• Agnesjka

Stearinfläckar?!

Ni på BT är jämt så kloka, kanske har någon ett bra tips!
    Var på fest i helgen och klantade mig...puttade på en sån där ljusmarschall med foten och fick en massa stearin (eller vad det är) på mig... så nu är finskorna och nederkanten av jeansen täckta av stelnat stearin. :( Finns det nåt husmorsknep för att få bort det?? (skorna är av skinn) Har knappt vågat röra det för jag kanske bara förstör mer :?
    Tacksam för hjälp!!!!

• Svar på tråden Stearinfläckar?!
  • Ananas

Testa och stryk jeansen med ett läskpapper eller hushållspapper emellan tyget och strykjärnet.

Vet dock inte hur man gör med skinnet... Det kanske funkar likadant med strykjärn om man bara har väldigt låg värme men det är bara en chansning... :(

• Magnus flikka

Å det såg jag på Äntligen Hemma hur man skulle göra!! Hon stoppade först in tyget i frysen några minuter och bröt sedan loss det som gick. Hon använde kaffefilter mellan strykjärnet och det som skulle strykas, och kaffefiltren (några st) sög upp fettet från stearinet. Sedan sa hon att man bara skulle använda typ Ta Bort på fettfläcken som var kvar och stoppa in i maskinen. Har ingen aning om hur du ska göra med skorna.... Tror du att de är förstörda då? Skinnskor mår ju bra av infettning... ;)

• Agnesjka

Tack för tipsen!!
    Är sjuk idag, ligger och snörvlar och har inte tagit itu med det än men jag ska göra som ni säger så går det nog bra!
    Kramar Agnesjka

• Agnesjka

Tack för tipsen!!
    Är sjuk idag, ligger och snörvlar och har inte tagit itu med det än men jag ska göra som ni säger så går det nog bra!
    Kramar Agnesjka

• snuttepuffan

När jag fick stearin på en duk (bomull) skrapade jag bort det värsta med naglarna (efter att det stelnat) och lade den sedan indräkt med Ta Bort i varmvatten. Det bubblade och fräste och duken är som ny (eller ja det var en gammal duk som min gammelmormor broderat, men något stearin syns inte)...

• Tant Pernilla

Jag skulle prova att ta bensin på fläckarna, för det löser stearin/paraffin och borde inte påverka skinnet alltför mycket. Det finns kemiskt ren bensin att köpa i såna där småflaskor i vanliga affärer. När du fått bort fläckarna kan du ju smörja in skorna med skokräm eller skofett, beroende på hur de ser ut.

• skratt-maja

Kanon att jag hittade denna tråd för jag brottas med samma bekymmer, dock inte skor men kläder och dukar!
    Tusen tack, ska genast prova!

• Laguna

Stearin tar jag bort genom att lägga hushållspapper på fläcken och stryker med strykjärnet över. Går bort!!

• Tant Pernilla

Bensinmetoden tänkte jag alltså på till skorna! På tyg så funkar de andras "husmorstips" jättebra!

Svar på tråden Stearinfläckar?!