• Opal

    Att vara den andra kvinnan *Väldigt långt*

    Igår gick jag igenom olika inlägg här på BT och läste många olika intressanta och sorgliga berättelser. Många av dessa handlade om otrohet och hur skribenten (oftast en kvinna) var bitter och arg på den andra kvinnan. När jag sedan gick och lade mig, så kom jag ihåg något från mitt förflutna - jag har varit den andra kvinnan. Jag ville bara skriva in här och berätta hur det är att vara i den positionen och varför jag tycker att den bedragna kvinnan alldeles för ofta är besviken och arg på helt fel person.

    Jag var 15 och väldigt mogen för min ålder. Jag ville absolut inte dejta killar i skolan - inte ens i gymnasiet - utan riktade mig mer mot manliga lärare och andra vuxna män. På den tiden chattade man ofta på internet och tjejer gjorde det i grupper och sökte efter en internetflirt konstant. Jag satt en kväll ensam och chattade på ett forum. Plötsligt fångade en man min uppmärksamhet - och vips hade vi chattat i flera timmar utan att jag lagt märke till hur tiden rullat på. Timmar blev dagar, dagar blev veckor och veckor blev månader.

    Rätt snart efter vår första möte började vi prata i telefon - han reste mycket i sitt arbete, så oftast ringde han på väg till eller från jobbet. Han var 23, hade ett välbetalt jobb, hade en alldeles underbar lägenhet och han var för mig Mr. Perfect. och pratade hela tiden om hur han längtade efter den rätta tjejen - och då och då underströk han att den tjejen var jag. Jag föll pladask för honom, jag var kär för första gången i mitt liv.

    Varje dag skickade vi frenetiskt e-post till varandra. Minst en 15stycken per dag blev det. Vi formade en drömscenario för oss två: Ett fint hotellrum i staden där jag bodde, en skumpa flaska, jordgubbar, choklad och en bubbelpool. Han skickade choklad, rosor och till slut små gåvor hem till mig. Mina föräldrar var ju inte allt för förtjusta i det hela - att deras 15-åring fick presenter från en "Mystery man" - inte så populärt helt enkelt.

    Och när vi sedan efter några månader började träffas, så var jag i himlen. Vi träffades inte så ofta, då vi hade ett avstånd på 30mil mellan oss. För ett par dagar i varje månad var jag i himlen och blev behandlad som en drottning. Jag gick på klubbar med honom och vi fick alltid "special treatment" - allt var så perfekt. Jag skulle ha gjort vad som helst för att hålla detta vid liv. Jag var den enda för honom och han var den enda för mig. Perfekt!

    Efter 1½år fick jag ett argsint meddelande till mitt e-post. Där skrev han att han absolut inte ville ha något med mig att göra. Han vädjade till mig att radera honom ur mitt liv och glömma allt som varit mellan oss. Jag var i total chock. Mitt hjärta brast totalt och jag viste inte vart jag skulle ta vägen. Så ett par veckor senare fick jag ett brev med posten. Där skrev han att han älskade mig och bad om förlåtelse för all smärta som han orsakat - han förstod ifall jag inte längre ville ha honom, men han ville att vi åtminstone skulle vara vänner. Såklart svarade jag att jag givetvis älskade honom - men vår kontakt blev mer sporadisk och då jag började gymnasiet fick jag andra intressen. En vacker vårdag skrev jag ett "Hej! Hur är det?"-brev till honom. Konstigt nog fick jag inget svar. Jag hade skrivit in i brevet mitt nya e-postadress.

    En vecka efter att jag skickat brevet fick jag ett meddelande till min inkorg. En mycket hotfull tjej (!) skrev till mig att hon skulle döda mig ifall jag skickade brev till hans fästman något mer! Jag fattade ingenting, utan svarade på detta att hon måste ha skrivit till fel person eller något. Hon berättade för mig då att: hon och min Mr. Perfect hade varit förlovade i 3år och att hon inte tänkte låta mig stjäla honom från henne.
    Jag hade ingen aning om att den här killen redan hade en tjej - hade jag vetat det, då hade jag aldrig påbörjat något sådant med honom.

    Här fick jag ett hot från en tjej som jag inte visste något om. Den här tjejen verkade vara helt hysterisk och skylla allt på mig. Jag kände mig minst lika sårad som denna tjej, men hon verkade inte förstå att det var mannen som bedragit oss båda. Jag gav genast all skuld på detta till mannen som gjorde detta mot oss. Men i och med att tjejen inte ville ge med sig, så bestämde jag mig också för att bli bitter mot henne. Jag önskade livet ur henne också.. men insåg rätt snart att jag kanske hade tur som "bara" hade varit en distanstjej för den här mannen, istället för att leva tillsammans och vara förlovad med honom. Så jag tyckte väl helt klart att tjejen och den här mannen förtjänade varandra.

    Jag kan fortfarande idag känna ett stick i hjärtat efter detta. Jag funderar än idag när jag läser berättelser som liknar min: Varför är tjejen/sambon/frun alltid så förbaskat ilsken och sur på den andra kvinnan? Varför ger man sig inte på mannen istället?

  • Svar på tråden Att vara den andra kvinnan *Väldigt långt*
  • Zippolina

    Av den enkla anledningen att det är så mycket enklare att lägga skulden på någon "utomstående".
    Det är nog lättare att acceptera att mannen har blivit snärjd o lurad av en annan kvinna än att acceptera att mannen man älskar och som säger sig älska en bara har ljugit och bedragit en.

    Det är bara en teori men min erfarenhet är att kvinnan så gärna vill försvara det som är "hennes" och att det gör sveket, sorgen o ilskan så mycket enklare att bära om mannen ifråga bara var ett offer som blev lurat och inte den som själv kanske tog intiativet till det hela.

