite. Har tonat själv mycket - bara för att variera. Lycka till - och gör bara det du själv känner för!

• Ella

Tydligen är vi fler som funderar på detta...

Ska själv snart till frisören men vet inte om jág ska göra folieslingor eller "vanliga" slingor. Är det någon som kan hjälpa mig att förstå skillnaden i resulatet?

Tack!
    Ella

• Martins flicka

Det brukar väl vara så att vill man ha färgen jämnt över hela håret - t.ex. blonda slingor i ett råttfärgat hår för att blanda den riktiga hårfärgen med en ny så använder man mössa. Vill man ha lite mer iögonfallande - som t.ex. en eller flera breda slingor i ett brunt hår så använder man folieslingor för lite mer dramatik i håret. Bara något fält i håret någonstans. Fast frissan har använt folie för mig ändå när jag bara haft en färg i hela håret ändå som skulle synas i hela håret - det täcker nog mer än vad mössan gör. Och så gör det inte lika ont.... Folie används väl också för toning - inte bara slingor.
    Börja lite mjukt är mitt råd - lite försiktigt - så kan du vara lite djärvare nästa gång. Frisörerna är duktiga idag så berättar du vad du har för idé så brukar de alltid vara villiga att föreslå vad du passar i. Good luck!!!

Svar på tråden Hurdana slingor i mitt tråkiga hår?