• Master­mind
    Äldre 22 Dec 09:01
    23714 visningar
    29 svar
    29
    23714

    Grejer - Grejor?

    Vad säger man egentligen? Hur säger ni?

    Själv har jag alltid sagt "grejer", men har på senare tid blivit tillrättavisad om att det heter "grejor". Efter en snabb googelsökning så kom det upp ca 139000 träffar på "grejer" och nästan 100000 _mindre_ träffar på "grejor".

    Vet inte om detta är en lokalfråga, men jag bor iaf i Skåne ifall det spelar någon roll.

  • Svar på tråden Grejer - Grejor?
  • Ellte
    Äldre 22 Dec 09:06
    #0

    *garv* Slå upp det i SAOL?! ;)

    Jag säger grejjer och kommer från Mölndal utanför Göteborg...

  • Anna-M­aja
    Äldre 22 Dec 09:08
    #0

    Jag tycker man ska använda de ord man vill så länge man gör sig förstådd.

    Ska man gå enligt SAOL så kan använda båda endelserna; -er eller -or. Säg det du vill med andra ord och hänvisa. Till SAOL om du blir ifrågasatt.

  • ika (fd höst05­)
    Äldre 22 Dec 09:18
    #0

    En skåning till, säger "grejer". (grejjör egentligen...)

  • blivan­de fru J
    Äldre 22 Dec 09:22
    #0

    spårkfascisten fru J använder aldrig grejer/grejor uatn föredrar saker elelr när jag är lite ungdomlig prylar... :)

    Båda formerna är ju rätt att säga, men håller man sig ifrån det ordet i skriftpråk blir det allra snyggast

  • Dallan­dra
    Äldre 22 Dec 09:47
    #0

    Jag säger grejer! :D

    Däremot så använder jag det aldrig när jag skriver utan då blir det saker i stället.

  • august­ibrud2­004
    Äldre 22 Dec 11:53
    #0

    Grejer säger jag, men som inflyttad skåning har jag märkt att "riktiga" skåningar (iallafall malnmöiter) har en tendens att byta ut ändelsen -er mot -or! Hellor istället för heller, tyckor istället för tycker osv. Kan det kanske vara dialektalt? Charmigt tycker jag hursomhelst, för jag gillar skånska

  • Ei saa peitää
    Äldre 22 Dec 12:47
    #0

    Jag säger nog grejer när jag tänker efter. Var tvungen att slå i svenska akademiens ordlista och där står det att båda versionerna är riktiga.

    grej 1 s. -en; pl. -er el. -or ávard.ñ
    sak, don; händelse

    Så det kan du hälsa de som klagar.

  • ika (fd höst05­)
    Äldre 22 Dec 13:54
    #0

    augustibrud, riktiga skeåningar säger hellår, ellår snarare än hellor... om man nu ska beskriva det fonetiskt...
    Nu ska jag ta jullov! Hurra!

  • Forsfo­rs
    Äldre 22 Dec 15:08
    #0

    Grejer säger nog jag.

  • Guldfi­sken
    Äldre 22 Dec 15:18
    #0

    Jag säger grejer, kommer från Gbg.

    Måste bara tillägga att jag tycker att det är väldigt intressant med folk som kallar sig språkfascister men inte har många rätt, språkmässigt alltså, i sina inlägg.

Svar på tråden Grejer - Grejor?