• Vitklädd i vinter

Se om ni kan knäcka den här nöten???

För nått år sedan var jag i Frankrike och åkte skidor. Då åt jag något som var supergott. Det var potatis, lök och kassler/skinka ihopbakat i en gratäng, med en ost med ett speciellt namn, som gjorde hela smaken på maträtten. Jag minns ju såklart inte vad osten hette, men nu har jag hittat i en butik en ost som heter Raclette, o jag funderar på om det kan vara den.

Är det nån som känner till den här maträtten som jag talar om och vad det är för ost?

• Svar på tråden Se om ni kan knäcka den här nöten???
  • Annsie

Raclette är en maträtt (alltså ingen ostsort) där man använder en ost som heter Gruyère! Samma ost som till ostfondue. Är ganska säker på att det är den osten du är ute efter! Vanlig i alprätter!

• Julibrud 40+

Raclette-ost tror jag inte det kan vara, den används mest till att smälta på sk raclettejärn, blir lite som ostfondue.
    Maträtten låter mumsig, men jag känner inte till namnet. Kanske fler BT väninnor har varit i Frankrike?

• Babs

Vitklädd i vinter: Kan det vara rätten Tartiflette du menar? Typisk skidmat... energirik minst sagt (beror iofs på mängd ost man har i :) ), men gudomligt gott! Vi brukar göra den på bacon och inte kassler, men det låter som Tartiflette. I så fall är det nog Reblochon som är osten du letar efter...

• Babs

TARTIFLETTE

Pour 6 à 8 personnes:
    1 kg de petites pommes de terre à chair ferme, 200g de lardons fumés, 1 reblochon, 30g de beurre, sel, poivre.
    Préparation: 20 minutes, Cuisson: 40 minutes.
    Lavez les pommes de terre, faites-les cuire 15 minutes dans de l'eau bouillante salée. Egouttez. Laissez un peu tièdir, puis pelez-les et coupez-les en tranches pas trop fines.
    Préchauffez le four th 6 (180°) et beurrez un plat à four en terre, rond de préference. Faites chauffer le reste de beurre dans une poêle et mettez les lardons à revenir 5 minutes à feu vif.
    Disposez les rondelles de pommes de terre dans le plat, répartissez les lardons, salez légèrement, poivrez abondamment.
    Ecroutez totalement le Reblochon.
    Posez-le entier sur le dessus du plat et mettez au four.
    Laissez cuire environ 25 minutes, jusqu'à ce que le fromage soit fondu et coule sur les pommes de terre.
    Servez aussitôt.

• HRO

Babs... snälla, kan du översätta detta recept... fattar inget!

• Vitklädd i vinter

Babs:
    JAAAA!!! Där satt den, det är precis vad jag menar!!!

Ja visst är det gott! Jag måste laga det!

Men jag kan inte franska :(

• Babs

HRO: jaja... ok då :)

TARTIFLETTE

6-8 pers
    1 kg potatis (fasta)
    200g bacon i tärningar
    1 reblochon (en hel ost alltså)
    30g smör
    salt och peppar.

Koka potatisarna 15 minuter, låt svalna, skala sedan och skär i skivor
    Smöra en gratängform
    Värm upp resten av smöret och stek baconet
    på ganska hög värme.
    Varva potatis och bacon i formen.
    Salta och peppra (mer salt än peppar, tänk på att baconet har mycket sälta)
    Ta bort "skorpan" på osten, lägg den hel ovanpå bacon/potatis och sätt in formen i ugnen.

25 min i 180 grader (osten ska vara smält och ha runnit ned över potatis/bacon)

Servera genast.

Mäktig och god mat...

• Babs

Om man vill kan man skära osten i skivor och varva den också... beror på om man tycker det är en grej att lägga osten ovanpå och se den smälta ned... :)

• Vitklädd i vinter

Åh va gott, får nog göra det snart. Var köper man reblochonost, är det vanligt?

• Kaffemoster

Mums ...
    Här i USA kommer osten mest i orange färgade block (som dom kallar sheddar???) ... Finns väldigt liten ost kultur .. men är detta osten med rött parafin skal?

• HRO

Åhhhh tack så mycket Babs!!!
    Det låter helt suveränt underbart gott!

Nästan så att jag ska ta o testa på att göra det redan idag!

Är det en maträtt som man kan typ ha en helg när vänner är här eller är det "vardagsmat"?

Vart får man tag på osten? På ICA?

God jul tjejer!

• Babs

Gott men mäktigt... utmärkt vara-i-alperna-på skidsemester-mat så kanske inte utpräglad festmat (säger sig kanske själv med ingredienserna potatis bacon och ost) men helt ok för goda vänner om det inte ska vara finmat :)

Såg att jag var för snabb däruppe, håll igen på saltet och inte på pepparen skulle det vara :)

• Vitklädd i vinter

Lagade det häromdan, jag skickade min sambo att köpa osten och han kom hem med en ost som heter Gamle Ole, en dansk ost. I butiken hade de sagt att det var en slags reblochonost. Jag testade med den eftersom jag inte orkade åka o byta den. Det luktade fis i hela lägenheten, det är en stark ost som luktar mycket.

Resultatet blev sådär, ska nog själv åka o köpa ost nästa gång :)

• Johanna = en lat kock

nej gamle ole är ju en vanlig hårdost...

bara vällagrad och typiskt dansk stinkbomb :)

reblochon är snarare bättre att byta mot tex en rödkittost eller brietyp utan skal

• HRO

Åhhhh.....
    Jag lagade till denna rätt härom dagen o den var kanongod!!!
    Den kommer jag att göra fler ggr!

Ni som inte har testat ännu, gör det!!

God fortsättning...

• Lilla Bu

Jorå, ost i mat är inte så dumt.... Eftersom just franska ostar är min stora passion kan jag inte låta bli att ge mig in i diskussionen. Reblochon är en ganska speciell ost som säkert kan bytas ut- men då blir det definitivt inte samma rätt! Tror den är svår att hitta på ICA. Finns du i Stockholm så hälsa på hos osthandlaren Vincent på Androuet. (Sibyllegatan nånting, vid Östermalmstorg). Dyrt, men han är trevlig (en fransman som talar flytande svenska, han är dessutom duktig på mat) och ostarna bara så... ja... SLURRP. Vinjas ostkällare finns på Kungsholmen och de har säkert också Reblochon.

Svar på tråden Se om ni kan knäcka den här nöten???