• Bröllopstokiig

Vad innebär timbal?

Hur har folk klarat sig innan BT kom till? Tänk vad många funderingar man kan få svar på här och tänk vad alla stackars bröllopströtta vänner och familjer får vila sina öron!

Nåja, nu till frågan. Vad innebär typiskt sett en timbal? Vi har fått tips av vår restaurang att bjuda på Timbal på lax fylld med färskost, tomat, örter och spenat vilket serveras med färskpotatis, kapris och rödlök. Jag som är ohyggligt matlagningsintresserad måste pinsamt nog erkänna att jag inte vet vad timbal innebär.

Fråga 2, det låter inte som att timbalen borde innehålla gluten. Kan det stämma? Serveras den varm eller kall typiskt sett? Fiskångor och gluten är bannlyst på bröllopsmiddagen.

• Svar på tråden Vad innebär timbal?
  • Bröllopstokiig

Jag tror att timbal egentligen är ordet på själva "formen" och inte på innehållet. En ristimbal är t ex ett lite kladdigt ris som man fyllt en form, typ kaffekoppsformad, med och sedan stjälpt upp. En rund lite hög form på maten liksom...

Jag tror inte att en timbal behöver innehålla gluten. Jag skulle kuna tänka mig att man gör en "smet" som hålls ihop med geletin och/eller ägg t ex, som fylls i en form och sedan stjälps upp. Nästan som paté kanske fast i små formar och inte lika kompakt. Men jag är inte ett endaste dugg säker.... Hör med restaurangen!

• Bröllopstokiig

Jag citerar ur min kokbok:

"Timbal kommer av franskans timbale, som betyder puka eller bägare. Det är en färsrätt som förr alltid kokades i en hög form med lock ovanpå spisen.[...] Kan serveras varm eller kall."

Jag har sökt runt lite på nätet och de recept jag hittar innehåller inget gluten utom ett där man "monterar" timbalen mellan två rostade brödskivor.

Hoppas du har blivit lite klokare med detta svaret(?)

• Bröllopstokiig

Angående alla frågorna:
    Kolla med restaurangen!

/Kjell

• Bröllopstokiig

Jag hittade den i "Vår kokbok" med bild. Jag citerar: "Timabal kommmer av franskans timbale, som betyder puka eller bägare. Det är en färsrätt som förr alltid kokades i en hög form med lock ovan spisen...Kan serveras varm eller kall." Receptet här är med färs, salt, svartpeppar, vetemjöl, potatismjöl, ägg, mjölk, grädde och persilja. I mitten har de lagt svampsås och gröna bönor runt, utanför timbalen.

• Bröllopstokiig

Hmmm, då är timbal lite vad jag misstänkte och därmed kanske inte lika gott som jag trodde. Är alltid lite misstänksam mot hopkok av den sorten. Jaja, jag får väl fundera vidare.

Kjell, givetvis kan jag höra med restaurangen men när man har tusen funderingar att ta upp med dem är det alltid bra om man kan avfärda vissa av dem i förväg. Det är ju det BT är till för!

Svar på tråden Vad innebär timbal?