• anderssonskan

Dukoral vaccin????

jag är nog dum men hur skjutton tar men den, enligt beskrivning ska man ta den med 1v mellanrum & fungerar bara i 1v efter att man tagit andra dosen ska man ta med sig den utomlands då eller? hur har ni gjort?
    skrev fel i ett tidigare inlägg därav ett nytt.

• Svar på tråden Dukoral vaccin????
  • Ei saa peitää

Fråga på Apoteket när du hämtar ut det eller ring sjukhuset. Jag kommer tyvärr inte ihåg hur jag gjorde.

• Signatur

Nä, den börjar fungera en vecka efter sista dosen. Sedan har man skydd i 3 månader minst.
    Ring apoteket om du är fundersam. 0771-450450
    Ingen bra idé att ta med vaccinet eftersom det måste förvaras kallt.

• Ellte

Du ska ta det två gånger med en veckas mellanrum. Ta det först typ 14 dagar innan du åker och nästa gång en vecka innan du åker. Det är viktigt att du inte äter eller dricker 2 timmar innan eller efter du tagit dosen. Jag, som har lätt att somna om, brukar ställa klockan på fem på morgonen, gå upp och dricka dukoralen och sedan somna om för att gå upp och äta frukost som vanligt vid sju :)

När du tagit två doser "håller" vaccinet och du behöver alltså inte fylla på igen efter ytterligare en vecka!

• Tolin

Första gången vi tog det tog vi den första dosen två veckor innan resan och den andra dosen en vecka innan. När vi tagit det därefter har det räckt med en dos eftersom en del av skyddet finns kvar i kroppen.

• Ellte

Var ska du åka förresten? *nyfiken*

• Tolin

Påfyllnadsdoserna har alltså varit vid andra resetillfällen.

• Frangipani

Man ska ta båda doserna innan man åker, sedan har man ett skydd under ett par veckor! Den andra dosen "fyller på" skyddet så att det blir ett fullgott skydd! Lycka till!

• anderssonskan

ellte
    vi ska till thailand i januari
    det står på paketen hur man ska göra men det är ju så tve tydigt om hur länge verkningstiden är.

• Miranda

Får man dukoral på recept, eller finns det att köpa på apoteket för vem som?

• anderssonskan

man får det på resept på vårdsentralen kostar 425:-

• Ei saa peitää

Viktigt att påpeka att bara för att du tagit Dukoral så är du inte helt immun mot magsjuka så ta med Imodium och salttabletter för säkerhetsskull.

• zera

behöver du andra vacciner oxå är det bäst att gå till något av vaccinationsställen så får man allting där och precis som någon påpekade förut så är det inte ett 100% skydd mot magsjuka...

• Tolin

anderssonskan:
    Jag tror att verkningstiden är åtskilliga månader. Vi tog en ny dos nu (två år efter förra gången) och enligt vaccinationssköterskan hade vi fortfarande ett visst skydd kvar. Det varar definitivt mer än en vecka. Hur länge ska ni vara borta?

• anderssonskan

tack för alla svar.

• Mie

Vi tog också dukural innan vi åkte till Thailand, men min man åkte ändå på någon form av magbakterie. Ett tips är att ta med vätskeersättning, finns i brustabletter på apoteket och även Imodium eller liknade tabletter.

Ha en trevlig resa!

Svar på tråden Dukoral vaccin????