lägger sig alkohol mer på magen än andra ställen?
Jag undrar om alkohol gör så att man blir mer rund om magen än på andra ställen? Eller "sätter den sig" (i form av fett) jämt fördelad på hela kroppen?
Jag undrar om alkohol gör så att man blir mer rund om magen än på andra ställen? Eller "sätter den sig" (i form av fett) jämt fördelad på hela kroppen?
Kroppen dirigerar inte fettet beroende på var det kommer ifrån. Överskott är överskott.
Det undrar jag också.... Dricker lite men ofta... Och tycker att jag blvit rund om just magen (har alltid haft platt mage innan..)
/Hanna
Jag tror nog att har man tendens att tjocka till sig runt magen så gör man det och har kroppen för vana att lägga på sig på låren/baken så gör den det oavsett var kalorierna kommer ifrån.
det tror jag oxå, men ändå finns ju den typiska öl-magen. Men det kanske det bara är män som får?
Jag hörde av någon (om det stämmer det vet jag inte) att alkoholen innehåller något slags ämne som gör att när det kommer ner i magsäcken så liksom stannar det där och lägger sig som fett kring magen.
Jag var på 21 tim kryssning med Viking Line. Det var "raggartema" (är inte raggare själv men vi fick den i bröllopspresent av en raggare;) Jag lovar, 90% av alla på båten hade sladdriga magar. Både killar och tjejer. Det jag reagerade mest över var att det var bara på magen i princip som allt fett satt. Att det kan bli så på män är ju välkänt. Men det var unga tjejer som hade värsta ölkaggen alltså.
Ja jag vet inte det kan ju vara en myt men lite konstigt är det.
Och att det skulle vara en myt att raggare är glada i sprit och särskit öl, det märktes inte på den här kryssningen iaf;)
Har ni då uppmärksammat att så gott som alla riktiga alkoholister är smala som stickor?
Alkohol har kalorier och inget annat. Det sätter sig ingen annan stans än andra kalorier. Som någon skrev så lägger sig fettet där man har anlag för det att lägga sig.
Som andra har skrivit så lägger kalorier från alkohol där allt annat överskott lägger sig, dvs där man har benägenhet att samla på sig fett. Ölmagen beror inte på ölet i sig, utan snarare att män har en tendens att samla fett på magen, medan kvinnor (generellt) får på höfter och lår. Och alkoholen stannar inte kvar i magen, den bryts ner i levern. Om man däremot dricker för mycket och för ofta kan man få förfettning av levern, men det är inget som märks på magens storlek.
Jag menar inte att alkoholen stannar kvar i magen utan att ämnet som alkot friger gör så att man samlar på sig fett kring magen.
Nå väl. Skit samma. Jag festar mycke. Är ut väldigt ofta och jag märker dock ingen skillnad. Jag dricker iof inga stora mängder och aldrig cider eller öl.
Att alkolister är magra tror jag beror mycke på att de är just alkolister. Pengarna går åt till sprit och så gott som bara sprit. Många av dom är ju även narkomaner. Det är också något som man magrar av (tappar aptit).
Jag är inte helt hundra på denna teori men jag tror att alkoholmetabolism främjar bildning av fett runt de inre organen, särskilt runt levern och därför denna sk ölmage. Ölmagar brukar väl vara rätt spända, alltså fettet sitter inte i underhuden utan det blir just en stor boll av magen.