Kan man ha en kort brudklänning i kyrkan?
Finns det några regler kring hur en brudklänning ska se ut om man gifter sig i kyrkan? Hur mycket hud får man visa? Kan man t ex ha en knälång klänning?
Finns det några regler kring hur en brudklänning ska se ut om man gifter sig i kyrkan? Hur mycket hud får man visa? Kan man t ex ha en knälång klänning?
Det är väl klart att du kan ha en knälång klänning, finns inga "måsten" över längden på en brudklänning i kyrkan.
Självklart kan du ha det. Modenycker finns ju, minns att farmor berättade (hon var damfrisörska) att på 60-talet var det MÅNGA brudar som hade korta klänningar. En (som f ö var min granne.. ;)) hade så kort klänning så att den nästan gled upp över rumpan när hon skulle sätta sig!
Förlåt, kom lite ifrån ämnet, men go girl!
Min kaftan (prästens svarta "arbetsdräkt") når precis nedanför knät.
Så Ja! du kan mycket väl ha knäkort brudklänning i kyrkan.
Jag skulle vilja säga att det inte handlar om hur mycket hud man visar/inte visar. eller hur lång eller kort klänningen är.
Att visa respekt för kyrkorummet handlar om vad jag vill signalera med min klädsel. Vad vill jag att folk ska se och tänka när dom ser mig.
Tar jag på mig en klänning, lång eller kort, som skriker S*X, tja, då tycker jag att man _inte_ visar respekt.
Tar jag på mig en klänning som passar mig och framhäver mina bästa sidor, vilket ju är idén lite grann med en brudklänning. ;) så tycker jag det är helt OK. Nästan oavsett skärning, längd etc.
Jag tycker det är svårt att sätta upp regler för skärning, tyger, längder etc.
Det handlar så mycket om helhetsintrycket.
Har sett hellånga klänningar, som inte kändes helt lyckade, och knäkorta som var jättefina. (Den hellånga var ett veritabelt fodral runt en mycket kurvig brud. Tror inte en enda av de närvarande männen hörde något som hände på den vigseln....)
Min mamma gifte sig i en kort klänning på slutet av 60-talet om det var ok då lär det vara mer än ok idag :D
mamma hade en klänning som slutade strax ovan knät, med långa ärmar. hon var jättevacker! (1967)
Tack!
Det var skönt att höra! Då blir det nog en kort sommrig variant för mig!