    Som sagt, bara en teori eftersom jag aldrig varit den "andra kvinnan" eller varit utsatt för att bli "bedragen", däremot så har jag kompisar som dels blivit utsatt och dels varit "den andra kvinnan" vilket gett mig lite insikt i problemet när man har fungerat som väggplank och tröstare.

  • Moddy

    OK, här hade du ingen aning om att det fanns någon annan. Det är nog MYCKET ovanligt, men eftersom du var ung och ni inte kunde träffas ofta så förklarar det varför du inte visste. Jag tycker alltså absolut inte att du har gjort något fel. Det måste ju också vara lätt att förklara för killens fästmö att du faktiskt inte visste.

    Vet man att männen de träffar är upptagna är det en helt annan femma. Personligen skulle jag aldrig involvera med mig en gift man, oavsett om det skulle vara han som tar initiativet och stöter, även om de är attraktiva och intressanta (tro mig, det har hänt). Jag önskar att alla kvinnor tänkte likadant. Mannen är förstås den största grisen, men som kvinna har man också ett ansvar (förutsatt att man vet om att han är otrogen). Jag tror nog att många bedragna kvinnor är minst lika arga på sina män som de är på den "andra kvinnan", men det får den "andra kvinnan" nog sällan höra.

    Nä fy. Att vara otrogen eller att involvera sig med gifta, det har jag inget till övers för. Det är lika mycket skit.

    Moddy

    ps och för förtydligandets skull har jag aldrig varit otrogen, den andra kvinnan (jo en gång när jag var 14 och hånglade med fel kille) eller bedragen.

  • blivande fru J

    har jag funderat på. Okej om den andra kvinnan är någon flickvännen känner, då kan jag förstå, men i den här situationen var du ju helt ovetandes.. Män är märkliga..kvinnor också.. Måste vara någon märklig psykologi för att rädda sitt eget skinn. hon har ju valt att leva med den här mannen och det känns ju mycket bättre om någon ond kvinna utifrån lägger beslag honom än om han självmant går till andra kvinnor.. hoppas du förstår vad jag menar

  • Opal

    Jag har tänkt att det kanske har något att göra med att kvinnor av naturen redan är väldigt medvetna om sina konkurenter och den kvinnliga avundsjukan är väl ingen hemlighet. Jag har av denna anledning oftast känt att jag trivs bättre med män än med kvinnor. Kvinnor kan vara väldigt hjärtlösa mot andra representanter sitt eget kön. Och en kvinna som anses väldigt attraktiv har oftast väldigt få kvinnor vid sin sida som vänner. Kan detta ha något med hela att göra, eller är det enbart som ni alla verkar säga att en bedragen kvinna vill helst skylla saken på en ond tredjepart.

  • Suusaan

    Jag kan tänka mig att det är lättare att se den andra kvinnan som boven i dramat, eftersom det för det första skulle innebära att man kanske känner att det finns mer hopp för förhållandet om mannen blivit "lurad" till något. För det andra, så tror jag nog att det är lättare att intala sig att mannen blivit lurad eller manipulerad och därför är "oskyldig" eftersom man då inte behöver känna sig dum för att man inte såg från början vad han gick för.

    Jag har själv aldrig varit inblandad i något triangeldrama, utan dessa är bara spånerier som dök upp i mitt huvud när jag läste tråden...

  • Ettolrach

    Jag har blivit bedragen, jag hade varit gift i 3 år och det slog ned som en bomb.

    Tänkte aldrig en tanke på att min man hade blivit lurad eller manipulerad, en vuxen man ska väl för tusan kunna ha så mycket vett i skallen att han vet att man inte ger sig i lag med en annan kvinna när han är gift, sambo, förlovad eller någons pojkvän.

    Det är a l l t i d den som bedrar som ansvaret ligger på. Hon den andra som ni är så säkra på att ni aldrig kommer att bli, hon kanske har blivit förälskad och vad vet man om löften som den bedragande mannen kanske har gett på falsk grund?

    Att alltid skylla på den andra kvinnan är att reducera en vuxen man till en liten stackare som inte kan välja själv, inte kan ta vara på sig själv och hela tiden måste bevakas och övervakas. Låt som vanligt inte mannen slippa undan att ta ansvar för sitt handlande - att hantera sin egen sexualitet är h a n s och ingen annans ansvar.

  • Zippolina

    Ettolrach: Jag tror inte att jag aldrig kan bli den bedragna kvinna, har man ett förhållande så finns risken. Jag har haft tur att klara mig hitintills och det känns väldigt långt borta men som sagt man ska aldrig säga aldrig.

    Däremot vet jag med bestämdhet att jag aldrig skulle kunna bli "den andra kvinnan" eftersom det går helt emot mina moraliska aspekter och hur jag ser på kärleken.
    Att ge sig in i ett förhållande med en gift eller upptagen man existerar helt enkelt inte i min tanke värd, den blixt förälskelsen finns inte som skulle kunna få mig att göra något sådant.

  • Norrbottensbrud

    Ettolrach: Jag håller helt med dig.

    Som jag skrivit i en annan tråd, så anser jag att det är personen som man har ett förhållande med som har lovat dig trohet, medan den andra kvinnan inte lovat dig ngt. Personen som man har ett förhållande till har ett tydligt ansvar mot dig, det har inte "den andra kvinnan".

    Vet att många inte håller med mig, men detta är min åsikt. Ska kanske lägga till att jag aldrig varit den andra kvinnan.

Svar på tråden Att vara den andra kvinnan *Väldigt långt*